رشد ۲/ ۸ درصدی محصولات ایران‌خودرو

براساس نامه شورای رقابت با امضای رضا شیوا که به اطلاعیه ایران‌خودرو پیوست شده است، برای تمامی خودروهایی که در چارچوب دستورالعمل قیمت‌گذاری مصوب شورا قرار دارند، محاسبه تعیین قیمت بر مبنای روش سقف قیمتی خواهد بود و در این راستا شورا با اکثریت آرا مقرر کرده که براساس نرخ تورم بخشی یکساله اعلام شده توسط بانک مرکزی و با توجه به اینکه شورای رقابت قبلا در دو مرحله برای سه ماه اول و دوم سال ۹۹ تورم بخشی سه ماهه را در محاسبه ضرایب افزایش قیمت خودروهای مشمول دستورالعمل قیمت گذاری لحاظ و ابلاغ کرده است، اثر مرکب تورم‌های اعمال شده سه ماه اول و دوم سال ۹۹ را از تورم یکساله کسر و پس از اعمال متغیرهای کیفیت و بهره‌وری، نهایتا ضریب افزایش شش ماه دوم سال ۹۹ برای شرکت ایران‌خودرو به طور متوسط ۲/ ۸ درصد و برای شرکت سایپا به طور متوسط ۹/ ۸ درصد افزایش قیمت محاسبه شد که برای تمامی خودروهای مشمول دستورالعمل قیمت‌گذاری شورا تا پایان شهریور ۱۴۰۰ اعمال و اجرا می‌شود. مطابق این نامه، همچنین اعضای این شورا مقرر کردند که برای خودروهایی که نرخ تورم آنها توسط بانک مرکزی محاسبه و اعلام نشده است، ضریب افزایش قیمت آنها براساس نرخ تورم متوسط بخشی آن خودروساز تعیین شود. گفته شده که خودروسازها می‌توانند بر حسب وزن، اهمیت و تیراژ خودرو، میزان افزایش قیمت هر خودرو را به نحوی اعمال کنند که میانگین وزنی ارقام ضریب افزایش خودروهای مشمول از نرخ مصوب اعلامی برای خودروساز بیشتر نشود.

یکی از موضوعات مهم در نامه مذکور این است که گفته شده، به تمام کسانی که تا پایان سال ۹۹ جهت خرید خودرو ثبت‌نام کرده‌اند و پیش‌پرداخت داشته‌اند و مشمول دریافت سود نیستند، افزایش قیمت تعلق نمی‌گیرد.

خودروهایی که ۱۵ درصد رشد کردند

در ادامه این اطلاعیه لیستی از محصولات مشمول افزایش قیمت ارائه شده است. طبق این جدول خودروهای پژو ۴۰۵ دوگانه‌سوز، ۲۰۶ تیپ ۲، پارس بنزینی، پارس دوگانه‌سوز، پارس ال ایکس، سمند EF۷ پایه گازسوز و سمند EF۷ بنزینی، دنا با کروز کنترل، دناپلاس، پژو ۲۰۷ دستی، پژو ۲۰۷ اتوماتیک و فرمان برقی مشمول ۱۵ درصد افزایش قیمت شده اند. مابقی دیگر محصولات این خودروساز از صفر تا ۱۳ درصد افزایش قیمت داشته اند.

رشد ۹/ ۸ درصدی محصولات سایپا

در اطلاعیه سایپا هم از دریافت مجوز افزایش قیمت محصولات شرکت سایپا به طور میانگین ۹/ ۸ درصد برای محصولات تیبا صندوق دار، تیبا ۲، ساینا، ساینا S، کوئیک، کوئیک R، کوئیک S و شاهین خبر داده شده است. در اطلاعیه سایپا ارقام مشخص این افزایش قیمت‌ها برای هرکدام از خودروها ارائه نشده است.

افزایش قیمت ۲۰ درصدی آبگرمکن بوتان

علاوه بر این دو خودروساز، روز گذشته اطلاعیه گروه الف دیگری با موضوع افزایش قیمت منتشر شد. در این ارتباط شرکت گروه صنعتی بوتان (سهامی عام) اعلام کرده است که با مصوبه سازمان حمایت از مصرف‌کننده نرخ گروه محصول آبگرمکن به میزان۲۰ درصد افزایش یافته است. گفته شده که این افزایش نرخ از تاریخ یکم خرداد سال ۱۴۰۰ اعمال شده است. براساس این اطلاعیه مبلغ فروش شرکت بوتان از محل محصولات مشمول افزایش قیمت در سال مالی قبل به میزان ۷۳۴ میلیارد تومان بوده است، رقمی که ۲۸ درصد از کل درآمد شرکت یادشده را دربرمی‌گرفته است. بنابراین لازم است که تحلیلگران بنیادین برای پیش‌بینی درآمد این شرکت به این افزایش ۲۰ درصدی روی ۲۸ درصد از کل درآمد بوتان نظر داشته باشند.