خروج از این وضعیت را می‌توان همزمان با راه‌اندازی خط تولید پژو ۴۰۵ در سال ۱۳۶۷دانست که بعد از آن همکاری‌هایی مثل کیاموتورز کره‌جنوبی با سایپا و رنو فرانسه با پارس خودرو، صنعت خودروی ایران را رونق بخشید. این شرایط تا زمان تحریم‌های بین‌المللی برقرار بود اما بعد از شروع تحریم‌ها از سال ۱۳۹۱ تاکنون وضعیت رکودی شده و همین امر پای شرکت‌های چینی به بازار خودرو ایران را باز کرده است.

قطع همکاری شرکت‌های بین‌المللی با دو خودرو ساز بزرگ کشور و تحریم دسترسی به قطعات و منابع مالی، این صنعت را با چالش‌های زیادی مواجه کرده است. عدم‌دسترسی خودروسازان به قطعات اصلی، آنها را مجبور به استفاده از قطعات با کیفیت پایین‌تر کرده است و همین امر یکی از دلایل کاهش تقاضای محصولات آنها محسوب می‌شود. البته دلیل اصلی کاهش تقاضای خودروهای ایرانی افزایش قیمت زیاد آن از سال ۱۳۹۱ است که قدرت خرید این کالا توسط مردم به‌شدت کاهش پیدا کرده است. افزایش قیمت خودرو در ایران بعد از جهش نرخ دلار صورت گرفت که افزایش نرخ دلار خود چالش بزرگی برای خودروسازان ایرانی است. از آنجا که حجم قطعات وارده از بازارهای بین‌المللی برای این صنعت زیاد است افزایش نرخ دلار این صنعت را با مسائل مالی برای تامین قطعات مواجه کرده است که برای رفع این مشکلات به دریافت تسهیلات سنگین از بانک‌ها روی‌آورده‌اند.

دریافت تسهیلات کلان از بانک‌ها توسط خودروسازان هزینه‌های مالی غیر‌قابل‌جبرانی را بر آنها تحمیل کرده که این هزینه‌ها سهم قابل‌توجهی از سود این شرکت‌ها را از بین برده است. یکی از چالش‌های دیگر صنعت عدم‌به‌روزرسانی در تجهیزات و طراحی‌های خودرو‌های تولیدی است به‌گونه‌ای که خودروهای تولیدی فاقد کیفیت و تجهیزات لازم برای رقابت با خودروسازهای بین‌المللی است و همین امر سهم از بازارهای بین‌المللی صنعت خودروی ایران را به صفر نزدیک کرده است. در کنار این مسائل به دلیل اینکه سرانه تولید خودرو در ایران کمتر از سایر کشورها است و نیز به دلیل افزایش عمر خودروهای موجود و فرسوده‌بودن آنها احتمال افزایش تقاضا برای محصولات این صنعت وجود دارد،‌ این موارد را می‌توان به عنوان فرصتی برای این صنعت در‌نظر گرفت. لازم به ذکر است که قیمت بازار خودرو در ایران بیشتر از قیمت فروش آن توسط تولیدکنندگان است که این اختلاف قیمت به دلالان تعلق می‌گیرد. این در حالی است که این صنعت از عدم‌حاشیه سود رنج می‌برد و با بهبود بازار و حذف واسطه‌ها و با فروش خودروسازان به قیمت‌های بازار آنها خواهند توانست به سودآوری لازم برسند و هزینه‌های خود را پوشش دهند و از وضعیت موجود خارج شوند.