از موارد گسترده استفاده پی‌وی‌سی می‌توان به تجهیزات لوله‌کشی، کیف و کفش، وسایل ساختمان‌سازی، لباس، اثاث منزل، وسایل بازی و... اشاره کرد. فرآیند تولید پی‌وی‌سی به این صورت است که در پالایشگاه پس از برش حرارتی نفتا یا گاز طبیعی مواد اولیه مانند اتیلن و پروپیلن تولید می‌شود. کلرید اولیه برای تولید پی‌وی‌سی، از طریق الکترولیز نمک، به‌روش صنعتی تولید می‌شود؛ در این فرآیند، گاز کلر و هیدروژن تولید خواهد شد. در مرحله اول تولید PVC، اتیلن و کلر برای تولید یک ترکیب حد واسط به نام اتیلن دی کلرید ترکیب می‌شوند؛ پس از آن به وینیل کلرید که ماده اصلی ساخت PVC است، تبدیل خواهد شد. واکنش پلیمریزاسیون، مولکول‌های منومر وینیل کلرید را برای ایجاد زنجیرهای PVC، به یکدیگر پیوند می‌دهد.  PVC تولید شده در این روش به صورت پودر سفید رنگ است؛ این پودر سفید رنگ در صنعت تولید محصولاتPVC به تنهایی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد؛ این ماده با مواد شیمیایی دیگری (مطابق با فرمولاسیون مخصوص) ترکیب می‌شود.

بازار داخلی: بازار داخلی پی‌وی‌سی در سال جاری وضعیت متعادل و نسبتا آرام و رو به رشدی را گذرانده است به طوری که بسیاری از فعالان بازار انتظار کاهش قیمت‌ها را در فصل جاری داشتند اما کمبود عرضه جهانی شرایط را تغییر داد. در بورس ایران نماد «شغدیر» و «شپترو» این محصول را تولید می‌کنند.

بازار خارجی:شرایط بازارهای خارجی به ویژه از اول سال میلادی جاری بسیار پر فراز و نشیب بوده است. عرضه پی‌وی‌سی به دلیل توقف غیرمنتظره تولیدکنندگان بزرگ اروپایی در پی بحران مواد اولیه به شدت کاهش پیدا کرد، همچنین اتفاق‌های مربوط به آب و هوا در سواحل خلیج ایالات متحده باعث متوقف شدن بیش از ۵۵درصد از ظرفیت تولید پی‌وی‌سی ایالات متحده و فشار به قیمت‌ها شد، به طوری که قیمت پی‌وی‌سی به بالاترین سطح قیمت‌های چند سال اخیر در اروپا و ترکیه و سراسر جهان رسید. قیمت فروش پی‌وی‌سی در بورس کالا از ابتدای فروردین ۱۳۹۹ یک روند افزایشی را تا اردیبهشت سال جاری طی کرده است به طوری که قیمت فروش هر کیلو پی‌وی‌سی در بورس کالا از محدوده ۹هزار و ۳۰۰ تومان در فروردین ۱۳۹۹آغاز شد و در اسفند همان سال به طور میانگین در هرکیلو ۲۳ هزار و ۴۰۰تومان معامله شده است، اما این روند صعودی متوقف نشد و در پی رشد قابل‌توجه قیمت جهانی پی‌وی‌سی در اردیبهشت ۱۴۰۰ با یک جهش قابل‌توجه به طور میانگین۳۴هزار و ۴۰۰تومان در هرکیلو معامله شده است. با توجه به وضعیت جهانی و کمبود در زنجیره ارزش این ماده همچنان امیدی به کاهش قیمت‌ها در بازار فیزیکی نیست.