بررسی سهم‌های صنعت

شرکت‌های بورسی که داخل کشور در زمینه زغال‌سنگ فعالیت می‌کنند شامل شرکت زغال‌سنگ نگین طبس «کطبس»،شرکت زغال‌سنگ پروده طبس «کزغال»، شرکت فرآوری زغال‌سنگ پروده طبس «کپرور» و شرکت صنعتی و معدنی شمال شرق شاهرود «کشرق» می‌شود.

ارزش بازار

همان‌طور که در جدول شماره یک مشاهده می‌شود بیشترین ارزش بازار برای شرکت زغال‌سنگ پروده طبس «کزغال» است که با ارزش بازاری 5/ 66 هزار میلیارد ریالی نسبت به شرکت‌های دیگر این صنعت ارزش بازار قابل‌توجهی دارد.

حاشیه سود

با مروری بر جدول شماره 2 مشاهده می‌شود که بیشترین حاشیه سود خالص متعلق به شرکت زغال‌سنگ پروده طبس «کزغال» و فرآوری زغال‌سنگ پروده طبس «کپرور» است.

P/ E گروه

در جدول شماره 3 بررسی مقایسه‌ای نسبت P/ E گذشته نگر چهار شرکت زغال‌سنگی مشاهده می‌شود. P/ E فعلی نماد «کزغال» حدود 1/ 8 است. با توجه به اینکه P/ E گروه حدود 44/ 9 بوده، و عدد فعلی عدد نسبتا مناسبی است، شرکت زغال‌سنگ پروده طبس «کزغال» از نظر نسبت P/ E وضعیت مطلوب‌تری را نسبت به سایر شرکت‌ها تجربه می‌کند.

ظرفیت تولید

ظرفیت تولید شرکت‌های زغال‌سنگی در جدول شماره 4 قابل ملاحظه است. همان‌طور که در این جدول مشاهده می‌شود بیشترین ظرفیت تولید متعلق به نماد «کزغال» است. این شرکت تقریبا نسبت به نماد «کطبس» که در رتبه دوم قرار گرفته است ظرفیت تولید 5/ 2 برابری داشته و از نظر ظرفیت تولید با رقبای خود فاصله زیادی دارد.

فروش شرکت‌ها و پیش‌بینی سود

همان‌طور که در جدول شماره 5 مشاهده می‌شود فروش شرکت‌های زغال‌سنگی در دوره 12 ماهه مورد بررسی قرار گرفته‌اند. با توجه به آمار و ارقام ارائه شده نماد «کزغال» با فروش 1,430 میلیارد تومانی بیشترین مبلغ فروش را داشته است. بعد از آن نماد «کپرور» با فروش 582 میلیارد تومانی در رتبه دوم قرار دارد و بعد از آن نماد «کطبس» با فروش 185 میلیارد تومانی و پس از آن نماد «کشرق» با فروش 9/ 3 میلیارد تومانی قرار دارد. در ادامه نیز EPS Forward  نماد‌های «کزغال»، «کپرور» و «کطبس» را در جدول شماره 6 مشاهده می‌کنید.

مفروضات مقدار فروش در سال 1400

«کزغال»: با توجه به اینکه شرکت زغال‌سنگ پروده طبس در سال 1399 حدود 625هزار تن فروش داشته است، برای پیش‌بینی سود این شرکت در سال 1400 حدود 600هزار تن پیش‌بینی فروش کنسانتره زغال‌سنگ در نظر گرفته شده است.

«کپرور»: شرکت فرآوری زغال‌سنگ پروده طبس نیز در سال گذشته حدود 232هزار تن فروش زغال‌سنگ کنسانتره کک داشته است که برای پیش‌بینی سود هر سهم در سال 1400، مقدار فروش 220هزار تن در نظر گرفته شده است.

«کطبس»: این شرکت نیز در سال 1399 حدود 244هزار تن فروش زغال‌سنگ داشته است، برای پیش‌بینی سود هر سهم «کطبس» در سال 1400 مقدار فروش زغال‌سنگ 220هزار تن در نظر گرفته شده است.

گفتنی است، شرکت زغال‌سنگ پروده طبس جزو عرضه اولیه‌های سال 1399 بوده و یکی از زیر مجموعه‌های شرکت صدرتامین است. شرکت صدرتامین با مالکیت حدود 57 درصدی نماد «کزغال» جزو سهامداران عمده این شرکت به شمار می‌رود.

همان‌طور که گفته شد این شرکت با ارزش بازار 6,655 میلیارد تومانی در رتبه اول از نظر ارزش بازار در بین شرکت‌های زغال‌سنگی قرار دارد.

از بعد ظرفیت تولید نیز شرکت زغال‌سنگ پروده طبس با ظرفیت تولید حدود 616هزار تن بیشترین ظرفیت تولید را در بین شرکت‌های زغال‌سنگی دارد.

با توجه به نسبت P/ E فعلی نماد «کزغال» که حدود 1/ 8 است و همچنین مواردی که گفته شد این شرکت در بین سایر شرکت‌های زغال‌سنگی می‌تواند به دید بلندمدت مورد توجه سهامداران قرار گیرد.