دلایل متعددی برای این روند صعودی یاد می‌شود که از مهم‌ترین آنها می‌توان به رشد و بهبود تقاضا از ضربه کرونا در سطح جهانی و تلاش برای کاهش آلایندگی از سوی اقتصادهای بزرگ جهان اشاره کرد. چین به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده آلومینیوم جهان در نظر دارد برنامه‌های متعددی را برای توسعه هوای پاک اجرایی کند. ازآنجاکه تولید شمش آلومینیوم در رده صنایع انرژی‌بر قرار دارد، اگر این اهداف به مرحله اجرا برسد تاثیر بسزایی بر روند عرضه و تقاضای آلومینیوم در بازار جهانی خواهد داشت. همچنین لازم به ذکر است که تقاضای فصلی برای خرید آلومینیوم چین در سه ماه دوم سال جاری میلادی به اوج خود می‌رسد و همچنین انتظار می‌رود بسته مالی ۲‌تریلیون دلاری بایدن نیز زمینه رشد تقاضا برای فلزات اساسی ازجمله آلومینیوم را فراهم کند. با توجه به عملکرد بسیار خوب چین در احیای فعالیت‌های اقتصادی در نیمه دوم ۲۰۲۰، انتظار می‌رود تقویت تقاضا در بخش‌های کلیدی مصرف‌کننده آلومینیوم ازجمله ساخت‌وساز و زیرساخت‌ها، جهش تقاضای ۷/ ۲ درصدی را در صنعت این محصول در ۲۰۲۱ به همراه داشته باشد. برنامه چهاردهم توسعه پنج ساله چین بر کاهش مصرف انرژی در استان «اینرمنوگلیا» تاکید داشته است. در سمت عرضه، تولید چین انتظار می‌رود ۵/ ۴ درصد افزایش پیدا کرده و به ۷/ ۳۸ میلیون تن برسد. تولید جهانی نیز بر اساس ارزیابی این موسسات، ۸/ ۳ درصد رشد خواهد کرد و به ۷/ ۶۷ میلیون تن خواهد رسید و بازار این محصول با مازاد عرضه ۸/ ۱ میلیون تنی مواجه خواهد شد (مازاد عرضه در ۲۰۲۰، معادل ۸/ ۳ میلیون تن ارزیابی شده است). بنابراین، انتظار می‌رود افزایش تولید مانعی در مقابل افزایش قیمت ناشی از بهبود وضعیت اقتصاد جهانی و تقویت تقاضا در چین شود.

با وجود فاکتورهای مثبتی که زمینه‌ساز رشد قیمت آلومینیوم بوده‌اند باید به عواملی منفی همچون احتمال عرضه ۵۰۰ هزار تن شمش آلومینیوم از ذخایر دولتی چین به بازار و همچنین بالاتر رفتن سطح موجودی انبارهای فلزات لندن اشاره کرد. همچنین تنش‌های تجاری بین آمریکا و چین از سال ۲۰۱۸ موضوع اصلی در بازار کامودیتی‌ها ازجمله آلومینیوم بوده است. انتظار نمی‌رود که با ریاست‌جمهوری بایدن، محدودیت‌های تجاری و تعرفه‌ها به حالت قبل از تنش‌ها بازگردد. روابط تجاری بی‌ثبات آمریکا و چین، یک ریسک برای بازار کامودیتی‌ها به‌حساب می‌آید و چشم‌انداز آنها را تاحدی مبهم می‌کند. برای بررسی چشم‌انداز بازار این محصول باید به عواملی ازجمله اثرات ویروس کرونا نیز توجه کرد. اگرچه پیشرفت قابل‌توجهی در زمینه واکسیناسیون در حال انجام است، اما با یک برنامه واکسیناسیون جهانی، در کوتاه‌مدت فاصله دارد. بر اساس آخرین اجماع نظر تحلیلگران ۴۶ موسسه مالی معتبر در مورد آینده قیمت این فلز توسط متال بولتن منتشر شده است متوسط قیمت برای شش ماه دوم سال جاری در حدود ۲.۰۵۰ دلار و در حالت خوش‌بینانه و بدبینانه ۲.۳۰۰ و ۱.۸۰۰ دلار برآورد شده است. همچنین برای سال آتی، تحلیلگران منتظر قیمت ۱.۹۸۰ دلاری هستند.

طبق برنامه جامع جهانی که در اوایل دهه گذشته تدوین شده است دهه ۲۰۳۰ تا ۲۰۴۰ در جهان دهه آلومینیوم خواهد بود (دهه حاضر (۲۰۳۰ – ۲۰۲۰) دهه مس نام گرفته بود)، در حال حاضر در دنیا تکنولوژی فرآوری آلومینیوم با قیمت مناسب وجود ندارد، به همین دلیل امکان مصرف انبوه این فلز نیست، اما پیش‌بینی می‌شود در دهه آینده کشورهای پیشرو در این صنعت به این تکنولوژی دست یابند و شاهد رشد مصرف و قیمت این فلز باشیم. چین نیز یکی از تولیدکنندگان مطرح جهان در این صنعت است که پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۵ جزو سه تولیدکننده برتر آلومینیوم در جهان باشد و بعدازآن به علت سیاست‌های کنترل آلودگی هوا و با توجه به اینکه این صنعت جزو آلوده‌کننده‌ترین صنایع است به سمت سبز کردن این صنعت پیش برود.