21 copy

با این حال فروش فصلی شرکت‌های صنعت حدود 5/ 5 هزار میلیارد تومان است که حاکی از یک گردش مالی بالاست. همان‌طور که گفته شد این صنعت در ایران به دلیل مشکلاتی که به آنها اشاره شد، حاشیه سود پایینی نسبت به دیگر صنایع و گروه‌‌‌های بورسی دارد. طبق آمارها در حال حاضر حاشیه سود ناخالص این صنعت 14‌درصد و حاشیه سود خالص آن 8‌درصد است. اما موضوع مهم این است که روند تاریخی حاشیه سود ناخالص گروه قطعه طی 10 فصل گذشته نشان می‌دهد که این شاخص تا انداز‌‌‌ه‌‌‌ای صعودی بوده است.

  شرکت‌های گروه

همان‌طور که گفته شد 29 شرکت بورسی در این صنعت فعال هستند که هر کدام طیف متنوعی از محصولات را تولید می‌کنند. در اینجا به برخی از شرکت‌های مهم این گروه اشاره می‌شود.

  خپویش

شرکت سازه پویش در سال 1376 به صورت شرکت سهامی خاص تاسیس و در تاریخ 18/ 06/ 1383 به شرکت سهامی عام تبدیل شد و در حال حاضر جزو واحد‌های تجاری فرعی شرکت سرمایه‌گذاری عظام است.

این شرکت در تولید انواع بردهای الکترونیکی مورد مصرف در انواع خودرو و سایر وسایل برقی و الکترونیکی اعم ازصوتی و تصویری، تولید انواع قطعات کلید‌های فرمان الکتریکی، تولید انواع قطعات مدیریت موتور (انواع سنسورها، انژکتورهای گاز و بنزین، دریچه گاز، شیر کنترل منبع انبساط، کویل، ریل‌های سوخت بنزین وگاز، رگلاتور فشار گاز، شیر سرمخزن و پدال گاز) مورد مصرف درخودرو، مجموعه قفل‌های سوئیچی خودرو و سایر موارد الکترونیکی و الکترومکانیکی خودرو فعالیت می‌کند. سازه پویش به عنوان یک بازیگر بزرگ صنعت در حوزه سنسورها و سیستم‌های الکترونیکی به شمار می‌رود و بیش از 65‌درصد بازار را در اختیار دارد.

حاشیه سود ناخالص شرکت از 20 درصد در ابتدای دهه 90 به ۶‌درصد در سال مالی قبل رسیده است. عمده دلیل آن است که قطعات الکترونیکی در داخل کشور تولید نمی‌شود و افزایش نرخ متناسب با رشد هزینه‌ها نبوده است. با این حال شرکت یادشده به دلیل اخذ مجوز افزایش قیمت و کاهش هزینه تولید خود در سال جدید توانسته هم حاشیه سود خود را افزایش دهد و هم سودسازی خوبی داشته باشد. شرکت سازه‌پویش در دوره 6 ماهه منتهی به تاریخ 31 شهریور 1400 به ازای هر سهم 1500 ریال سود محقق کرده که نسبت به دوره مشابه سال قبل 2730‌درصد افزایش داشته است. سود خالص این شرکت طی 6 ماه ابتدایی امسال 6/ 48 میلیارد تومان بوده که 2733‌درصد رشد داشته است. نسبت حاشیه سود خالص و ناخالص این شرکت طی دوره یادشده به ترتیب 07/ 4  و 19/ 9 درصد بوده است.

  خموتور

شرکت موتورسازان تراکتورسازی ایران به عنوان تولیدکننده موتورهای دیزلی و گازسوز کشور با بیش از 30 سال سابقه در ساخت انواع موتورهای سه، چهار و شش سیلندر، و... فعال است. ظرفیت اسمی این شرکت 36 هزار دستگاه موتور در دو شیفت کاری است که شامل بیش از50 نوع موتور با کاربردهای مختلف می‌شود. مشتری اصلی این شرکت، شرکت تراکتورسازی ایران است که بیش از 90‌درصد تولیدات خود را به این مشتری ارائه می‌کند. سایر موتورهای تولیدی مستقیما از طریق شرکت‌های خریدار به بازار عرضه می‌شوند. این شرکت در مرداد ماه امسال با تصویب هیات‌مدیره نرخ فروش محصولات خود به گروه صنایع تراکتورسازی را به طور متوسط 32‌درصد بالا برد.  شرکت موتورسازان در دوره 6 ماهه منتهی به تاریخ 31 شهریور ماه 1400 به ازای هر سهم 178 ریال سود محقق کرده است که نسبت به دوره مشابه سال قبل (25/ 8 درصد) کاهش داشته است. سود خالص شرکت طی این دوره 5/ 25 میلیارد تومان بوده که 27/ 8 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افت داشته است. حاشیه سود خالص و ناخالص این شرکت به ترتیب 6 و 5/ 10 درصد بوده است.

  خاهن

شرکت آهنگری تراکتور‌سازی ایران در زمینی به مساحت حدود 11 هکتار و فضای سرپوشیده 100‌هزار مترمربع، ظرفیت تولید سالانه (باتوجه به تنوع قطعات) حدود20هزار و 100 تن را داراست و در سال 1376 همگام با برنامه‌های بلندمدت دولت در جهت واگذاری سازمان‌های دولتی به بخش خصوصی و با تغییر ماهیت شرکت از سهامی خاص به سهامی عام، مقدمات لازم جهت عرضه سهام شرکت در بورس اوراق بهادار آماده شده و با پذیرفته شدن آن، نسبت به عرضه سهام به متقاضیان اقدام شد. نهایتا در سال 1380وارد تابلوی بورس و اوراق بهادار شده و در سال 1397 موفق به حضور در بازار اول تابلو شد.

شرکت آهنگری در دوره 6 ماهه منتهی به تاریخ 31 شهریور 1400 به ازای هر سهم 266 ریال سود محقق کرده است که نسبت به دوره مشابه سال قبل (78/ 43درصد) افزایش داشته است. سود خالص شرکت 5/ 242 میلیارد تومان بوده که 06/ 44 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است. این شرکت از نظر حاشیه سود نسبت به دیگر شرکت‌های همگروه از وضعیت بسیار بهتری برخوردار است. طبق آخرین صورت‌های مالی میان‌‌‌دوره‌‌‌ای شرکت، حاشیه سود خالص و ناخالص «خاهن» به ترتیب 38 و 46‌درصد بوده است.

  خریخت

صنایع ریخته‌گری ایران تولیدکننده طیف زیادی از قطعات موتوری از جمله پوسته سیلندر و پوسته سرسیلندر است.  شرکت ۷ پروژه با برآورد مخارج 30‌میلیارد تومانی در دست اجرا دارد که قرار است تا انتهای سال 1401 به بهره‌برداری برسند.  هرچند شرکت در یک سال گذشته شاهد بهبود در سودآوری بوده، اما با این حال این شرکت همچنان با مشکل زیان انباشته مواجه است.  حدود 60 تا 70‌درصد فروش شرکت به گروه ایران‌خودرو و سایپا انجام می‌شود و اخیرا دو افزایش نرخ را اعلام کرده که طبق توافق با خریدار حاصل شده است.  شرکت صنایع ریخته‌گری ایران در دوره 6 ماهه منتهی به تاریخ 31 شهریور 1400 به ازای هر سهم 26 ریال سود محقق کرده است که نسبت به دوره مشابه سال قبل 89/ 188درصد افزایش داشته است.