مصطفی بهشتی‌سرشت ادامه داد: در رشد این صنعت عوامل ‌مختلفی‌دخیل است و از همه مهم‌تر صاحبان ایده و دانش هستند. در کنار این صاحبان ایده، افراد صاحب سرمایه باید قرار بگیرند و در کنار آنها نهادهای حاکمیتی و رکن چهارم نیز نهاد رگولاتوری است.  وی با اشاره به نقش سازمان بورس به عنوان نهاد تنظیم‌گر بیان کرد: سازمان بورس معتقد به حکمرانی (نظارت) تنظیم‌گرانه است. حکمرانی تنظیم‌گرانه می‌گوید یک بستر چندلایه می‌تواند به تنظیم‌گری کمک کند. آگاه‌سازی، رصد و پایش، اعمال مقررات و ضمانت اجرا و مجازات افرادی که قوانین را رعایت نمی‌کنند از مهم‌ترین مصادیق آن هستند.

بهشتی‌سرشت با تاکید بر اینکه در سازمان بورس فعالیت تنظیم‌گری و ارتباط با فین‌تک‌ها رابطه‌ای دوسویه است، ادامه داد: تنظیم مقررات مربوطه برای فین‌تک‌ها از سوی سازمان بورس در مفهوم سندباکس تفهیم می‌شود.

موفقیت تامین مالی از بازار سرمایه

دستیار معاون علمی فناوری ریاست جمهوری نیز با تاکید بر ضرورت تغییر فضای اقتصادی کشور از بانک‌محوری به بازارمحوری تاکید کرد و گفت: امروزه کشورهایی به موفقیت‌های بزرگ دست یافته‌اند که بازار سرمایه را پایه تامین مالی خود قرار داده‌اند.  علیرضا دلیری با اشاره به اینکه در معاونت علمی و فناوری آمادگی داریم که با همه حوزه‌های فناوری مالی همکاری ویژه داشته باشیم، افزود: به لطف پیشرفت در فین‌تک‌ها توانسته‌ایم برخی فعالیت‌های بازار سرمایه از قبیل مجامع الکترونیکی و احراز هویت دیجیتال را بر بستر بلاک‌چین تعریف کرده و توسعه دهیم.  دلیری با اشاره به اینکه افق آینده بازار پول نیز حوزه بانکداری مجازی است، افزود: پول فیزیکی به زودی در دنیا حذف خواهد شد و کشورهایی مانند لوکزامبورگ از هم‌اکنون بخش اعظم تبادلات مالی خود را از طریق پول مجازی انجام می‌دهند.  وی با تاکید بر اینکه امروز تکنولوژی، جزئی از زندگی روزمره شده است، اظهار کرد: زندگی نسل‌های آینده، دیگر در بستر فضای سنتی گذشته امکان‌پذیر نخواهد بود بنابراین اگر نهادها و دولتمردان برنامه‌ای برای آینده نداشته باشند، پاسخگوی نیازهای مطرح در این حوزه نخواهند بود.

دستیار معاون علمی فناوری ریاست جمهوری تصریح کرد: با قاطعیت می‌گوییم که اگر فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان نبود، با وجود تحریم‌ها شرایط ما در کرونا فاجعه‌آمیزتر از بدترین کشورهای دنیا بود؛ اما خوشبختانه الان علاوه بر اینکه انبارهای ما به اشباع رسیده، در تولید محصولات ضدکرونا و صادرات آن نیز گام‌های بسیار موثری برداشته‌ایم.