این امر بسیار مورد توجه اهالی بازار سهام قرار دارد، چرا که افزایش سرمایه شرکت‌ها به‌رغم اینکه راهی برای تامین مالی شرکت‌هاست، منجر به رشد قیمت سهام به واسطه جذاب‌تر شدن قیمت‌ها خواهد شد. روز یکشنبه نیز پس از تعطیلات ۶ روزه مصوب توسط ستاد ملی کرونا، ۲ اطلاعیه از شرکت‌های «خاذین» و «غنوش» در تارنمای کدال منتشر شد که در آن شرکت‌ها تصمیمات خود مبنی بر افزایش سرمایه را به سهامداران اطلاع دادند. این دو شرکت پس از ارائه گزارش توجیهی هیات‌مدیره به حسابرس قانونی، در انتظار اخذ تاییدیه هستند. همچنین ۲ اطلاعیه از دو شرکت «گکیش» و «ثتران» منتشر شد که بیانگر طی کردن مراحل پایانی این فرآیند توسط این دو شرکت است.

  ایستگاه پایانی افزایش سرمایه برای دو ناشر

شرکت مجتمع‌های توریستی و رفاهی آبادگران ایران- کیش با نماد معاملاتی «گکیش» طی اطلاعیه‌ای نتایج حاصل از فروش حق تقدم‌های استفاده نشده را به عموم سهامداران اعلام کرد. این شرکت که مجوز افزایش سرمایه خود از مبلغ ۸/ ۱۲میلیارد تومان به مبلغ ۴/ ۲۰میلیارد تومان از محل آورده نقدی سهامداران را در تاریخ ۲۹/ ۱۰/ ۱۳۹۹ از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار تهران اخذ کرد، جزئیات نتایج حاصل از فروش حق تقدم‌های استفاده نشده را اینگونه تشریح کرد:

- مبلغ فروش حق تقدم‌های استفاده نشده: ۱/ ۹میلیارد تومان

- هزینه‌ها و کارمزدهای مربوط به فروش حق تقدم‌های استفاده نشده: ۶/ ۱۲۳میلیون تومان

- خالص وجوه ناشی از فروش حق تقدم‌های استفاده نشده: ۹ میلیارد تومان

- تعداد حق تقدم‌های استفاده نشده: ۲,۷۱۸,۶۴۴ سهم

- مبلغ متعلق به هر حق تقدم: ۳۳۲۷ تومان

همچنین این شرکت طی اطلاعیه‌ای نحوه پرداخت وجوه حاصل از حق تقدم‌های استفاده نشده بر اساس درخواست ارسالی سهامداران را به شرح ذیل اعلام کرد:

سهامداران حقیقی از تاریخ ۶ شهریور ۱۴۰۰ با ارسال مشخصات دقیق شماره حساب بانکی و شماره شبا حساب مربوطه به امور سهامداران یا فاکس به شماره ۰۵۱۳۸۷۱۸۳۳۵ یا شماره واتس‌اپ ۰۹۳۳۸۴۳۴۶۶۱ وجوه خود را درخواست کنند. سهامداران حقوقی نیز از همان تاریخ با ارائه و ارسال درخواست رسمی در سربرگ شرکت و ذکر مشخصات دقیق شماره حساب بانکی و شماره شبای حساب مربوطه به امور سهامداران یا شماره‌های مذکور وجوه خود را درخواست کنند.

شرکت سرمایه‌گذاری مسکن تهران با نماد «ثتران» نیز طی اطلاعیه‌ای از ثبت افزایش سرمایه خود در مرجع ثبت شرکت‌ها خبر داد. در اطلاعیه این نماد آمده بود: با عنایت به مجوز افزایش سرمایه مورخ ۱۲/ ۰۶/ ۱۳۹۹ بر اساس تصمیمات مجمع عمومی فوق‌العاده مورخ ۲۶/ ۰۶/ ۱۳۹۹ افزایش سرمایه شرکت از مبلغ ۱۲۰ میلیارد تومان به‌مبلغ ۱۸۰ میلیارد تومان (از محل مطالبات و آورده نقدی مبلغ ۲/ ۳۸میلیارد تومان، از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها مبلغ ۷/ ۲۱میلیارد تومان) در تاریخ ۳۱/ ۰۵/ ۱۴۰۰ در مرجع ثبت شرکت‌ها به ثبت رسیده است.

  «خاذین» و «غنوش» در انتظار افزایش سرمایه

هیات‌مدیره شرکت سایپا آذین با نماد معاملاتی «خاذین» گزارش توجیهی هیات‌مدیره شرکت را مبنی بر لزوم افزایش سرمایه از مبلغ ۵/ ۲۶۴ میلیارد تومان به مبلغ ۵/ ۴۴۵میلیارد تومان از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها به منظور اصلاح ساختار مالی که در تاریخ ۳۰/ ۰۵/ ۱۴۰۰ به تصویب هیات‌مدیره رسید را جهت اظهارنظر به حسابرس و بازرس قانونی ارسال کردند.

همچنین شرکت نوش مازندران با نماد معاملاتی «غنوش» نیز طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که گزارش توجیهی هیات‌مدیره به منظور پیشنهاد افزایش سرمایه از مبلغ ۳۵ میلیارد تومان به مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان از محل سود انباشته به منظور بهینه کردن ساختار سرمایه و کاهش هزینه‌های مالی که در تاریخ ۲۴/ ۰۵/ ۱۴۰۰ به تصویب هیات‌مدیره رسید را برای اظهارنظر به حسابرس و بازرس قانونی ارسال کرد. اظهارنظر بازرس قانونی نسبت به گزارش‌های مذکور متعاقبا توسط ناشرین در سامانه کدال اطلاع‌رسانی خواهد شد.