برنامه «مادیرا» برای رشد سودآوری عكس: مهتاب بیگی/ دنیای اقتصاد

مقدمه

با توجه به وضعیت اقتصادی کشور در زمان تحریم و آینده مبهم نفت در اقتصاد جهانی، لزوم توجه به صنایع غیرنفتی در دوران تحریم بیش از گذشته احساس می‌شود. صنعت لوازم‌خانگی یکی از صنایعی محسوب می‌شود که در زمان تحریم‌ها و وضعیت نابسامان اقتصادی کشور، صنعتی با بازدهی مناسب محسوب می‌شود. این صنعت که از صنایع قدیمی کشور به شمار می‌رود با تنوع بسیار توانسته به یکی از سودآورترین صنایع کشور تبدیل شود. ازجمله شرکت‌هایی که در این زمینه پیشران بوده است، شرکت گروه ماشین‌آلات و صنایع ماشین‌های اداری ایران (مادیرا) است.

نگاهی به تاریخچه مادیران

گروه مادیران در ابتدا تحت عنوان شرکت امیری و شرکا شکل گرفت. در سال ۱۳۷۳برای ارائه خدماتی بهتر و متمرکزتر، بخش خدمات ماشین‌های اداری ایران در قالب شرکتی مجزا و تحت عنوان «خدمات ماشین‌های اداری ایران» به‌عنوان شعبه‌ای مستقل تشکیل شد. این شرکت در ابتدا تولیدکننده ماشین‌های اداری ازجمله مانیتور و چاپگر بود. اما مادیران در سال ۱۳۸۵ با احداث خط تولید تلویزیون وارد بازار تجهیزات صوتی و تصویری شد. مادیران در سال ۱۳۹۵ برای گسترش فعالیت‌های خود پا به عرصه صنعت لوازم‌خانگی گذاشت و در حال حاضر تولیدکننده محصولات زیادی در این صنعت سود‌ده است.

مادیران با نماد «مادیرا» در بازار سهام

شرکت صنایع اداری مادیران با سرمایه ثبت‌شده ۳۵۰ میلیارد تومان برای اولین بار در تاریخ ۵ آذر ۹۷ با قیمت ۳۶۵ تومان در بازار سهام عرضه و نماد آن در تابلوی بازار دوم فرابورس درج شد. شرکت از ابتدای فعالیت در بازار سهام، سرمایه خود را در دو مرحله افزایش داده است. بار اول در آبان ۹۸ و بار دوم در دی ۹۹ بوده است.

در مجمع شرکت چه گذشت؟

مجمع عمومی عادی و فوق‌العاده سالانه صاحبان سهام شرکت صنایع ماشین‌های اداری ایران (سهامی عام) با حضور حداکثری اعضا و به شکل حضوری و الکترونیکی برگزار شد. در مجمع عمومی عادی سالانه صورت‌های مالی شرکت برای سال منتهی به ۳۰ اسفند ۹۹شامل عملکرد هیات‌مدیره، ترازنامه و صورت سود و زیان سال مالی ۱۳۹۹ تصویب شد.

افزایش قیمت‌ها ترمز‌گیر سودآوری

بابک ثقفی مدیرعامل شرکت درخصوص وضعیت فعلی سودآوری شرکت گفت: تا حدود زیادی سود‌سازی شرکت نسبت به سال گذشته به دلیل افزایش نرخ خرید مواد اولیه به‌خصوص در فصل زمستان تحت تاثیر قرار گرفته است. نرخ‌های خرید به‌خصوص کالاهای وارداتی از تابستان سال قبل در برخی موارد تا ۴۰درصد افزایش یافت. تاثیر این مساله را می‌توان در سود زمستان۹۹ مشاهده کرد. سود زمستان ۹۹ از حدود ۳۵ درصد (‌در فصل قبل از آن) به حدود ۲۰درصد کاهش یافت. اما خوشبختانه این مساله در حال فروکش کردن است و در خریدهای اخیر شاهد تعدیل قیمت‌های خرید هستیم که امیدواریم این موضوع در سود و زیان ماه‌های آینده تاثیرگذار باشد.

