Untitled-1 copy

  فروش شرکت‌ها

صنعت سرب و روی با رشد مناسبی در بخش فروش در سنوات اخیر همراه شده و در این راستا، متوسط رشد فروش شرکت‌های کیمیا زنجان، توسعه سرب و روی و زرین معدن آسیا در مقایسه با سایر رقبا، بیشتر بوده به نحوی که طی روند پنج سال گذشته خود با رشد ۵۵۸ درصدی همراه شده‌اند. طی پنج سال، مجموع فروش شرکت‌های فعال در صنعت سرب و روی (بورسی) با افزایش ۵۴۰ درصدی همراه شده و از ۷۴۰ میلیارد تومان به بیش از 4 هزار و 777 میلیارد تومان رسیده است، این امر نشان‌دهنده رشد بسیار مطلوب صنعت در سنوات اخیر است. عمده ‌فروش متناسب با ظرفیت، متعلق به شرکت کالسیمین با ۳۵ درصد سهم بازار است. همچنین شرکت زرین معدن آسیا، کیمیا و باما به جهت طرح‌های توسعه‌ای و زیرمجموعه‌های در حال رشد به نظر از نرخ بالاتری از رشد سهم بازار و ارزش فروش برخوردارند. سهم کالسیمین از سهم بازار کاهشی است اما نرخ رشد فروش مناسبی را تجربه کرده است. شرکت کالسیمین، باما، کیمیا و زرین معدن آسیا بالاتر از متوسط و دیگر شرکت‌ها کمتر از میانگین رشد فروش را تجربه کرده‌اند.

  نسبت ارزش بازار به فروش

بالاترین نسبت ارزش بازار به فروش این گروه به نمادهای «کاما»، «فرآور» و «فاسمین» مربوط است؛ به عبارتی این شرکت‌ها نسبت P/ S  بزرگ‌تری را به خود اختصاص داده‌اند. شرکت «فگستر» و «فتوسا» به دلیل تازه‌وارد بودن به بازار سرمایه کمترین (کم‌ریسک‌ترین) نصاب را به خود اختصاص داده‌اند. شرکت زرین معدن و کیمیا در مجموع  مبالغ بیشتری از فروش نسبت به شرکت باما محقق کرده‌اند و با توجه به عرضه اولیه دو شرکت در بورس در مقایسه با «فروی» (عرضه شده توسط باما) و دیگر شرکت‌ها به نظر از لحاظ رقم ارزش بازار و ارزش ذاتی زیر ارزش است. شرکت کالسیمین بیش از ۳۵ درصد از سهم بازار را داشته و ۳۳ درصد ارزش  صنعت را به خود اختصاص داده است و به عنوان بزرگ‌ترین شرکت فعال در این صنعت بین شرکت‌های حاضر در بورس اوراق بهادار محسوب می‌شود. پس از کالسیمین، شرکت باما با داشتن ۱۵ درصد سهم بازار فروش، ۳۲ درصد ارزش صنعت (شرکت‌های بررسی شده) را به خود اختصاص داده و دومین شرکت مطرح در این گروه است. به لحاظ ارقام ریالی فروش، جمع فروش شرکت کیمیا و فزرین توامان ۱۷ درصد سهم بازار (سهم از فروش) ولی جمعا ۱۳ درصد ارزش بازار سهام صنعت به حساب می‌آید. در ادامه تحلیلی از رشد سودآوری آتی مهم‌ترین شرکت این صنعت ارائه می‌شود.

  کالسیمین

شرکت کالسیمین (سهامی عام) در سال 1343 در اداره ثبت شرکت‌های تهران به صورت شرکت سهامی خاص و با سرمایه 50 میلیون ریال به ثبت رسید و در سال 1370 مرکز اصلی شرکت از تهران به زنجان انتقال یافت. با توجه به ترکیب سهامداران، شرکت کالسیمین از جمله شرکت‌های فرعی شرکت توسعه معادن روی ایران (سهامی عام) محسوب می‌شود.

  مفروضات تحلیل

در این تحلیل نرخ‌های مورد استفاده برای فروش با توجه به پیش‌بینی‌های موجود از نرخ شمش روی و همبستگی هر یک از محصولات به این نرخ برآورد شده است. همچنین سایر پارامترها به طور کامل در جدول یک آمده است.

  شمش روی و سرب

نرخ شمش روی و سرب در سال‌های آینده بر اساس پیش‌بینی نرخ این فلز توسط بانک جهانی در نظر گرفته شده است.

  دلار و تورم

باتوجه به شرایط حاکم بر بازار ارز و دلار، برای سال‌های آتی پیش‌بینی افزایش 15درصدی قیمت‌های دلار در نظر گرفته شده است. همچنین برای تورم پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول و میانگین تغییرات در سال‌های اخیر در نظر گرفته شده است.

  مقدار تولید

با توجه به فعالیت شرکت کالسیمین در زیرسطح ظرفیت اسمی و نبود طرح توسعه جدید و نیز مشکل تامین خاک معدنی، مقادیر تولید برآوردی برای سال‌های آتی ثابت فرض شده است. مبالغ فروش داخلی و صادراتی با توجه به موارد مطرح شده در بخش مفروضات برآورد و تعیین شده است. تنها ماده مصرفی شرکت خاک معدنی است که نرخ آن برای سال‌های آینده مطابق با سابقه تاریخی شرکت و معادل 6درصد نرخ شمش روی برآورد شده است. همچنین دستمزد مستقیم و سربار تولید به ترتیب با نرخ مصوب شورای عالی کار و تورم برآورد شده است. در ارتباط با ارزشیابی شرکت کالسیمین، با استفاده از سه مدل به پیش‌بینی سود شرکت پرداخته شده است. با توجه به اینکه هم اکنون قیمت سهام شرکت حدود 1794 تومان است، سهم با P/ E فوروارد حدود 8 واحد در حال معامله است. لازم به ذکر است سود انباشته شرکت معادل 11,714,988میلیون ریال (1،952ریال به ازای هر سهم) است و باید در تصمیمات سرمایه‌گذاری مدنظر قرار گیرد. موضوعی که در رابطه با این شرکت باید مورد توجه قرار گیرد وابستگی بالای این شرکت به تغییرات نرخ شمش روی و دلار است که در هنگام خرید و فروش باید در نظر گرفته شود.