قرارداد مهم «دسبحان»

در میان آخرین اطلاعیه‌هایی که در بخش افشای اطلاعات بااهمیت منتشر شده، دو اطلاعیه گروه الف مربوط به شرکت‌های تولید دارو می‌شد. شرکت سبحان دارو (دسبحان) یکی از این شرکت‌های دارویی است که در اطلاعیه خود از امضای یک قرارداد مهم خبر داده است. موضوع این قرارداد تولید مکمل‌های اعصاب و روان تحت لیسانس شرکت CHE کاناداست که در ارتباط با جزئیات آن تنها گفته شده آثار سود و زیان قرارداد پس از انجام موضوع قرارداد اطلاع‌رسانی خواهد شد.

شرکت پتروشیمی فارابی هم که قبلا در دوم مرداد خبر از توقف تولید خود داده بود، اعلام کرد: خط تولید این شرکت پس از تعمیرات ضروری از تاریخ ۱۱/ ۰۵/ ۱۴۰۰ در مدار تولید قرار گرفته است. در این اطلاعیه اشاره شده، این توقف تولید در برنامه تولید سالانه شرکت پیشی‌بینی شده و تاثیری بر برنامه تولید شرکت نداشته است.     

  افزایش قیمت در محصولات مگاموتور

شرکت ایرکا پارت صنعت (کاربراتور ایران) از دریافت مجوز تغییر بیش از ۱۰ درصد در نرخ فروش محصولات خود خبر داده است. در این ارتباط گفته شده: با تعدیل قیمت‌های جدید فروش شرکت مگاموتور، نرخ مجموعه‌های اویل پمپ، دریچه هوا، واتر پمپ و منیفولد پلاستیکی به طور میانگین در حدود ۵/ ۲۴درصد افزایش داشته که در نتیجه از این بابت معادل ۵۹ میلیارد ریال از ۰۱/ ۰۱/ ۱۴۰۰ تا ۳۱/ ۰۴/ ۱۴۰۰ تعدیل افزایش نرخ فروش محاسبه و ثبت شده است که در فعالیت ماهانه تیر ماه سال‌جاری به‌صورت اصلاحی منعکس خواهد شد.

شرکت کاربراتور ایران در سال مالی گذشته از محل فروش محصولات یادشده به میزان ۷۲.۹میلیارد تومان درآمد کسب کرده است، این رقم ۵/ ۲۴درصد از فروش کل این شرکت را به خود اختصاص می‌داد.

  چند اطلاعیه رده «ب»

علاوه بر این سه شرکت، طی روزهای گذشته برخی از شرکت‌های بورسی هم اطلاعیه‌هایی در رده گروه ب منتشر کرده‌اند. یکی از این شرکت‌ها مبین وان کیش است که از افشای معاملات موضوع ماده ۱۲۹ لایحه اصلاحی قانون تجارت خبر داده است.

در لایحه اصلاحی قانون تجارت، قانون‌گذار معاملات هیات‌مدیره را مشروط کرده است. طبق ماده ۱۲۹ این لایحه اعضای هیات‌مدیره و مدیرعامل شرکت و همچنین موسسات و شرکت‌هایی که اعضای هیات‌مدیره یا مدیرعامل شرکت شریک یا عضو هیات‌مدیره یا مدیرعامل آنها باشند، بدون رعایت تشریفات کنترل، نمی‌توانند در معاملاتی که با شرکت یا به‌حساب شرکت می‌شود، طرف معامله یا سهیم شوند.

بر اساس مفاد ماده ۱۲۹ اصلاحیه قانون تجارت معامله این اشخاص به اجازه هیات‌مدیره، گزارش هیات‌مدیره به بازرس قانونی و تصمیم مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام منوط شده است. این اشخاص باید پیش از انعقاد قرارداد با شرکت اجازه هیات‌مدیره را اخذ کنند. اجازه هیات‌مدیره نیز باید در جلسه هیات‌مدیره و با توجه به شرایط قانونی که به منظور تشکیل جلسات و تصمیم‌گیری مقرر شده به‌عمل آید، با این وصف که مدیر ذی‌نفع حق شرکت در رای‌گیری را ندارد.

در صورتی که هیات‌مدیره با انجام معامله موصوف موافقت کند، باید بلافاصله بازرس قانونی شرکت را از معامله‌‌ای که اجازه آن داده شده است، آگاه کند و گزارش مشابهی هم به مجمع عمومی عادی شرکت بدهد. بازرس نیز پس از بررسی، گزارش خود را به همان مجمع ارائه می‌کند که گزارش مزبور باید حاوی جزئیات معامله و اظهارنظر وی باشد.

در اطلاعیه شرکت مبین وان کیش عنوان شده که این معامله با شرکت انتقال داده‌های آسیاتک (سهامی عام) انجام گرفته است. معامله شامل قرارداد سهامداری، راه‌اندازی و توسعه پلت‌فرم ویدئویی (VOD) تماشاخانه در قالب کنسرسیوم محتوا و به نمایندگی از کنسرسیوم فوق با شرکت انتقال داده‌های آسیاتک (سهامی عام) عنوان شده است. مبلغ این قرارداد ۱۰ میلیارد تومان بوده است.  شرکت سرمایه گذاری توسعه و عمران استان اردبیل هم یک آگهی مزایده عمومی برای فروش ۲۴۰ مترمربع از واحد خدماتی طبقه ۱۰ مجتمع شهریار واقع در شهر اردبیل منتشر کرده است.

 دلایل یک عدم‌افشا

کارخانه‌ها مخابراتی ایران هم در یک اطلاعیه گروه ب توضیحاتی راجع به دلایل عدم‌افشای یکی از قراردادهای خود ارائه کرده است. در این اطلاعیه خطاب به نامه سازمان بورس با اشاره به اینکه در مناقصه خرید ۳۰۰ عدد کولر BBU (که گفته شده برگ ارجاع سفارش آن در موعد مقرر افشا شده است) برنده اعلام شده، نوشته‌است: «زمان‌بندی این مناقصه بر اساس تاریخ مبادله قرارداد بوده که در تاریخ ۲۵/ ۰۲/ ۱۴۰۰ صورت گرفته است، به جهت توافق صورت گرفته مبنی بر افشای مبالغ قرارداد بالاتر از ۱۰۰ میلیارد ریال با توجه به اینکه مبلغ این قرارداد ۵۴ میلیارد ریال بوده، افشای قرارداد صورت نپذیرفته است.» همچنین درخصوص برنده شدن در مناقصه خرید ۳۰۰‌عدد کولر AC/ DC (مناقصه شماره ۹۴/ ۴۲) اعلام شده که شروع کار و زمان‌بندی بر اساس تاریخ ارجاع سفارش بوده که در همان روز دریافت برگ ارجاع سفارش افشا شده است.     

  تفاوت اطلاعیه گروه‌های الف و ب

طبق مقررات بازار سرمایه، بعد از افشای اطلاعات بااهمیت یک شرکت، نماد آن شرکت در بورس بسته و معاملات آن متوقف می‌شود. زمان بازگشایی سهم با توجه به اهمیت اطلاعات شرکت (از نوع گروه الف یا ب) کاملا متفاوت است.