«فاذر»

شرکت صنایع آذرآب که در بخش صنایع ساخت محصول فلزی قرار گرفته است و در بازار دوم بورس معامله می‌شود،‌ ۲۶ خرداد اطلاعیه خود را درخصوص ثبت افزایش سرمایه در سامانه کدال منتشر کرد. به گفته هیات‌مدیره شرکت این افزایش سرمایه به منظور اصلاح ساختار مالی است. گفتنی است که افزایش سرمایه شرکت در تاریخ ۲۵/ ۰۸/ ۱۳۹۹ به تصویب هیات‌مدیره و در تاریخ ۳۰/ ۰۹/ ۱۳۹۹ به تصویت حسابرس رسید. این افزایش سرمایه به مبلغ یک‌هزار و ۷۱۲ میلیارد تومان که معادل یک‌هزار و ۷۱۲ ‌درصد است،‌ خواهد بود. با احتساب این افزایش سرمایه، سرمایه شرکت که در حال‌حاضر ۱۰۰ میلیارد تومان است به یک‌هزار و ۸۱۲ میلیارد تومان خواهد رسید. این افزایش سرمایه از محل تجدید‌ارزیابی دارایی‌ها که جذاب‌ترین نوع افزایش سرمایه است،‌ خواهد بود. شرکت افزایش سرمایه ۱۷۱۲ درصدی خود را در تاریخ ۲۶ خرداد در مرجع ثبت شرکت‌ها به ثبت رساند.

«ورازی»

شرکت بیمه رازی که با نماد «ورازی» در بازار پایه فرابورس معامله می‌شود و یکی از شرکت‌های فعال در صنعت بیمه به‌شمار می‌رود،‌ روز چهارشنبه هفته گذشته آخرین مرحله افزایش سرمایه خود را در سامانه کدال منتشر کرد. افزایش سرمایه شرکت به‌منظور اصلاح ساختار مالی، افزایش سهم بازار، سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت و ترمیم درصد توانگری مالی شرکت و همچنین کسب مجوز قبولی اتکایی که در تاریخ ۱۸/ ۱۲/ ۱۳۹۹ به تصویب هیات‌مدیره رسیده،‌ خواهد بود. در آخرین اطلاعیه افزایش سرمایه شرکت آمده است که افزایش سرمایه به مبلغ یک‌هزار و ۶۰۳ میلیارد تومان که معادل ۵۳۵ درصد است،‌ خواهد بود. با احتساب این افزایش سرمایه،‌ سرمایه فعلی شرکت که ۳۰۰ میلیارد تومان است به یک‌هزار و ۹۰۳ میلیارد تومان خواهد رسید. این افزایش سرمایه نیز از محل مازاد تجدید‌ارزیابی داده‌ها خواهد بود.

«پترول»

گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان که با نماد «پترول» در بازار دوم بورس معامله می‌شود، بعد از اینکه اولین افزایش سرمایه خود را در سال ۱۴۰۰ در تاریخ ۲۵ خرداد در مرجع ثبت شرکت‌ها به ثبت رساند بار دیگر درخواست افزایش سرمایه داد. اولین افزایش سرمایه شرکت در سال ۱۴۰۰،‌ باعث شد که سرمایه شرکت از ۲ هزار میلیارد تومان به ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برسد. این افزایش سرمایه که از محل مطالبات حال‌شده سهامداران و آورده نقدی، سود انباشته بود،‌ به منظور جبران مخارج سرمایه‌گذاری انجام شده و اصلاح ساختار مالی صورت گرفت.  طبق جدید‌ترین اطلاعیه این شرکت در سامانه کدال پیشنهاد هیات‌مدیره به مجمع فوق‌العاده، افزایش سرمایه ۳۶۰ درصدی است. براساس این افزایش سرمایه،‌ سرمایه فعلی شرکت که ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است به ۱۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان خواهد رسید. تامین مالی این شرکت بورسی در صورت موافقت سازمان بورس از محل سایر اندوخته‌ها اعمال خواهد شد تا صرف جبران سرمایه‌گذاری‌های انجام شده و اصلاح ساختار مالی شود. پیش از این «پترول» در سال گذشته،‌ ۳مرتبه سرمایه خود را به دلایل مختلف افزایش داده بود.