10

با پایان آخرین روز پاییز و ورود به فصل زمستان موعد انتشار گزارش عملکرد ماهانه (آذرماه) شرکت‌های بورسی و فرابورسی در سامانه کدال فرا رسیده است. با انتشار گزارش ماه نهم و با توجه به سپری شدن 3 فصل از سال1400، در صورتی که رویداد غیر‌منتظره‌‌‌ای رخ ندهد، پیش‌بینی سود هر سهم تا پایان سال برای سهامداران اندکی تسهیل یافته است. با توجه به اینکه در ایران بازار سهام در معرض ریسک‌های سیستماتیک متعددی از جمله مذاکرات برجامی قرار دارد و این عوامل به بهای ارز سمت‌وسو می‌دهند، از این رو روند مذاکرات برجامی و بهای ارز تا پایان سال یکی از مهم‌ترین فاکتورهای قابل‌توجه است. از طرفی با ارائه بودجه 1401 از سوی دولت جدید به مجلس، تا حدودی تکلیف برخی از عوامل موثر بر حاشیه سود شرکت‌ها روشن شد. اما هنوز برخی از خوش‌بینی‌‌‌ها و ابهامات در بودجه 1401، سهامداران را محتاط نگاه داشته است.

  یوتیلیتی‌‌‌ها برنده سه فصل بودند

در میان صنایع 39گانه، تنها 6 صنعت بورسی از ابتدای سال 1400 تا پایان آذرماه (3 فصل سال‌جاری) با رشد شاخص همراه بودند. در این بین صنعت «تامین آب، برق و گاز» با رشد 1/ 45 درصدی در سه فصل سال‌جاری در صدر صنایع با بیشترین رشد قرار دارد. در حال حاضر 2 نماد یوتیلیتی «مبین»و «بفجر» و شرکت «آبادا» از زیرگروه‌‌‌های صنعت مذکور هستند. شرکت‌های تامین‌کننده یوتیلیتی به عنوان پل ارتباطی شرکت‌های پتروشیمی در مناطق عسلویه و ماهشهر، با تامین مستمر یوتیلیتی موردنیاز آنان، موجبات استمرار تولید این شرکت‌ها را فراهم می‌کنند و این نمادها به واسطه بنیاد قوی که دارند، به مراتب تسلطی بیش از سایر نمادها در شرایط حاضر بر عملکرد خود داشتند. خبر رشد نرخ سوخت در بودجه 1401 نیز بر جذابیت نمادهای مذکور افزوده است. در ادامه به تشریح عملکرد 8 ماهه این سه نماد پرداخته شده است.

مبین: ارزش بازار این شرکت در حال حاضر برابر با 1/ 50 هزار میلیارد تومان است. بر اساس آخرین صورت مالی (6 ماهه حسابرسی شده) شرکت در 6 ماه نخست سال حدود 7/ 1 هزار میلیارد تومان سود خالص شناسایی کرده است که نسبت به دوره مشابه سال قبل افت 5‌درصدی داشته است. البته شرکت اعلام کرده که نرخ گاز سوخت مصرفی نیروگاه مبین معادل10درصد آخرین نرخ گاز خوراک اعلامی هر استاندارد مترمکعب در مرداد ماه 1400 در بهای تمام شده اعمال شده است. نرخ گاز خوراک شهریور ماه به‌صورت علی‌الحساب بر اساس نرخ خوراک مرداد منظور شده است. در صورت اعمال افزایش نرخ گاز سوخت در فرمول شورای رقابت، زیانی متحمل شرکت نخواهد شد. همچنین بر اساس آخرین گزارش عملکرد ماهانه این شرکت در 8 ماهه 1400، حدود 12‌هزار میلیارد تومان درآمد شناسایی کرده که نسبت به دوره مشابه سال قبل رشد بیش از 114‌درصدی داشته است.

