Untitled-1

Untitled-2

صنعت سلولز در جهان به‌طور کلی به چهار زیرگروه کاغذ روزنامه، تیشو، کاغذ پرینت و کپی و بسته‌بندی تقسیم می‌شود. به‌ترتیب صنایع بسته‌بندی و مقوا 60درصد، چاپ و تحریر 25درصد، تیشوسازی 8درصد و روزنامه 7درصد از مصرف کاغذ را به خود اختصاص داده‌اند. در سال گذشته تولید انواع کاغذ در کشور 8/ 1020 هزارتن بوده که 9/ 0درصد کاهش نسبت به سال 1398 داشته است. همچنین تولید کارتن 3/ 573 هزارتن بوده که 5/ 7 درصد افزایش نسبت به سال 1398 پیدا کرده است. تا پایان اسفند 1399 حدود 2429 طرح در دست اجرا برای ساخت کاغذ و محصولات کاغذی گزارش شده است.

شرکت‌های گروه محصولات کاغذی که سهام آنها درحال معامله است، چهار نماد «لطیف»، «چکاپا»، «چکارن» و «چکاوه» هستند که هر کدام محصول متفاوتی از یکدیگر را تولید و به فروش می‌رسانند. به همین منظور بازار و وضعیت سودآوری هرکدام به‌طور جداگانه بررسی شده است.  

  گروه صنایع کاغذ پارس

کارخانه کاغذ پارس تنها تولید‌کننده خمیر و کاغذ ویرجین شیمیایی در ایران است. تولید کاغذ نیازمند سلولز به‌عنوان ماده اولیه است که از سه منبع عمده درختان، گیاهان یک‌ساله مانند باگاس و بازیافت کاغذها تامین می‌شود. از سلولز موجود در این منابع خمیر تهیه می‌شود که اگر منبع مورد استفاده، چوب درختان یا گیاهان یکساله باشد، خمیر ویرجین است و اگر از منابع بازیافتی استفاده شود خمیر غیرویرجین است. خمیر تولیدشده در این شرکت بنابر کشش تقاضای بازار و شرایط نرخ‌گذاری یا به همان صورت خمیر ویرجین به فروش می‌رسد یا با اضافه کردن مواد شیمیایی به آن (مانند خمیر الیاف بلند) به انواع کاغذ تبدیل شده و سپس به فروش می‌رسد.

طی 12ماه گذشته شرکت به‌طور میانگین ماهانه 5,574 تن فروش داشته است. در همین مدت نرخ فروش شرکت افزایش 60 درصدی پیدا کرده است. به منظور برآورد سود سال جاری با در نظر گرفتن گزارش‌های فعالیت ماهانه شرکت، مقدار فروش برای سال جاری 62,749 تن لحاظ شده است. بیشترین وزن مبلغی فروش شرکت متعلق به کاغذ رول سفید داخلی (54درصد) و رول فلوتینگ (25درصد) است. نرخ هر دوی این محصولات برابر بیشترین نرخ محقق‌شده طی 9ماه عملکرد طی سال مالی شرکت (منتهی به 30آبان) برای کاغذ رول سفید 198 میلیون ریال و برای رول فلوتینگ 155میلیون ریال در نظر گرفته شده است. برای تخمین بهای تمام‌شده نرخ دلار 23هزارتومان و نرخ دلاری محقق‌شده سه‌ماهه برای مواد اولیه لحاظ شده است. بر این اساس سود سال 1400 این شرکت 270 ریال بدون در نظر گرفتن سود شرکت پارس طبیعت سلولز برآورد می‌شود.

  شرکت کارتن ایران

شرکت کارتن ایران 64هزارتن ظرفیت اسمی برای تولید انواع کارتن مقوایی دارد. به‌طور متوسط این شرکت با تولید حدود 11هزارتن کارتن و ورق، 5/ 2درصد از سهم بازار داخلی را در اختیار دارد.

 این صنعت به‌عنوان یک صنعت واسط و تامین‌کننده کارتن بسته‌بندی برای محصولات صنایع مختلف به‌طور کلی تحت تاثیر رشد و رکود اقتصادی که بر تمام صنایع تاثیر می‌گذارد، قرار می‌گیرد. همچنین 30درصد از بهای تمام‌شده این شرکت به‌طور متوسط وابسته به واردات است.

