سازمان بورس اوراق بهادار تهران روز چهارشنبه مجوز افزایش سرمایه برای دو شرکت «غصینو» و «پترول» را صادر کرد. این در حالی بود که «شاملا» بورسی تصمیم به افزایش سرمایه گرفته و پیشنهاد افزایش سرمایه خود را جهت اظهارنظر به حسابرس و بازرس قانونی ارجاع داده است. در این بین دیروز «دابور» نیز مهلت استفاده از حق‌تقدم خرید سهام را طی یک اطلاعیه برای سهامداران اعلام کرد.

  «پترول» مجوز افزایش سرمایه گرفت

روز گذشته پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان با نماد معاملاتی «پترول» (پتریران) مجوز افزایش سرمایه خود را از محل سایر اندوخته‌ها جهت اصلاح ساختار مالی و جبران مخارج انجام شده از سوی سازمان بورس اخذ کرد. بر این اساس سرمایه شرکت از مبلغ ۲۵۰۰ میلیارد تومان به ۷ هزار میلیارد تومان افزایش یافت.

همچنین در ادامه اطلاعیه آمده است: مجمع عمومی فوق‌العاده می‌تواند با انجام افزایش سرمایه از مبلغ ۷ هزار میلیارد تومان به مبلغ ۵/ ۱۱هزار میلیارد تومان از محل اندوخته سرمایه‌ای موافقت و اختیار عملی کردن آن را به مدت ۲ سال به هیات‌مدیره تفویض کند تا هیات‌مدیره شرکت پس از وصول بخش پرداخت‌نشده قرارداد فروش سهام شرکت سرمایه‌گذاری مدبران اقتصاد (سهامی خاص) و أخذ مجوز از سازمان نسبت به عملی کردن آن اقدام کند.

تصویب افزایش سرمایه به مبلغ یاد شده منوط به برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده با دستورجلسه افزایش سرمایه پس از مجمع عمومی عادی سالانه و تصویب معاملات اشخاص وابسته و عدم‌تقسیم سود از محل اندوخته سرمایه‌ای است.

  افزایس سرمایه «غصینو» از محل سود انباشته

روز گذشته دومین مجوز صادر شده برای افزایش سرمایه از سوی سازمان بورس به شرکت صنعتی مینو با نماد معاملاتی «غصینو» تعلق داشت. این شرکت نیز سرمایه خود را از مبلغ ۴۳۹ میلیارد تومان به هزار میلیارد تومان افزایش می‌دهد. افزایش سرمایه مذکور از محل سود انباشته و به منظور اصلاح ساختار مالی شرکت انجام خواهد شد.

  مهلت استفاده از حق تقدم خرید سهام «دابور»

شرکت داروسازی ابوریحان طی اطلاعیه‌ای مهلت استفاده از حق‌تقدم خرید سهام را از تاریخ ۲۰/ ۰۵/ ۱۴۰۰ تا ۱۷/ ۰۷/ ۱۴۰۰ اعلام و شماره حساب ۰۱۰۶۸۲۰۸۲۶۰۰۱ بانک ملی شعبه تهرانپارس را برای واریز وجوه تعیین کرد.

هیات‌مدیره این شرکت در مجمع عمومی فوق‌العاده مورخ ۰۴/ ۰۵/ ۱۴۰۰ پیشنهاد افزایش سرمایه خود را از مبلغ ۶۰ میلیارد تومان به‌ مبلغ ۹۰ میلیارد تومان (از محل مطالبات و آورده نقدی مبلغ ۳۰ میلیارد تومان) به حسابرس و بازرس قانونی ارسال و سپس تایید مجوز افزایش سرمایه خود را در تاریخ ۰۸/ ۰۳/ ۱۴۰۰ از سوی سازمان بورس اوراق بهادار تهران دریافت کرد.

  «شاملا» افزایش سرمایه می‌دهد

هیات‌مدیره شرکت معدنی املاح ایران با نماد معاملاتی «شاملا» پیشنهاد افزایش سرمایه خود را برای اظهارنظر به حسابرس و بازرس قانونی ارسال کرد.

 در اطلاعیه‌ای که این شرکت روز گذشته منتشر کرد، آورده شده است: با عنایت به ماده ۳ دستورالعمل مراحل زمانی افزایش سرمایه شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار (مصوب ۱۷/ ۰۷/ ۱۳۹۵ هیات‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار) به پیوست گزارش توجیهی هیات‌مدیره به منظور پیشنهاد افزایش سرمایه از مبلغ ۸۴ میلیارد تومان به مبلغ ۲۷۰ میلیارد تومان از محل آورده نقدی با سلب حق تقدم از سهامداران فعلی به منظور جبران مخارج انجام شده بابت سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در اجرای پروژه تولید سولفات پتاسیم و کلرید کلسیم، پروژه نمک تصفیه و تامین ماشین‌آلات سنگین بهره‌برداری از معادن که در تاریخ ۲۰/ ۰۵/ ۱۴۰۰ به تصویب هیات‌مدیره رسیده و برای اظهارنظر به حسابرس و بازرس قانونی ارسال شده، ارائه می‌شود. اظهارنظر بازرس قانونی نسبت به گزارش مذکور متعاقبا اطلاع‌رسانی می‌شود.