Untitled-2

با توجه به حوزه‌‌‌های متعدد سرمایه‌گذاری ضمن ریسک کم سرمایه‌گذاری در آنها، می‌تواند به عنوان ابزار جذابی برای پوشش تورم برای سرمایه‌گذاران نیز به کار گرفته شود. از جمله مزایای دیگر این گروه به نقدشوندگی بالای آنها نیز می‌توان اشاره کرد.

حجم عظیم نقدینگی در اختیار این شرکت‌ها و در اختیار داشتن شرکت‌های متعدد هم‌‌‌گروه، فرصت تکمیل زنجیره تامین را در اختیار آنها قرار داده است؛ موضوعی که باعث کاهش قابل‌‌‌توجه هزینه‌‌‌های سربار تولید شده است. همچنین امکان سرمایه‌گذاری در طرح‌‌‌های توسعه‌‌‌ای نیز جزو مزیت‌‌‌های این شرکت‌هاست.

برای بررسی و مشاهده وضعیت این نمادها ابتدا معرفی کوتاهی از این نمادها خواهیم داشت، سپس در انتها با نگاهی به مهم‌ترین شاخصه این شرکت‌ها یعنی نسبت خالص ارزش دارایی به قیمت چشم‌‌‌اندازهای این نمادهای بزرگ بورسی بررسی خواهد شد.

  شستا

نمادهای عمده پرتفوی بورسی شستا شامل 70درصد سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین، 58‌درصد سرمایه‌گذاری صباتامین، 35‌درصد شرکت سرمایه‌گذاری دارویی تامین، 24‌درصد کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، 31‌درصد شرکت سرمایه‌گذاری صدر تامین و 89 درصد سرمایه‌گذاری سیمان تامین است (در اینجا به دلیل کم بودن میزان مالکیت در شرکت‌های دیگر نسبت به این نمادها و تعداد بالای آنها از آوردن نامشان خودداری شده است) .

در کنار این پرتفوی بورسی، شستا دارای پرتفوی خارج از بورسی نیز به ارزش تقریبی 45‌هزار ‌میلیارد تومان با بهای تمام شده تقریبی 1006‌میلیارد تومان است که عمده فعالیت‌های این شرکت‌ها در زمینه سرمایه‌گذاری صنعتی، سنگ‌‌‌‌‌‌آهن، انرژی و شرکت ملی نفتکش است.

  وصندوق

فعالیت اصلی شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری سرمایه‌گذاری در طرح‌ها یا سهام شرکت‌های فعال در زمینه تهیه، تولید و تامین انواع مواد اولیه نفتی، پتروشیمی، فرآورده‌ها و مشتقات فرعی نفت و گاز و فرآوری آنها و سایر مواد خام اعم از آلی و معدنی و همچنین حوزه‌‌ انرژی شامل آب و برق است.

به منظور افزایش بهره‌‌‌وری و بازدهی سرمایه، این شرکت از اواخر سال 1394 به عنوان هلدینگ انرژی رسما فعالیت کاری خود را روی موضوعات مرتبط با نفت، گاز، پتروشیمی و نیروگاهی متمرکز شد تا با بهره‌‌‌گیری از ظرفیت‌های ویژه نسبت به ایجاد ارزش افزوده بیشتر برای سهامداران خود اقدام کند.

سرمایه شرکت در بدو تاسیس مبلغ 20‌میلیارد ریال (شامل تعداد 20‌میلیون سهم به ارزش اسمی هر سهم 100 تومان) بوده که طی چند مرحله به مبلغ 2700‌میلیارد تومان (شامل تعداد 27‌میلیارد سهم ثبت شده به ارزش اسمی هر سهم 100 تومان) افزایش یافته است. شرکت در نظر دارد سرمایه را به مبلغ 4102‌میلیارد تومان برساند.

سود حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها (سودهای تقسیمی دریافتی)  مهم‌ترین منبع تشکیل‌‌‌دهنده درآمد شرکت در سال‌های گذشته این شرکت بوده است. در شرکت‌های سرمایه‌گذاری چندرشته‌‌‌ای و هلدینگ‌های فعال در بورس اوراق بهادار تهران به طور معمول‌درصد بالایی از سود خالص قابل تقسیم، بین سهامداران تقسیم می‌شود. در جدول یک روند سودآوری و تقسیم سود در شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری آمده است.

همان‌طور که از جدول مشخص است در سه سال گذشته، ‌درصد بالایی از سود خالص میان سهامداران تقسیم شده است، به‌طوری که نسبت سود تقسیمی هیچ‌گاه از 75‌درصد پایین‌تر نبوده است.

 وغدیر

شرکت سرمایه‌گذاری غدیر به عنوان یکی از پنج شرکت چند رشته‌ای صنعتی در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی، صنایع و معادن و فلزات اساسی، برق و انرژی، سیمان و صنایع وابسته به آن، واسطه گری‌های مالی، حمل‌ونقل، انبوه‌سازی املاک و مستغلات، IT و ICT و شبکه‌های انتقال اطلاعات فعالیت داشته که بیشترین سهم بهای تمام شده سرمایه‌گذاری آن در سه گروه «نفت و گاز و پتروشیمی»، «صنایع و معادن و فلزات اساسی» و «واسطه‌‌‌گری مالی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری» قرار دارد که به ترتیب 5/ 46 ، 2/ 19و 3/ 19درصد است.

