40 copy

 سنگ‌آهن نوعی سنگ معدنی است که ۵درصد از پوسته کره زمین را تشکیل می‌دهد. ترکیبات سنگ‌‌‌آهن شامل انواع مختلفی از اکسید آهن (آهن زنگ‌‌‌زده) و مقادیر مختلفی ناخالصی است. مَگنِتیت و هِماتیت دو نوع اکسید آهن هستند که به وفور در سنگ‌‌‌های معدنی آهن یافت می‌‌‌شوند. بنابراین خوب است که در صورت شنیدن نام این دو ترکیب شیمیایی (یعنی مگنتیت و هماتیت) بدانید که هریک از آنها نوعی ترکیب شیمیایی سنگ‌‌‌آهن هستند. از بین ۴ شرکت بورسی فعال در صنعت سنگ‌‌‌آهن، معاملات ۳ نماد «کگل»، «کچاد» و «کنور» در بورس، و معاملات نماد «کگهر» در فرابورس انجام می‌شود. با توجه به همین موضوع می‌توان متوجه شد که شرکت‌های فعال در این گروه، جزو شرکت‌های معتبر بازار سرمایه بوده و احتمالا به لحاظ سودآوری و شفافیت اطلاعات وضعیت مناسبی دارند.

   گل‌گهر (کگل)

با توجه به اینکه شرکت گل‌گهر با تولید بالغ بر 15‌میلیون تن کنسانتره و 10‌میلیون تن گندله به ترتیب سهم 31 و 27‌درصدی از ظرفیت تولید کشور را در اختیار دارد، طبعا این شرکت از جایگاه ویژه‌ای در این بخش برخوردار است. با توجه به اینکه نرخ محصولات شرکت به صورت ضریبی از شمش «فخوز» محاسبه می‌شود، با چشم‌انداز عدم‌کاهش چشمگیر قیمت‌های جهانی کامودیتی‌ها و عدم‌رشد‌ درصد حقوق مالکانه در فرمول ارائه شده در لایحه بودجه 1401 می‌توانیم افزایش حاشیه سود این شرکت برای سال‌جاری و سال آینده را کماکان متصور باشیم، موضوعی که منجر به تقویت P/ E فوروارد این نماد خواهد شد. شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر به واسطه حضور در منطقه معدنی و صنعتی گل‌گهر سیرجان که یکی از غنی‌ترین معادن  سنگ‌آهن را در اختیار دارد به عنوان یکی از مهم‌ترین شرکت‌های فعال معدنی در ایران و خاورمیانه شناخته می‌شود. یکی از مهم‌ترین مزایای این شرکت حضور در منطقه گل‌گهر است چراکه کلیه فرآیند تولید از معدن تا محصول نهایی در این منطقه و در کنار هم قرار گرفته‌اند. محصولات اصلی گل‌گهر، گندله، کنسانتره  سنگ‌آهن و گندله ریزدانه است که عمده درآمد شرکت از محل فروش کنسانتره و گندله است. شرکت در 8 ماه منتهی به آبان ماه 5 هزار و 399 میلیارد تومان کنسانتره، 26 هزار و 984 میلیارد تومان گندله و 52 میلیارد تومان گندله ریزدانه به فروش رسانده است. عمده‌فروش شرکت داخلی است و در طول بازه مورد نظر تنها یک‌درصد از محل فروش گندله ریزدانه صادرات داشته است. البته در ماه‌های تیر و مرداد به‌رغم افزایش نرخ به جهت کاهش تعداد، مبلغ فروش شرکت افت قابل‌توجهی داشته است، اما در مهر و آبان شرکت توانسته مجددا رشد فروش را تجربه کند. شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر در 9 ماه منتهی به آذر از فروش محصولات خود 36هزار و 705‌میلیارد تومان درآمد کسب کرد که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با رشدی 93‌درصدی همراه بود همچنین در آذر ماه فروش خوب 4هزار و 111‌میلیارد تومانی را به ثبت رساند و همچون ماه‌های گذشته در آذر ماه نیز شاهد افزایش نرخ فروش نسبت به میانگین 9 ماهه بودیم.

