میل بنیادین بازار به پتروشیمی‏‏‌ها

Untitled-1

 

در نتیجه این رشدهای پی‌درپی و همچنین چشم‌انداز احتمالی رشد قیمت‌ها در فصول سرد پیش رو، وضعیت گروه پتروشیمی در بورس ایران نیز با استقبال بالای معامله‌‌‌گران روبه‌رو شده تا جایی که در رشد‌ماههای پیشین بازار سرمایه، این گروه پرچمدار بازدهی‌های کم‌نظیر پس از ریزش یکساله اخیر بورس بوده است؛ رشدی که البته پس از اصلاح بازار سرمایه در دو ماه اخیر نیز افت سنگینی نداشته و تا حدودی توانسته قیمت‌های روی تابلوی خود را حفظ کند. در ادامه نگاه دقیق‌تری به گزارش‌های 6ماهه گروه پتروشیمی خواهیم داشت و متاثر از آن روند سودسازی و نسبت‌‌‌های P/ E آنها را به‌صورت جزئی‌‌‌تر بررسی خواهیم کرد. همان‌طور که در جدول مشاهده می‌شود، روند سودسازی در غالب شرکت‌های پتروشیمی در 18 ماه اخیر صعودی بوده و در تابستان امسال نیز شتاب بیشتری پیدا کرده است. با توجه به گزارش‌های 6ماهه ارسالی شرکت‌ها، نسبت‌‌‌های P/ E شرکت‌های این گروه نیز عمدتا کاهشی بوده که بخشی از رشدهای قیمتی این نمادها را پوشش داده و از منظر بنیادی توجیه‌‌‌پذیر می‌کند.

  گزارش‌های 6‌ماهه 4 شرکت پتروشیمی

در این بخش عملکرد شهریور ماه و 6 ماه ابتدایی سال برای شرکت‌های پتروشیمی نوری، جم پیلن، شیراز و پارس با ذکر جزئیات به عنوان نمونه ارائه شده است.

پتروشیمی نوری: این شرکت در دوره یکماهه منتهی به 31 شهریور ماه 1400، مبلغ 5/ 5804‌میلیارد تومان درآمد داشته که 42‌درصد آن مربوط به فروش داخلی و 94/ 57درصد‌ آن مربوط به کل صادرات شرکت است. درآمد شرکت در این دوره نسبت به ماه قبل 01/ 8‌درصد کاهش و نسبت به میانگین ‌ماه‌های قبل 87/ 14‌درصد افزایش داشته است. در خصوص عملکرد پتروشیمی نوری در 6 ماه اول سال نیز جمع درآمدهای (فروش محصولات) شرکت در این دوره 31هزار و 4/ 204‌میلیارد تومان بوده و این در حالی است که جمع درآمد آن در دوره مشابه سال قبل برابر با 14هزار و 3/ 166‌میلیارد تومان بوده که 2/ 120‌درصد افزایش یافته است. شرکت در این دوره 15هزار و 6/ 48‌میلیارد تومان فروش داخلی داشته و این در حالی است که در مدت مشابه سال قبل این مقدار برابر با 3/ 7738‌میلیارد تومان بوده که 4/ 94‌درصد افزایش یافته است. شرکت در این دوره 16هزار و 8/ 155‌میلیارد تومان صادرات داشته و این در حالی است که در دوره مشابه سال قبل این مقدار برابر با 9/ 5804‌میلیارد تومان بوده که 3/ 151‌درصد افزایش یافته است.

پتروشیمی شیراز (سهامی عام): این شرکت طی 6‌ماهه اول سال 1400 موفق به فروش 52‌هزار میلیارد ریالی محصولات خود شد که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل افزایش بیش از دو برابری داشته است. بر این اساس فروش شرکت در 6‌ماه اول سال 1400 شامل 49درصد فروش محصولات داخلی با سبدی متنوع از محصولات نظیر اوره کشاورزی و صنعتی، آمونیاک، اسید نیتریک، نیترات آمونیوم، متانول، آرگون، کود مایع ازته و همچنین فروش 51‌درصدی محصولات صادراتی بوده است که عمدتا محصول اوره را شامل می‌شود. شرکت در 6‌ماه اول سال1400 موفق به صادرات 11هزار و 147تن کود مایع ازته و 7372تن متانول شده که نسبت به دوره مشابه قبل به ترتیب افزایش 415 و 1045‌درصدی را ثبت کرده است. نقطه قوت و حائز اهمیت پتروشیمی شیراز در رقابت با سایر شرکت‌های همگروه، تولید محصولات انحصاری از قبیل نیترات آمونیوم و کود مایع ازته است که محصول کود مایع ازته در منطقه خلیج فارس به‌صورت انحصاری در اختیار این شرکت است. شرکت در بخش تولید نیز در 6ماه اول سال 1400 با تولید یک‌میلیون و 759هزار و 643تن محصول عملکرد مطلوبی داشته و افزایش 4‌درصدی تولید نسبت به دوره مشابه قبل و 6‌درصدی نسبت به ظرفیت اسمی داشته است. در ارتباط با نرخ فروش، پتروشیمی شیراز در 6ماه اول سال1400 اوره صادراتی خود را با میانگین نرخ 69هزار و 694‌میلیون ریال به فروش رسانده است. میانگین فروش اوره صادراتی شرکت‌های گروه نیز 68هزار و 88‌میلیون ریال بوده است.

