قصفها: شرکت قند اصفهان در اطلاعیه‌‌‌ای توضیحاتی در خصوص اطلاعات و صورت‌های مالی منتشر شده ارائه کرد. در این اطلاعیه شرکت علت تغییر سودآوری خود را در ۶ماه نخست سال ۱۴۰۰ دلایل زیر عنوان کرد:

علت افزایش درآمد و فروش:

-افزایش ۱۳‌درصدی مقدار فروش متاثر از افزایش جذب مواد اولیه بیشتر در نیمه اول سال ۱۴۰۰ نسبت به دوره مشابه سال قبل

-افزایش ۱۰۰‌درصدی نرخ فروش شکر با توجه به افزایش نرخ مواد اولیه و سایر عوامل تولید

-افزایش ۲۷‌درصدی مقدار فروش تفاله خشک تولیدی با توجه به افزایش جذب چغندر قند

-افزایش ۴۵‌درصدی مقدار تصفیه شکر خام

علت افزایش قیمت تمام شده کالای فروش رفته:

-افزایش ۱۶‌درصدی مقدار مواد اولیه (چغندر قند) و افزایش ۱۰۷‌درصدی نرخ آن نسبت به دوره مشابه سال قبل

-افزایش ۷۸‌درصدی سربار دوره ۶ ماهه سال ۱۴۰۰ نسبت به دوره مشابه سال قبل

-کاهش ۱۳‌درصدی موجودی پایان دوره و افزایش قیمت تمام شده کالای فروش رفته

با افزایش مقدار جذب مواد اولیه و افزایش تولید و به تبع آن افزایش فروش و همزمان با افزایش نرخ فروش و با لحاظ کردن هزینه‌‌‌های مواد اولیه دستمزد و سربار نهایتا سود عملیاتی ۸۵‌درصد افزایش داشته است. توضیح اینکه در نیمه دوم سال، تولید و فروش بیشتر و به تبع آن حذف هزینه‌‌‌های مرتبط بیشتری صورت خواهد گرفت که احتمالا نتایج تغییر سود نیز متفاوت خواهد بود.

ونفت: شرکت سرمایه‌گذاری صنعت نفت نیز توضیحاتی در خصوص اطلاعات و صورت‌های مالی منتشر شده در سامانه کدال منتشر کرد. در بخشی از این توضیحات آمده است که کاهش سود عملیاتی در دوره ۶ماهه نخست سال ۱۴۰۰ نسبت به دوره مشابه سال گذشته عمدتا ناشی از کاهش سرفصل سایر درآمدها (یادداشت ۹ صورت‌های مالی) از مبلغ ۲/ ۱۳۷ میلیارد تومان به ۴۷/ ۱۳ میلیارد تومان بوده که این موضوع مربوط به کاهش سود ناشی از تسعیر دارایی‌‌‌ها و بدهی‌‌‌های ارزی عملیاتی است. لازم به توضیح است که نرخ ارز در تاریخ ۳۱/ ۰۶/ ۱۴۰۰ نسبت به تاریخ ۳۰/ ۱۲/ ۱۳۹۹ معادل ۱۱‌درصد افزایش داشته، در حالی که نرخ ارز در تاریخ ۳۱/ ۰۶/ ۱۳۹۹ نسبت به تاریخ ۲۹/ ۱۲/ ۱۳۹۸ معادل ۷۲‌درصد افزایش داشته است و این امر به دلیل بالا بودن نرخ تسعیر ارز در دوره مشابه سال گذشته نسبت به عملکرد ۶ماهه اول سال ۱۴۰۰ است.

پلوله: شرکت تولیدی گاز لوله اعلام کرد که باتوجه به مکاتبات و مذاکرات فی‌مابین با شرکت فرابورس ایران افشای «شناسایی مبلغ بخشودگی ۱۸‌میلیارد تومانی ناشی از تسویه تسهیلات سررسید گذشته دریافتی از بانک پارسیان به عنوان سایر درآمدهای غیرعملیاتی در دفاتر» از گروه «ب» به گروه «الف» تغییر کرده است.

دتولید: شرکت داروسازی تولید دارو از دریافت افزایش نرخ برخی از محصولات خود خبر داد. در اطلاعیه شرکت آمده است که نرخ فروش برخی از محصولات این شرکت به جهت پوشش هزینه‌‌‌های ناشی از افزایش قیمت مواد اولیه و بر اساس مجوزهای سازمان غذا و دارو افزایش یافته است که در صورت وجود تغییر بااهمیت در اطلاعات اعلام شده موضوع از طریق سامانه کدال به سهامداران اطلاع‌رسانی خواهد شد.