بفجر: شرکت فجر انرژی خلیج فارس در زمینه تولید و توزیع یوتیلیتی (برق، بخار، انواع آب‌‌‌های صنعتی، آشامیدنی و... ) در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی بندر امام‌خمینی (ره) فعالیت دارد. ارزش بازار این شرکت در حال حاضر 8/ 21 هزار میلیارد تومان است. این شرکت در 6 ماه نخست سال و بر اساس صورت مالی 6 ماهه حسابرسی شده که سود خالص 3/ 712 میلیارد تومانی شناسایی کرده که نسبت به دوره مشابه سال قبل افت 32‌درصدی داشته است. در این بین درآمدهای عملیاتی شرکت رشد 20‌درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل داشته است. همچنین بهای تمام شده در 6 ماه نخست سال رشد 64درصدی داشته است که بر اساس گزارش تفسیری شرکت، افزایش بهای تمام شده ناشی از افزایش هزینه‌‌‌های خرید، قطعات یدکی تعمیرات اساسی، مواد اولیه، استهلاک و سایر هزینه‌‌‌هاست. همچنین شرکت اعلام کرده است که بهای گاز مصرفی برای 6 ماه اول سال 1400 بر اساس نرخ گاز مصرفی برای هر مترمکعب به‌صورت شناور، معادل 10‌درصد نرخ خوراک تحویلی به سایر پتروشیمی‌‌‌ها و با احتساب بالاسری سازمان به صورت ماهانه محاسبه و به شرکت اعلام می‌شود. از طرفی شرکت گفته که با توجه به اینکه مبلغ فروش محصولات این شرکت به صورت علی‌الحساب و بر اساس نرخ فروش سرویس‌‌‌های جانبی تولیدی برای سال ۱۳۹۹ محاسبه و لحاظ شده است، در آینده با پیگیری و تصویب نرخ‌های فروش برای سال 1400 از سوی شرکت ملی صنایع پتروشیمی، کاهش میزان سود عملیاتی در دوره جاری جبران شود. همچنین بر اساس آخرین گزارش عملکرد ماهانه (آبان ماه) از ابتدای سال تا پایان آبان ماه نیز شرکت 1/ 2 هزار میلیارد تومان درآمد شناسایی کرده که نسبت به دوره مشابه سال قبل رشد 14‌درصدی داشته است.

آبادا: سومین شرکت صنعت مذکور، شرکت تولید نیروی برق آبادان است که این شرکت نیز در زمینه تولید انرژی نیروی برق فعالیت دارد. ارزش بازار این شرکت در حال حاضر برابر با 4/ 2 هزار میلیارد تومان است. این شرکت نیز در 6 ماه نخست سال‌جاری 2/ 91 میلیارد تومان سود خالص شناسایی کرده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته رشد 4‌درصدی داشته است. شرکت از ابتدای سال تا پایان آبان ماه 222‌میلیارد تومان درآمد داشته که نسبت به دوره مشابه سال گذشته رشد 19‌درصدی داشته است.

  ترین‌‌‌های صنایع در 9 ماهه 1400

پس از صنعت «تامین آب، برق و گاز»، صنعت «محصولات شیمیایی» با رشد 3/ 25درصدی شاخص، صنعت «استخراج کانه‌‌‌های فلزی» با رشد 4/ 21 درصدی شاخص و صنعت «چندرشته‌‌‌ای صنعتی» با رشد 4/ 12 درصدی شاخص، به ترتیب در صدر صنایع با بیشترین میزان رشد قرار دارند. در مقابل صنعت «محصولات چوبی» با تک نماد «چفیبر» بدترین عملکرد را در میان صنایع 39گانه داشت. شاخص این صنعت در سه فصل گذشته افت 4/ 54 درصدی داشته است. پس از آن شاخص صنایع «انتشار و چاپ»، «استخراج نفت، گاز و خدمات جنبی به جز اکتشاف» و «قند و شکر» با افت به ترتیب 8/ 53 ، 5/ 47 و 6/ 45 درصدی بیشترین میزان افت شاخص را در میان سایر صنایع داشتند. همچنین با تفکیک صنایع بزرگ‌تر به صنایع زیر گروه، سه صنعت «وسایل اندازه‌‌‌گیری غیر از کنترل صنعتی»، «سرمایه‌گذاری استانی» و «فرآورده‌‌‌های نفتی» کمترین میزان (P/ E (TTM و سه صنعت «تجهیزات مخابراتی»، «پیمانکاری صنعتی» و «نساجی» بیشترین میزان (P/ E (TTM را دارند.