روند صعودی سود شرکت

مدیرعامل شرکت مادیران با بیان اینکه بیماری کرونا در ابتدا تاثیرات زیادی بر تولید و فروش شرکت گذاشته بود گفت: باوجود شرایط کرونایی نتوانستیم به فروش مدنظر خود برسیم. تصور ما فروش حدود هزار میلیارد تومان بود، اما میزان فروش ما در بهار امسال به ۶۵۲ میلیارد تومان رسید. البته سود بهار امسال نسبت به سال گذشته دو برابر شده است. سال گذشته میزان سود شرکت ۵۴ میلیارد تومان بود و امسال به رقم ۱۰۰میلیارد تومان رسیدیم. افزایش فروش بهار امسال نشان می‌دهد کل فروش (تلویزیون، لوازم‌خانگی و ...) در سال ۹۹؛ ۶۶ هزار قطعه بوده است که به ۸۸ هزار قطعه در بهار ۱۴۰۰ رسیده است.

او افزود: همچنین تا سال ۹۸،‌ تعداد فروشگاه‌های اختصاصی که تنها محصولات مادیرا را به فروش می‌رساندند ۱۵۰ فروشگاه بود که در حال حاضر به ۴۳۰ فروشگاه رسیده است. طی برنامه‌ریزی‌هایی که انجام‌شده است پیش‌بینی می‌شود ۶۵۰ فروشگاه به تعداد این فروشگاه‌ها اضافه شود. در حال حاضر بیش از ۱۴۰۰ فروشگاه،‌ فروشنده محصولات شرکت هستند که افزایش این فروشگاه‌ها باعث رشد فروش پایدار می‌شود.

افزایش سرمایه شرکت به کجا رسید؟

ثقفی در پاسخ به سوال سهامداران درخصوص افزایش سرمایه بیان کرد: هیات‌مدیره تصمیم داشت مرحله دوم افزایش سرمایه را در ۶‌ ماه اول امسال انجام دهد اما شرایط نوسانی بورس باعث شد این موضوع به تاخیر بیفتد. بنابراین هیات‌مدیره تصمیم گرفت مرحله دوم افزایش سرمایه در زمانی برگزار شود که شرایط بورس با پایداری بیشتری همراه باشد. امیدواریم در نیمه دوم امسال مرحله دوم افزایش سرمایه انجام شود اما در حال حاضر شرایط برای افزایش سرمایه مناسب نیست.

 انتظارات شرکت از دولت جدید

امیر‌مسعود امیری رئیس هیات‌مدیره شرکت مادیران درخصوص انتظارات از دولت جدید گفت: دولت آینده باید از قاچاق جلوگیری کند، زیرا قاچاق صنعت ایران را نابود می‌کند. کاهش مالیات برای صنایع واقعی باید اجرا شود و درخصوص بهره بانکی نیز ما با بهره بانکی ۲۰ درصد چطور می‌توانیم با سایر کشورها که ۲ درصد بهره دارند رقابت کنیم، انتظار داریم دولت به این موارد رسیدگی کند.

برنامه‌های توسعه‌ای شرکت

امیر‌مسعود امیری رئیس هیات‌مدیره شرکت مادیران در مجمع اعلام کرد: مادیران با فناوری پیشرفته تولید و ارتقای کیفیت بیش‌ازپیش محصولات پیش‌بینی می‌کند سهم بیش از ۱۰ درصد این بازار را به دست بیاورد. بیش از ۹۰ درصد کارخانه لوازم‌خانگی مادیران در منطقه آزاد پیام تکمیل ‌شده است و در حال تولید یخچال، ماشین لباسشویی و کولرگازی است. سال گذشته کار مهمی در مادیران انجام شد و آن تبدیل شرکت صنعتی مادیران به یک شرکت اصلی و پنج شرکت مجزا بود. در حال حاضر شرکت مادیران ۱۰۰ درصد از سهام این شرکت‌ها را در دست دارد. این اقدام مزایای بسیاری در ‌سال‌های آینده برای سهامداران مادیران خواهد داشت. یکی از این مزایا را باید دسترسی به سرمایه جدید در بورس دانست چراکه اکثر شرکت‌های تابعه مادیران برنامه دارند که تا چهار سال آینده به بورس ملحق شوند. عرضه اولیه این شرکت‌ها قطعا سرمایه مهمی برای هر یک از شرکت‌ها و شرکت اصلی مادیران محسوب می‌شود.

تقسیم سود ۲۲۰ ریالی

همچنین در مجمع عمومی عادی سالانه صورت‌های مالی ۹۹شامل عملکرد هیات‌مدیره، ترازنامه و صورت سود و زیان سال مالی ۱۳۹۹ تصویب شد. گفتنی است به ازای هر سهم نیز ۲۲۰ ریال به سهامداران تعلق گرفت. در پایان و در مجمع فوق‌العاده صاحبان سهام تصمیم گرفتند نام شرکت را از شرکت صنایع ماشین‌های اداری ایران به شرکت صنایع مادیران تغییر دهند که به تصویب نیز رسید.