در تاریخ ٣١/ ٠٦/ ١٤٠٠، ٤٩‌درصد از ترکیب بهای تمام شده پرتفوی شرکت به مبلغ 469 هزار 66 میلیارد ریال مربوط به شرکت‌های بورسی و٥١درصد به 281 هزار و 70 میلیارد ریال مربوط به شرکت‌های خارج از بورس بود.  سود پایه هر سهم این شرکت از رقم 200 ریال در سال 95 به 1024 ریال در سال 99 رسیده است.

  ونیکی

شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران به عنوان یکی از 6شرکت چند رشته‌ای صنعتی در صنایع شیمیایی، معادن و فلزات اساسی، سیمان و صنایع وابسته، برق و انرژی، محصولات غذایی و آشامیدنی، مواد و محصولات دارویی، خودرو، فرآورده‌های نفتی، کانی غیرفلزی و واسطه‌گری‌های مالی فعالیت داشته که بیشترین سهم بهای تمام شده سرمایه‌گذاری شرکت در سه گروه «شیمیایی»، «استخراج کانه‌‌‌های فلزی» و «فلزات اساسی» قرار دارد.

روند تغییرات سود خالص به شرح جدول دو است. سال مالی این شرکت منتهی به آذر ماه است.

یکی از شاخص‌های ارزیابی شرکت‌های سرمایه‌گذاری، خالص ارزش دارایی‌های شرکت(NAV) است. طبق آمارهای تاریخی در حال حاضر خالص ارزش دارایی «ونیکی» به رقم بسیار جذابی رسیده است. (مطابق جدول شماره 2)

  وامید

شرکت گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید در سال 1380 و با سرمایه ٦٥٠‌میلیارد ریال به شکل سهامی خاص، تاسیس و در اداره ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری تهران به ثبت رسید. بر اساس مصوبه مجمع عمومی فوق‌‌‌العاده صاحبان سهام مورخ ٢٩/ ١٠/ ١٣٨٣ شرکت از سهامی خاص به سهامی عام، تبدیل و در تاریخ ١٦/ ١٠/ ١٣٨٦ به عنوان چهارصد و سی و هشتمین شرکت پذیرفته شده در بورس نماد آن معامله شد.

سرمایه ثبت شده شرکت در پایان دوره مالی 9ماهه منتهی به مهرماه ١٤٠٠ مبلغ 30‌هزار میلیارد ریال است. به استناد مصوبه مجمع عمومی فوق‌العاده، مورخ ٢٠/ ١٢/ ١٣٩٩ و مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار، مقرر شد سرمایه شرکت به مبلغ ٧٤‌هزار میلیارد ریال افزایش یابد که فرآیند مربوط به افزایش سرمایه درحال انجام است.

شرکت یادشده در زمینه‌‌‌هایی چون معادن و فولاد، سیمان و ساختمان، بازار سرمایه و خدمات مالی برتر، بازرگانی و نفت و گاز و انرژی فعالیت می‌کند. طبق محاسبه کارشناسان شرکت نسبت قیمت به خالص ارزش دارایی‌های بورسی(NAV) طی دو سال گذشته به میزان بسیار زیادی کاهش یافته است. (مطابق با جدول شماره 4)

  وبانک

شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی هم یکی دیگر از شرکت‌هایی است در گروه چند رشته‌ای صنعتی در بازار بورس اوراق بهادار تهران فعالیت دارد. این شرکت از نظر ارزش بازار و سرمایه به ترتیب رتبه پنجم و چهارم در صنعت مذکور را به خود اختصاص داده است.

اهم سرمایه‌گذاری و فعالیت شرکت در صنایع محصولات شیمیایی، نفت و گاز پتروشیمی، سیمان، محصولات غذایی و آشامیدنی، سرمایه‌گذاری‌ها و... است.

مهم‌ترین پروژه در دست اجرای شرکت، مربوط به پروژه شرکت صنایع پتروشیمی بین‌الملل قشم با موضوع تبدیل گاز طبیعی به پلی‌پروپیلن و محصولات جانبی با ظرفیت 500هزار تن در سال است، برآورد میزان سرمایه‌گذاری در طرح 1500‌میلیون دلار است که 80‌درصد آن از طریق فاینانس خارجی و 20‌درصد به عنوان آورده نقدی سهامداران تامین می‌شود.

  مقایسه شرکت‌ها

همان‌طور که می‌‌‌دانیم یکی از شاخص‌‌‌های اصلی مقایسه شرکت‌های چندرشته‌‌‌ای برای سرمایه‌گذاران نسبت خالص ارزش دارایی به قیمت روز است. بر اساس این شاخص در حال حاضر بهترین نماد برای سرمایه‌گذاری «ونیکی» و «وبانک» است که ارزش بازار آنها تقریبا نصف ارزش دارایی آن است.