افزایش قیمت مکمل‌های غذایی

در میان آخرین اطلاعیه‌هایی که در بخش افشای اطلاعات با‌اهمیت منتشر شده، دو اطلاعیه گروه الف مربوط به‌شرکت‌های تولید دارو می‌شد که موضوع هر دو آنها  هم به‌اخذ مجوز افزایش قیمت برخی محصولاتشان برمی‌گشت. در یکی از این اطلاعیه‌ها شرکت الحاوی اعلام کرده که براساس مجوزهای سازمان غذا و دارو و ‌سندیکای تولید‌کنندگان مکمل‌های رژیمی غذای ایران قیمت ۱۵ قلم از داروها و مکمل‌های غذایی افزایش یافته‌است. قیمت این محصولات به‌طور متوسط از ۱۵ هزار و ۸۴۲ تومان به‌۲۳ هزار و ۱۶۷ تومان رسیده‌است. محصولات یادشده در سال مالی گذشته به‌میزان ۱۲ درصد از کل درآمد شرکت الحاوی را به‌خود اختصاص داده بود. طبق این اطلاعیه مبلغ فروش این شرکت از محل فروش محصولات یادشده بالغ بر ۹/ ۴۶ میلیارد تومان بوده‌است.

  مجوز افزایش قیمت برای داروسازی آوه‌سینا

شرکت داروسازی آوه‌سینا هم یکی دیگر از شرکت‌های دارویی است که در آخرین روزکاری هفته گذشته اطلاعیه گروه الف صادر کرد.  همان‌طور که گفته شد موضوع این اطلاعیه هم به‌دریافت مجوز افزایش قیمت برمی‌گشت. سازمان غذا و دارو به‌عنوان مرجع صادرکننده این مجوز، طی ابلاغیه‌ای قیمت محصولی به‌نام «قرص پنتوپرازول‌۴۰» را از ۳۶۶ تومان به‌۴۱۰ تومان افزایش داده‌است. به‌نظر می‌رسد این قرص یکی از مهم‌ترین تولیدات شرکت آوه سینا محسوب می‌شود چراکه به‌میزان ۱۴/ ۱۱درصد از کل درآمدهای این شرکت را در سال مالی گذشته به‌خود اختصاص داده ‌است. درآمد شرکت یادشده از محل همین قرص در سال گذشته بالای ۵/ ۱۱میلیارد تومان بوده‌است.

  افشای معاملات موضوع ماده ۱۲۹ شرکت ایران‌دارو

شرکت ایران‌دارو نیز در یک اطلاعیه گروه ب خبر از یک معامله با یکی از شرکت‌های وابسته به‌خود (شرکت پخش‌البرز) داده‌است. طبق این اطلاعیه مبلغ معامله یادشده ۹/ ۸۷میلیارد تومان بوده‌است. این‌گونه معاملات در ذیل  ماده ۱۲۹ لایحه اصلاحی قانون تجارت قرار می‌گیرند و شرکت‌ها ملزم به‌افشای آنها هستند.