سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا)، سرمایه‌گذاری غدیر (وغدیر)، گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید (وامید)، سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی (وبانک)، سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی (وصندوق) و سرمایه‌گذاری ملی ایران (ونیکی) نماد‌های گروه سرمایه‌گذاری‌های چندرشته‌ای هستند.

شرکت‌های چندرشته‌ای که در گروهی به همین نام در تابلوی معاملات بورس معامله می‌شوند در واقع هلدینگ‌های بزرگ سرمایه‌گذاری هستند که عمدتا در رشته‌های مختلف صنعتی نظیر پتروشیمی‌ها، صنایع فولادی، نیروگاه‌ها و... فعالیت می‌کنند.

یکی از اصلی‌ترین مزیت‌های سرمایه‌گذاری در چندرشته‌ای‌ها کم‌ریسک بودنشان نسبت به سایر گروه‌های بازار سرمایه است. به این دلیل که عمدتا پرتفویی متنوع از بازار را در دل خود گنجانده‌اند و می‌توانند علاوه بر بازدهی مناسب، ریسک کمتری را نیز نسبت به سایر گزینه‌های سرمایه‌گذاری به سهامداران تحمیل کنند.

روند روزهای گذشته چند‌رشته‌ای‌ها نسبتا متفاوت نسبت با ماه‌های گذشته این گروه بود. شاخص این گروه نسبت به 26 خرداد ماه رشدی حول و حوش 18 درصد را تجربه کرد که اتفاقی قابل قبول محسوب می‌شود. در این میان بیشترین رشد گروه متعلق به نماد شستا بود که با خبر افزایش سرمایه خود توانست اقبال فعالان بازار را به خود جلب کند و طی این بازه زمانی رشدی 28 درصدی را تجربه کند.

برای بررسی و مشاهده وضعیت این نمادها لازم است تا حدودی از اطلاعات آماری استفاده کنیم، سپس در انتها نیز با نگاهی به وضعیت مالی و پرتفوی شرکت‌ها، چشم‌اندازهای این نمادهای ارزشمند بررسی خواهد شد. نگاه به دارایی‌های شرکت‌ها و بررسی ارزش روز دارایی‌ها (NAV)  این موضوع را روشن می‌سازد. بر اساس اطلاعات منتشر شده در Enigma.ir گزارش ارزش روز دارایی‌های شرکت‌های سرمایه‌گذاری چندرشته‌ای به قرار زیر است.

شستا: نمادهای عمده پرتفوی بورسی شستا شامل 70درصد سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین، 86 درصد سرمایه‌گذاری صباتامین، 35 درصد شرکت سرمایه‌گذاری دارویی تامین، 24 درصد کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، 30 درصد شرکت سرمایه‌گذاری صدر تامین، 89 سرمایه‌گذاری سیمان تامین که مجموع دارایی‌هایش 144هزار و 515 میلیارد تومان است (در اینجا به دلیل کم بودن میزان مالکیت در شرکت‌های دیگر نسبت به این نمادها و تعداد بالای آنها از آوردن نامشان خودداری شده است) که دارای بهای تمام شده‌ای در حدود 20هزار و 95 میلیارد تومان است. در کنار این پرتفوی بورسی، شستا دارای پرتفویی خارج از بورس نیز به ارزش تقریبی 54هزار و 650 میلیارد تومان با بهای تمام شده تقریبی 9530 میلیارد تومان است که عمده فعالیت‌های این شرکت‌ها در زمینه سرمایه‌گذاری صنعتی، سنگ‌‌آهن، انرژی و شرکت ملی نفتکش است.

وغدیر: نمادهای بورسی وغدیر شامل 67 درصد شرکت گسترس نفت و گاز پارسیان، 18 درصد پتروشیمی پارس، 21 درصد سنگ‌‌آهن گهرزمین، 8 درصد توسعه صنایع بهشهر، 19 درصد داروسازی شهید قاضی، 14 درصد شرکت بین‌المللی توسعه ساختمان، 25 درصد شرکت بین‌المللی ساروج بوشهر، 10 درصد موتوژن و 8 درصد شرکت آ.س.پ (و سایرین) به ارزش تقریبی 99هزار و 900 میلیارد تومان با بهای تمام شده تقریبی 6493 میلیارد تومان است. پرتفوی غیر‌بورسی وغدیر نیز با دارا بودن شرکت‌هایی در حوزه برق و انرژی، معادن، فلزات و... یکی از بهترین پرتفوهاست که ارزش روز آن در حدود 56هزار و 670 میلیارد تومان با بهای تمام شده‌­ای به رقم 5443 میلیارد تومان است.