پتروشیمی پارس: پتروشیمی پارس در دوره ۶‌ماهه منتهی به شهریور سال مالی جاری با رشد ۱۲۳‌درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل، درآمد عملیاتی ۲۱هزار و ۱۰۲‌میلیارد تومانی با بهای تمام شده ۱۵هزار و ۹۴۳‌میلیارد تومانی کسب کرد.

سود ناخالص و سود عملیاتی شرکت به ترتیب با ۶۸ و ۳۱‌درصد رشد نسبت به نیمسال اول سال گذشته به ۵۱۵۹‌میلیارد تومان و ۳۹۳۰‌میلیارد تومان رسیده‌‌‌اند. پارس در این نیمسال سود خالص ۴۷۵۹‌میلیارد تومانی، معادل 2/ 793تومان به ازای هر سهم شناسایی کرده که در قیاس با مدت مشابه سال قبل ۱۳‌درصد افزایش داشته است. حاشیه سود ناخالص شرکت در این ۶‌ماهه با ۳۲‌درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۳۲‌درصد رسیده است.

پتروشیمی جم پیلن: این شرکت نیز در دوره ۶‌ماهه به سود خالص ۱۷۸۴‌میلیارد تومانی دست یافت (۸۹۲ تومان به ازای هر سهم) که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۴۴‌درصد رشد داشته است.

درآمد شرکت در این ۶ ماه ۴۲۵۰‌میلیارد تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸۱‌درصد رشد داشته است. حاشیه سود ناخالص شرکت در دوره ۶‌ماهه امسال ۴۲‌درصد بوده که این عدد در ۶‌ماهه ۹۹ به میزان ۳۶‌درصد محاسبه شده بود. این شرکت در فصل تابستان ۸۲۴‌میلیارد تومان سود ساخته که نسبت به بهار ۱۴‌درصد افت داشت. همچنین درآمد شرکت در تابستان ۲۲۵۵‌میلیارد تومان بوده که رشد ۱۳‌درصدی نسبت به بهار تجربه کرده است .

  پیشتازی در بازدهی

بررسی روند ‌ماه‌های اخیر بازار سرمایه گروه‌های مختلف حاکی از این است که به‌رغم رشد ابتدای تابستان وضعیت نمادهای گروه‌های متعددی در بازار مطلوب نبوده ولی در این بین گروه شیمیایی توانسته ضمن اینکه بر مدار صعودی حرکت کند در برخی از نماد‌ها نیز بازدهی بیش از 100درصد را ثبت کند.  

  جمع‌بندی

با توجه به افزایش و تثبیت قیمت‌های جهانی محصولات پتروشیمی و قیمت داخلی ارز (دلار نیمایی)، روند سودسازی شرکت‌های بزرگ تولیدکننده محصولات پتروشیمی وضعیت مطلوب و باثباتی پیدا کرده است که خوش‌بینی فعالان بازار سرمایه را نیز می‌توان در تابلوی معاملات این گروه مشاهده کرد.

در حال حاضر اصلی‌‌‌ترین تهدید پیش روی این گروه، نرخ خوراک و سوخت آنهاست که با توجه به کسری بودجه بی‌‌‌سابقه دولت، در‌ ماه‌های پیش رو احتمال افزایش آنها دور از ذهن نیست، ضمن اینکه رشد خیره‌کننده سودآوری این شرکت‌ها نیز اولویت این گروه برای اعمال تغییر در نرخ‌های مذکور را بیشتر کرده است.نکته قابل‌توجه بعدی، موضوع احتمال قطعی گاز در زمستان پیش رو است که با توجه به اهمیت بسیار بالای لزوم تداوم تولید محصولات پتروشیمی و ورود ارز به کشور، این موضوع به عنوان ریسک بنیادی و قوی محتمل نیست و حتی در صورت رخداد به‌صورت موردی و محدود خواهد بود. این توضیح هم باید گفت که با توجه به فرآیندهای تولیدی در برخی مجتمع‌های پتروشیمی امکان قطع مکرر جریان ورودی یا استفاده از سوخت جایگزین وجود ندارد. در صورتی که این دو اهرم توسط دولت در ‌ماه‌های پیش رو اعمال نشود می‌توان انتظار ادامه روند صعودی سود‌آوری این شرکت‌ها را برای 6‌ماه دوم سال در نظر گرفت.

طبق پیش‌بینی کارشناسان بین‌المللی، بحران انرژی در زمستان امسال موج تازه‌‌‌ای از کمبود عرضه و افزایش تقاضا در حامل‌‌‌های انرژی و مشتقات آن را رقم خواهد زد که این مهم برای شرکت‌های تولیدکننده محصولات مرتبط در ایران (با توجه به دریافت نرخ خوراک نسبتا مناسب) یک مزیت بزرگ محسوب می‌شود.