96درصد از فروش شرکت انواع کارتن بسته‌بندی است که شرکت به‌طور میانگین از ابتدای سال جاری ماهانه 1,091 تن فروش داشته است.

به منظور تخمین سود سال 1400، مقدار فروش شرکت 14هزار تن در سال و نرخ فروش شرکت برابر با بیشترین نرخ محقق طی پنج ماه ابتدای سال و معادل 230میلیون ریال در نظر گرفته شده است. بهای تمام‌شده کاغذ و نشاسته مصرفی شرکت به‌عنوان مواد اولیه براساس دلار 23هزارتومان و نرخ‌های دلاری سه ماه اول سال برآورد شده است. سود این شرکت برای سال جاری معادل 170 ریال به ازای هر سهم برآورد می‌شود.

  صنایع کاغذسازی کاوه

شرکت صنایع کاغذسازی کاوه تنها شرکت فعال در بورس است که از آخال (OCC) یا ضایعات کاغذی برای تولید انواع کاغذ استفاده می‌کند. مهم‌ترین محصول تولیدی این شرکت کاغذ قهوه‌ای است که به‌طور کلی برای بسته‌بندی از آن استفاده می‌شود. دیگر محصولات تولیدی این شرکت فلوتینگ و تست لاینر است که حاشیه سود بالاتری دارند. به‌طور کلی آخال در کشور متولی خاصی ندارد و فعالان این حوزه از قوانین مشخصی در عرصه تجارت خود پیروی نمی‌کنند و ممنوعیت واردات آخال از سوی نهاد‌های داخلی و عدم استاندارد‌سازی این ماده از ریسک‌های اصلی تامین مواد اولیه در این شرکت است.

براساس گزارش عملکرد ماهانه شرکت، مقدار فروش برای سال جاری 25,731 تن در نظر گرفته شده و نرخ فروش براساس روند ماهانه با 20درصد افزایش نسبت به گزارش سه‌ماهه شرکت و 160 میلیون ریال برآورد شده است. هر تن آخال به‌عنوان مواد اولیه مصرفی شرکت 250دلار و نرخ تسعیر ارز 23هزار تومان لحاظ شده است. بر همین اساس سود سال 1400 شرکت معادل 545ریال برآورد می‌شود.

  محصولات کاغذی لطیف

«لطیف» فعال بازار تیشو در کشور است. ظرفیت اسمی تولید کل کشور 230هزار تن در سال و ظرفیت عملیاتی حدود 160هزار تن در سال است. سرانه مصرف تیشو در کشور حدود 2 کیلوگرم به ازای هر نفر در سال است. این درحالی است که میانگین سرانه مصرف جهانی 5/ 4کیلوگرم به ازای هر نفر در سال است. سهم شرکت از بازار محصول تیشو رول حدود 62/ 11درصد در سال 1399 بوده است. به‌طور کلی کاغذ تیشو در سه دسته بهداشتی، حوله‌ای و بسته‌بندی تقسیم‌بندی می‌شود که تیشوی بسته‌بندی، کاغذ‌ شفاف و نازکی است که برای بسته‌بندی مواد غذایی استفاده می‌شود و بسیار پرکاربرد است. برای تولید هر 100کیلوگرم تیشو به حدود 60تا 65 کیلوگرم خمیر الیاف کوتاه و 35تا40 کیلوگرم خمیر الیاف بلند نیاز است که توسط شرکت کاغذ پارس تامین می‌شود.

مقدار فروش شرکت به منظور تخمین سود سال 1400برابر با سال گذشته در نظر گرفته شده است. نرخ فروش هشت ماه شرکت براساس بالاترین نرخ محقق پنج ماه ابتدایی سال و برابر با 253هزار ریال در هر کیلو گرم در نظر گرفته شده است. بهای تمام‌شده شرکت براساس دلار 23هزارتومان و نرخ دلاری محقق سه ماهه لحاظ شده است. برهمین اساس سود سال جاری معادل 066/ 8ریال برآورد می‌شود.