بر اساس تازه‌ترین گزارش‌های ارسالی روی سامانه کدال، ۴ نماد «واحیا»، «کزغال»، «چافست» و «کسرام» در انتظار اخذ تاییدیه‌های ابتدایی برای افزایش سرمایه هستند. این در حالی است که دو نماد «ولبهمن» و «کخاک» تاییدیه‌های اولیه را جهت انجام این فرآیند اخذ کردند. در این بین نماد «برکت» در انتظار مجوز سازمان بورس است و «سجام» به ایستگاه پایانی فرآیند افزایش سرمایه خود رسیده است. در ادامه جزئیات اطلاعیه‌های منتشر شده توسط ناشران ذکر شده تشریح خواهد شد.

شرکت مجتمع صنایع و معادن احیاء سپاهان با نماد معاملاتی «واحیا» تصمیم به افزایش سرمایه از مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان به ۸۰۰ میلیارد تومان (افزایش ۸برابری) از محل سود انباشته به منظور اصلاح ساختار مالی و سرمایه‌گذاری در صنعت حمل‌ونقل ریلی در شرکت احیا ریل ایرانیان دارد. بر این اساس پیشنهاد و گزارش توجیهی هیات‌مدیره شرکت که در تاریخ ۰۱/ ۰۶/ ۱۴۰۰ به تصویب رسید، جهت اخذ تاییدیه لازم به حسابرس قانونی ارائه شد. در بخشی از گزارش توجیهی شرکت آمده است: در صورت عدم‌تحقق افزایش سرمایه درآمدهای عملیاتی هر سال با افزایش ۳۰ درصدی نسبت به سال مالی قبل خواهد بود.

شرکت زغال‌سنگ پروده طبس با نماد معاملاتی «کزغال» نیز پیشنهاد هیات‌مدیره و گزارش توجیهی مبنی بر لزوم افزایش سرمایه که در تاریخ ۳۱/ ۰۵/ ۱۴۰۰ به تصویب رسیده بود را جهت اظهارنظر به حسابرس و بازرس قانونی ارسال کرد. در گزارش این شرکت آمده «کزغال» قصد افزایش سرمایه از مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان به ۳۵۰ میلیارد تومان را از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی به منظور بهبود ساختار مالی از قبیل سودآوری شرکت و عملیات شرکت دارد.

همچنین شرکت افست با نماد معاملاتی «چافست» نیز طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد تصمیم دارد سرمایه خود را از مبلغ ۹۹ میلیارد تومان به ۱۹۸ میلیارد تومان از محل سود انباشته افزایش دهد. هیات‌مدیره این شرکت گزارش توجیهی مبنی بر لزوم افزایش سرمایه «چافست» را جهت اخذ تاییدیه به حسابرس و بازرس قانونی ارائه کرده است.

شرکت پارس سرام با نماد «کسرام» نیز پیشنهاد هیات‌مدیره شرکت با پیوست گزارش توجیهی را طی اطلاعیه‌ای در سامانه کدال برای سهامداران منتشر کرد. این شرکت نیز تصمیم به افزایش سرمایه از مبلغ ۱/ ۹۸میلیارد تومان به مبلغ ۱/ ۱۷۳میلیارد تومان از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی به منظور خرید و بهینه‌سازی ماشین‌آلات، تجهیزات، جبران مخارج انجام گرفته توسط سهامداران و اصلاح ساختار مالی شرکت دارد که البته اجرایی شدن آن در ابتدا منوط به کسب تاییدیه از سوی حسابرس و بازرس قانونی است.

شرکت بهمن لیزینگ با نماد «ولبهمن» و شرکت صنایع خاک چینی ایران با نماد «کخاک» پس از ارائه گزارش توجیهی هیات‌مدیره‌شان مبنی بر لزوم افزایش سرمایه، تاییدیه‌های لازم را از سوی حسابرس قانونی خود اخذ و برای اجرایی شدن این فرآیند یک گام به جلو برداشتند. بر این اساس «ولبهمن» که در گزارش توجیهی خود تصمیمات هیات‌مدیره مبنی بر افزایش سرمایه از مبلغ ۸۰ میلیارد تومان به ۶/ ۱۹۳میلیارد تومان از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها به منظور اصلاح ساختار مالی شرکت را اعلام کرده بود، از سوی موسسه (حسابرسی آزمودگان) تاییدیه خود را اخذ کرد. این در حالی بود که «کخاک» گزارش توجیهی افزایش سرمایه خود را که در تاریخ ۲۵/ ۰۵/ ۱۴۰۰ توسط هیات مدیره شرکت مبنی بر لزوم افزایش سرمایه از مبلغ ۱۵۰ میلیارد تومان به ۳۵۰ میلیارد تومان از محل آورده نقدی با سلب حق تقدم از سهامداران فعلی به منظور احداث خط پنجم فرآوری کائولن، خط تولید آهک زنده میکرونیزه ویژه بتن هوادار اتوکلاوی و جبران مخارج انجام شده بابت سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در اجرای پروژه خط تولید انواع بلوک و پانل سبک گازی و ملات خشک را جهت اظهارنظر به موسسه (حسابرسی ارکان سیستم) ارائه کرد و موفق به اخذ تاییدیه از سوی آن موسسه شد.

همچنین گروه دارویی برکت اعلام کرد، مدارک و مستندات برای افزایش سرمایه از مبلغ ۵۸۰ میلیارد تومان به ۷۳۴ میلیارد تومان از محل مطالبات و آورده نقدی پس از پیشنهاد هیات‌مدیره و تاییدیه حسابرس قانونی جهت تایید و اخذ مجوز به سازمان بورس اوراق بهادار تهران ارائه شده است. همچنین شرکت مجتمع سیمان غرب آسیا با نماد «سجام» طی اطلاعیه‌ای نتایج حاصل از فروش حق‌تقدم‌های استفاده نشده را اعلام کرد. در این راستا «سجام» خبر داد مبلغ فروش حق‌تقدم‌های استفاده نشده ۶/ ۶۹میلیارد تومان بوده و هزینه‌ها و کارمزدهای مربوط به فروش حق‌تقدم‌های استفاده نشده ۶/ ۶۵۴میلیون تومان است. بر اساس گزارش این شرکت خالص وجوه ناشی از فروش حق تقدم‌های استفاده نشده ۶۹ میلیارد تومان و تعداد حق تقدم‌های استفاده نشده ۳۸۵.۵۰۸.۱۸۸ سهم بوده و مبلغ متعلق به هر حق‌تقدم ۱۷۹تومان تعیین شده است.

این شرکت همچنین طی اطلاعیه‌ای در خصوص نحوه پرداخت مبالغ مذکور به حساب دارندگان حق‌تقدم‌های استفاده نشده اعلام کرد: سهامداران حقیقی که دارای حق‌تقدم استفاده نشده هستند، با در دست داشتن اصل کارت ملی می‌توانند از تاریخ ۵ شهریور ۱۴۰۰ تا ۵ آبان ۱۴۰۰ با مراجعه به هریک از شعب بانک ایران زمین نسبت به دریافت خالص حق‌تقدم خود اقدام کنند. سهامداران حقوقی نیز جهت دریافت وجوه از طریق ارسال درخواست کتبی و اعلام شماره حساب و شبای بانکی شرکت به همراه آخرین آگهی تغییرات صاحبان امضای مجاز به این شرکت به آدرس مشهد، خیابان سناباد، بین سناباد ۴۳ و ۴۵، پلاک ۳۷۱ با کدپستی ۹۱۸۳۹۱۸۱۶۹ مراجعه کنند.