   چادرملو (کچاد)

شرکت چادرملو از منظر میزان تولید، دومین تولیدکننده  سنگ‌آهن در کشور به شمار می‌رود. مزیت نسبی این شرکت نسبت به سایر رقبا تولید محصولات فولادی با ارزش افزوده بالاتر است. همچنین روند افزایش سود انباشته این شرکت بسیار مناسب است. حاشیه سود بالغ بر 70‌درصدی، چشم‌انداز این شرکت را برای سرمایه‌گذاری بسیار روشن کرده است.   محصولات اصلی این شرکت کنسانتره و آهن اسفنجی است. مزیت این شرکت نسبت به سایر شرکت‌های سنگ آهنی تولید محصولات فولادی است.  بررسی آمارهای منتشره سامانه کدال حاکی از تولید 759‌هزار و 430 تن فولاد در شرکت چادرملو از ابتدای امسال تا پایان آذر‌‌‌ماه است، آماری که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد 87/ 1 درصدی نشان می‌دهد. بررسی آمارهای سامانه کدال حاکی از تولید 13‌میلیون و 51‌هزار و 113 تن انواع محصولات از سوی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو از ابتدای امسال تا پایان آذر‌‌‌ماه است. در این مدت 8‌میلیون و 349‌هزار و 265 تن کنسانتره آهن (خشک) و 2‌میلیون و 764‌هزار و 68 تن گندله در چادرملو تولید شد. در 9 ماه ابتدایی امسال چادرملو موفق به تولید 44‌هزار و 101 تن آپاتیت و یک‌میلیون و 134‌هزار و 249 تن آهن اسفنجی شد. همچنین تا پایان آذر‌‌‌ماه 800‌هزار و 746 مگاوات برق از سوی این شرکت تولید شد.  از مجموع تولیدات یاد شده، یک‌میلیون و 464‌هزار و 189 تن محصول مربوط به آمار آذرماه این شرکت است. مجموع فروش چادرملو تا پایان آذر‌‌‌ماه امسال 330هزار و 395‌میلیارد و 750‌میلیون ریال بود که 34هزار و 425‌میلیارد و 242‌میلیون ریال آن از محل فروش صادراتی فولاد بوده است.

    وضعیت سودسازی و بازدهی

عملکرد درخشان سود‌سازی شرکت‌های سنگ‌آهنی در ماه‌های اخیر متاثر از روند افزایشی قیمت جهانی  سنگ‌آهن و نرخ داخلی ارز (نیمایی) بوده است و سبب شده که در سال رکود و ریزش بازار سرمایه بازدهی این زیرگروه بسیار مناسب باشد و همچنین به دلیل روند باثبات عوامل مذکور، ریسک سرمایه‌گذاران با افق بلندمدت در این شرکت‌های توسعه محور، بالا نباشد.

    جمع بندی

عملکرد موفق شرکت‌های معدنی فعال در بخش  سنگ‌آهن به مدد رشد قابل‌توجه نرخ فروش جهانی تقویت شده است و نکته مهم اینکه عمدتا منابع حاصل از سود‌سازی را صرف توسعه معادن و گسترش زنجیره پایین‌دست کرده‌اند که نویدبخش آینده روشن این گروه است. در خصوص موضوع برجام برخلاف نگرانی عمومی و سطحی برخی از معامله‌گران در خصوص سهام دلاری در زمینه ریزش نرخ دلار (آزاد)، لازم به توضیح است که به دلیل تثبیت نرخ نیمایی در بالاتر از محدوده فعلی (به دلیل تمایل سیاستگذار بر تک نرخی کردن ارز و تقویت صادرات) و همچنین کاهش هزینه‌های سربار دور زدن تحریم‌ها توسط شرکت‌های مربوطه، در نهایت در این سناریو شاهد عملکرد بهتر شرکت‌ها در صورت‌های مالی‌شان خواهیم بود. مهم‌ترین تهدید پیش رو، سیکل‌های تکرار شونده نرخ جهانی سنگ‌آهن است یعنی در شرایطی که به دلیل افزایش قیمت جهانی، بسیاری از معادن خُرد در سطح دنیا توجیه‌پذیر شده و وارد مدار تولید می‌شوند، عرضه در بازار بر تقاضا فزونی یافته و مجدد قیمت‌ها وارد روند نزولی می‌شوند، البته نکته دلگرم‌کننده در این دور از صعود بازار، تورم جهانی ناشی از کرونا و بسته‌های مالی تشویقی متاثر از آن است. در مجموع سرمایه‌گذاری در زمینه  سنگ‌آهن در ایران که یکی از قطب‌های نسبتا بزرگ معدنی دنیاست و منابع سرشار و ارزان‌قیمت سوخت را در اختیار دارد با نگاه بلندمدت همواره توجیه‌پذیر بوده و می‌تواند در سهام ارزنده و نقاط جذاب تکنیکال مورد بررسی سرمایه‌گذاران قرار بگیرد.