افزایش قیمت پودر شوینده

شرکت بین‌المللی محصولات پارس در اطلاعیه خود از مجوز صادر شده برای افزایش قیمت انواع پودر شوینده خبر داده است. طبق این مجوز به طور متوسط این افزایش نرخ برای مصرف‌کننده‌ها به میزان ۲۵ درصد بوده است. مجوز مذکور بعد از تاریخ ۰۱/ ۰۴/ ۱۴۰۰ اجرایی خواهد شد. شرکت یادشده در سال مالی قبل به میزان ۴۰۶ میلیارد تومان از محل فروش انواع پودرهای شوینده درآمد کسب کرده بود. این رقم معادل ۶۴ درصد کل درآمد «شپارس» بوده است.

مجوز افزایش نرخ در ایران‌دارو

شرکت ایران‌دارو هم در اطلاعیه‌ای اعلام کرده که سازمان غذا و دارو و سندیکای تولیدکنندگان مکمل‌های رژیمی و غذایی برخی از محصولات دارویی اعم از کپسول مولتی ویتامین مینرال و قرص دایمیتیکون و قرص ویتامین سی جویدنی و‌... مجوز افزایش بالای ۱۰ درصد قیمت دریافت کرده‌اند. طبق این اطلاعیه افزایش قیمت محصول با توجه به افزایش قیمت مواد موثره دارویی انجام گرفته است. ایران‌دارو در سال مالی قبل به میزان ۲۲۰ هزار میلیارد تومان از محل فروش این محصولات درآمد کسب کرده بود، رقمی که ۱۰ درصد از کل درآمدهای شرکت محسوب می‌شد.

تعهدات دو بانک به صندوق بازنشستگی کارکنان بانک‌ها

مطابق گزارش‌های روز گذشته کدال، دو بانک فعال در بورس هم در ارتباط با تعهدات خود به صندوق بازنشستگی کارکنان بانک‌ها اطلاعیه صادر کردند. یکی از این بانک‌ها، صادرات بود که در این خصوص اعلام کرده است: «با توجه به محاسبات صورت گرفته درخصوص اکچوئری این بانک، ذخیره کافی در حساب‌ها منظور شده است.» در این اطلاعیه گفته شده که محاسبات انجام شده توسط صندوق بازنشستگی کارکنان بانک‌ها مورد اعتراض بانک‌های عضو بوده که مراتب به صندوق مذکور اعلام شده است. صندوق بازنشستگی کارکنان بانک‌ها طی نامه‌ای به بانک صادرات اعلام کرده بود که بر اساس مصوبه ۲۲ شهریور سال ۹۳ مجمع عمومی صندوق، مقرر شد محاسبه تعهدات بیم‌سنجی‌(اکچوئری) مشترکین به صورت سالانه انجام و حصه نقدی توسط بانک‌ها پرداخت شود.  در ادامه گفته شده بود که با توجه به مصوبه ۲۴ شهریور سال ۹۹ مجمع عمومی سالانه صندوق مبنی بر اعمال نرخ تنزیل ۱۸ درصد، رشد حقوق شاغلین و مستمری‌بگیران به میزان ۱۳ درصد در محاسبات بیم‌سنجی سال ۹۹ تعهدات آن بانک پس از وضع دارایی‌ها نزد صندوق و پوشش کسری پرداخت حقوق بازنشستگان به مبلغ ۳/ ۳۸ هزار میلیارد تومان می‌شود. بر این اساس اعلام شده که حصه نقدی این سال بانک مبلغ ۹/ ۲ هزار میلیارد تومان و مانده بدهی کنونی ۵/ ۱ میلیارد تومان محاسبه شده است که باید بانک صادرات به صندوق پرداخت کند.  بانک ملت هم اعلام کرده که با توجه به نامه ارسالی از سوی صندوق بازنشستگی کارکنان بانک‌ها درخصوص تعیین میزان تعهدات و حصه نقدی این بانک از کسری منابع صندوق برای سال ۱۳۹۹، ذخیره لازم به میزان حصه نقدی اعلامی آن صندوق محاسبه و در صورت‌های مالی منتهی به ۳۰/ ۱۲/ ۹۹ بانک لحاظ شده است. بر اساس نامه صندوق بازنشستگی تعهدات بانک ملت پس از وضع دارایی‌ها نزد صندوق و پوشش کسری پرداخت بازنشستگان مبلغ ۲۷ هزار میلیارد تومان است. بر این مبنا اعلام شده که حصه نقدی سال ۹۹ به میزان ۲ هزار میلیارد تومان و مانده بدهی این بانک تاکنون حدود ۳/ ۱ هزار میلیارد تومان است.