25 copy

در کنار آن افزایش نرخ 18‌درصدی محصولات خودرویی‌‌‌ها نیز به مذاق سهامداران خودرویی خوش نیامد، چراکه با بررسی صورت‌های مالی خودروسازان به روشنی مشخص است که این رشد نرخ و باقی ماندن قیمت‌گذاری دستوری در این صنعت حتی نمی‌تواند این شرکت‌ها را از زیان‌‌‌های انباشته چند سال گذشته رها کند و بازی باخت - باخت تولیدکننده و مصرف‌کننده در این صنعت ادامه خواهد یافت.

  اثرات منفی خبر افزایش نرخ سوخت بر صنایع

ارائه بودجه 1401 در روز یکشنبه اثرات نامطلوبی بر روند معاملات بازار سهام داشت. اگرچه بسیاری معتقدند نکات مثبتی که در لایحه بودجه 1401 وجود دارد همچون احتمال حذف دلار 4200 تومانی، معافیت‌‌‌های مالیاتی برای شرکت‌های تولیدی، نرخ تسعیر هماهنگ، عدم تغییر فرمول محاسبه نرخ خوراک پتروشیمی‌‌‌ها و... به مراتب بیش از نکات منفی آن است، اما بازار سهام با توجه به شرایط فرسایشی 16 ماه اخیر، به ارائه این لوایح واکنش منفی نشان داد. در این بین یکی از مواردی که در بودجه 1401 مطرح شده بود و بر روند معاملات سهام صنایع (فولادی، پتروشیمی‌‌‌ها، پالایشگاه‌‌‌ها، صنایع پایین‌دستی و یوتیلیتی‌‌‌ها) تاثیرات منفی داشت، تغییر فرمول محاسبه نرخ گاز سوخت این صنایع از مبنای ۳۰‌درصد نرخ خوراک پتروشیمی‌‌‌ها به ۱۰۰‌درصد بود. این افزایش که بسیار دور از انتظار بود، نمادهای زیرگروه صنایع به‌ویژه فولادی‌‌‌ها متاثر از آن را با افزایش فشار فروش همراه کرد. هرچند در پایان هفته با اظهارات سیاستگذاران و قرار دادن سقف برای این افزایش قیمت اندکی از فشار فروش در بازار سهام کاسته شد اما همچنان ابهامات ایجاد شده در خصوص نرخ خوراک سهامداران نمادهای زیر گروه را دست به عصا نگه داشته است. بسیاری معتقدند گرچه رشد نرخ سوخت به نفع صنایع اعلام شده به‌ویژه فولادی‌‌‌ها نیست اما باتوجه به گفته‌‌‌های رئیس سازمان بورس مبنی بر مجوز شرکت‌های صادرات‌محور برای عرضه ارزهای خود به نرخ رقابتی در سامانه نیما و از بین رفتن فاصله قیمتی حدود ۵‌هزار تومانی میان نرخ ارز نیما و بازار آزاد، منجر به رشد سوددهی نمادهای این صنایع و خنثی‌‌‌سازی اثر رشد نرخ سوخت خواهد شد.

  تیغ سیاستگذار بر گلوی خودرویی‌‌‌ها

همان‌طور که ذکر شد «صنعت خودرو» در هفته گذشته شدیدترین میزان افت در سال‌جاری را داشت. طی کشمکش‌‌‌های فراوان میان خودروسازان و نهادهای قیمت‌گذار مبنی بر آزادسازی قیمت خودرو، ستاد تنظیم بازار تنها مجوز افزایش نرخ 18‌درصدی محصولات به سه شرکت خودروساز ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو را داد، افزایش نرخی که تاثیر چندانی بر خروج خودروسازان از زیان ندارد و نه برای تولیدکننده و نه برای مصرف‌کننده منفعتی به دنبال نخواهد داشت. در بورس نیز انعکاس رشد نرخ 18‌درصدی محصولات خودروسازها مورد استقبال بورس‌‌‌بازان قرار نگرفت. روند قیمتی سهام خودرویی طی هفته گذشته به روشنی گویای این امر است. از طرفی روز گذشته سیدرضا فاطمی‌امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست هم‌اندیشی مدیران رسانه در وزارت صنعت اعلام کرد که خودروسازان 115‌هزار میلیارد تومان بدهی و 85‌هزار میلیارد تومان زیان انباشته داشته‌‌‌اند و بیش از 200‌هزار میلیارد تومان رانت در این صنعت وجود دارد. او در ادامه افزود که برنامه‌‌‌ای در قالب 9 محور برای تحول در صنعت خودرو داریم که تمامی چالش‌ها و راهکارهای آن را در برمی‌گیرد و این برنامه به زودی منتشر می‌شود. باید دید آیا این بار راهکارهای سیاستگذاران منجر به خروج خودروسازها از زیان خواهد شد یا خیر.

  هفته‌‌‌ای مهم برای بورس‌‌‌بازان

معاملات هفته جاری در حالی آغاز می‌شود که انتظار می‌رود سهامداران حداقل به دو خبر افزایش نرخ دلار نیمایی و همچنین برنامه برای حذف ارز 4200 تومانی در لایحه بودجه 1401 واکنش نشان دهند. متغیرهایی که می‌تواند تاثیر بسزایی در عملکرد صنایع مختلف بورسی بگذارد. جایی که سال‌هاست گروه‌‌‌های ریالی به دلیل دلار 4200 با زیان مواجه هستند و در مقابل گروه‌‌‌های دلاری نیز با افزایش نرخ نیمایی شاهد افزایش درآمد خود از محل صادرات خواهند بود. ضمن آنکه با اتمام فصل پاییز، سهامداران در انتظار انتشار عملکرد بنگاه‌‌‌های بورسی در سه‌ماه سوم سال هستند که تا اینجای کار، کارشناسان انتظار دارند گزارش‌های مطلوبی به سهامداران مخابره شود، موضوعی که می‌تواند روند معاملات بورس تهران را تغییر دهد.

  برندگان و بازندگان هفته

با پایان هفته گذشته و بررسی صنایع 38 گانه بورسی، شاهد رشد 5/ 3 درصدی «محصولات چوبی» با تک نماد «چفیبر» در مقابل 37 صنعت با عملکرد منفی بودیم. در این بین کمترین میزان افت به صنعت «خرده‌فروشی» با تک سهم «افق» و «فنی و مهندسی» و بیشترین میزان افت به دو صنعت «سایر معادن» با تک نماد «کماسه» با افت حدود 19‌درصدی و صنعت «خودرو» با افت 6/ 14 درصدی اختصاص پیدا کرد.

  پرمعامله‌‌‌ترین صنایع هفته

در هفته گذشته صنعت «خودرو» با ارزش یک‌هزار و 982‌میلیارد تومان بیشترین ارزش دادوستد را داشت. پس از آن گروه «فلزات اساسی» با ارزش‌هزار میلیارد تومان رتبه دوم برترین صنایع با بیشترین ارزش معاملات در اختیار گرفت. سومین صنعت با بیشترین ارزش معاملات «محصولات شیمیایی» به ارزش 993‌میلیارد تومان بود. در مقابل صنعت «چاپ و انتشار» با ارزش حدود 2‌میلیارد تومان کمترین ارزش دادوستدها را به خود اختصاص داد. گروه «منسوجات» با ارزش حدود 3‌میلیارد تومان نیز پس از «انتشار و چاپ» کمترین ارزش معاملات را داشت.