وامید: پرتفوی بورسی وامید یکی از متنوع‌ترین پرتفوها با 37 درصد معدنی و صنعتی گل‌گهر، 39 درصد صنعتی معدنی چادرملو، 26 درصد سنگ‌‌آهن گهرزمین، 90 درصد مدیریت انرژی امید تابان هور، 66 درصد سرمایه‌گذاری بانک سپه، 20 درصد تامین سرمایه امید، 86 درصد سرمایه‌گذاری توسعه گوهران امید، 69 درصد کویر تایر و 83 درصد سیمان هرمزگان (و سایرین) به ارزش 175 هزار میلیارد تومان است که بهای تمام شده آن برای شرکت مبلغی در حدود 10345 میلیارد تومان است. در کنار این پرتفوی متنوع بورسی، وامید نیز با داشتن شرکت‌های در حوزه‌های مختلف، دارایی‌هایی در خارج از بورس به ارزش تقریبی 13هزار و 577 میلیارد تومان با بهای تمام شده حدودی 2979 میلیارد تومان دارد.

وصندوق: وصندوق نیز مثل وغدیر در پرتفوی بورسی خود توجه زیادی به صنایع نفتی کرده و با دارا بودن پرتفویی به ارزش 54هزار و 121 میلیارد تومان و بهای تمام شده 4404 میلیارد تومانی، صاحب 23 درصد پتروشیمی جم، 4 درصد پالایش نفت اصفهان، 17 درصد پتروشیمی فناوران، 41 درصد نفت پاسارگاد، 5 درصد پتروشیمی نوری، 37 درصد نفت ایرانول، 12 درصد پتروشیمی امیرکبیر، 2 درصد نفت سپاهان و 12 درصد پتروشیمی خارک در حوزه نفت و پتروشیمی و مالک یک درصد معدنی صنعتی گل‌گهر، یک درصد صنعتی معدنی چادرملو، 21 درصد سیمان ساوه، 8 درصد توسعه صنایع بهشهر، 3 درصد ایران‌خودرو، 2 درصد بانک اقتصاد نوین و 37 درصد ایران­یاسا­تایرورابر (و سایرین) است.

در پرتفوی غیر‌بورسی خود نیز شرکت‌هایی در صنایع مختلف از پتروپالایشی گرفته تا فولادی و سرمایه‌گذاری را در خود جای داده است که با بهای تمام شده‌ای در حدود 2404 میلیارد تومانی، ارزش روزی حدود 43 هزار و 540 میلیارد تومان را دارد.

وبانک: در پرتفوی بورسی وبانک نیز شاهد حضور صنایع مختلفی هستیم که عمده­ مالکیت وبانک در شرکت‌هایی به ترتیب ارزش دارایی به شرح زیر است:

50 درصد پتروشیمی شازند، 45 درصد توسعه صنایع بهشهر، 33 درصد ایران ترانسفو، 87 درصد سرمایه‌گذاری توسعه سیمان، 58 درصد سرمایه‌گذاری توسعه ملی، 31 درصد گروه صنعتی بارز، 34 درصد ملی و کشت وصنعت پارس، 10 درصد سرمایه‌گذاری نیروگاهی ایران، 13 درصد سرمایه‌گذاری شفا دارو، 11 درصد سیمرغ، 12درصد دوده صنعتی پارس و یک درصد سرمایه‌گذاری مسکن (و سایرین) که جمعا به ارزش روز معادل 29هزار میلیارد تومان با بهای تمام شده‌­‌ حدود 2843 میلیارد تومان است. پرتفوی غیر‌بورسی وبانک نیز عمدتا شامل شرکت‌هایی در حوزه­ سرمایه‌گذاری است که ارزش روز آنها 6225 میلیارد تومان با بهای تمام شده 2246 میلیارد تومان است.

ونیکی: در پرتفوی بورسی ونیکی نیز شاهد حضور صنایع مختلفی هستیم که مهم‌ترین آنها شامل 5 درصد ایران‌خودرو، 85/ 0 درصد ملی صنایع مس ایران، 14 درصد نفت پارس، 16 درصد دارو پخش، یک درصد سرمایه‌گذاری غدیر، یک درصد بانک ملت، حدود 31/ 0 درصد از فولاد مبارکه و 68 درصد فیبر ایران (و سایرین) مجموعا به ارزش 30 هزار و 254 میلیارد تومان با بهای تمام شده 4198 میلیارد تومان است. در کنار این، پرتفوی غیر‌بورسی نیز به ارزش روز 2327 میلیارد تومان با بهای تمام شده‌ 455 میلیارد تومان دارد. از ‌نظر بنیادی به‌نظر می‌رسد در میان سهم‌های گروه چندرشته‌ای، وصندوق با توجه به نسبت P/ NAV در سطوح مناسبی برای سرمایه‌گذاری قرار دارد و در مرحله‌ بعد وامید، ونیکی و وغدیر گزینه‌های مناسبی به‌شمار می‌روند.

سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی اما در میان سهم‌های این گروه با توجه به رشد پرشتاب روزهای اخیر شاید از جذابیت کمتری نسبت به سایرین برخوردار باشد.