پردیس

پتروشیمی پردیس در ماه ابتدایی زمستان، مبلغ ۱۸۲۷میلیارد تومان درآمد داشته است. درآمد شرکت در این دوره نسبت به ماه قبل ۱/ ۵۸‌درصد و نسبت به میانگین ماه‌های قبل ۱۴/ ۱۹درصد کاهش داشته است. با این حال شرکت نسبت به دوره مشابه سال قبل ۳۲/ ۵۳‌درصد افزایش درآمد به ثبت رسانده است. طبق آمارها، از کل درآمد دی‌ماه این شرکت حدود ۴۱‌درصد مربوط به فروش داخلی و ۵۹‌درصد آن مربوط به کل صادرات شرکت است. پردیس در سال مالی ۱۴۰۰ هر ماه ۱۷۵هزارتن به طور متوسط آمونیاک تولید کرده است، اما در دو ماه آذر و دی این رقم به ترتیب ۱۳۴ و ۱۱۷‌هزار تن بود که گفته می‌شود به دلیل اورهال و افت فشار گاز رقم خورده است.

مقدار فـروش اوره داخلی شرکت در دی‌ماه ۸۲‌هزار تن و اوره صادراتی ۶۰‌هزار تن و میانگین فروش داخلی و خارجی ۱۲ماه گذشته به ترتیب۱۰۰ و ۱۸۳‌هزار تن بوده است.  شپدیس از ابتدای سال مالی (شهریور ماه) تا پایان ۳۰ دی‌ماه ۱۴۰۰ به میزان ۱۱‌هزار و ۳۰۶میلیارد تومان درآمد کسب کرده؛ رقمی که نسبت به دوره مشابه سال قبل (برابر با ۵,۸۷۳ میلیارد تومان) به میزان ۵۱/ ۹۲‌درصد افزایش یافته است. شرکت در این دوره ۳,۴۵۹میلیارد تومان فروش داخلی و ۷,۸۴۷میلیارد تومان صادرات داشته که این ارقام نسبت به مدت مشابه سال قبل به ترتیب ۱۳۷ و ۷۷‌درصد افزایش یافته است.

نرخ اوره صادراتی در دی‌ماه به بالاترین رقم سال یعنی ۷۲۰دلار در هر تن رسید. این رقم در آذرماه ۵۲۲ دلار بود. متوسط نرخ در سال مالی گذشته و سال‌جاری برابر ۲۶۷ و ۴۸۲ دلار بوده است. نرخ اوره صادراتی بعد از دی‌ماه به‌شدت سقوط کرد، اما طی هفته‌‌‌های گذشته با اندکی بهبود دوباره به کانال ۵۰۰دلار رسیده است.  در خصوص نرخ‌های داخلی اوره هم باید توضیح داد که هیات‌وزیران سال ۱۳۹۸نرخ فروش کود اوره به شرکت خدمات حمایتی کشاورزی را بر اساس نرخ‌های بورس کالا مصوب کرده است. بر اساس مصوبه مذکور قیمت فروش کود اوره در کیسه ۵۰کیلویی درب واحد تولیدی و تحویل به شرکت خدماتی حمایتی کشاورزی به مبلغ ۱۲۵هزار و ۳۹۸ریال ابلاغ شده است. همچنین سازمان برنامه و بودجه کشور موظف است ما‌به‌التفاوت حداقل قیمت کشف‌شده در بورس کالا طی ۶ماهه گذشته را با قیمت فروش شرکت‌های پتروشیمی به بخش کشاورزی پس از حسابرسی یارانه‌ای در لوایح بودجه سنواتی پیش‌بینی کند تا پس از تصویب و تخصیص اعتبار توسط وزارت جهاد و کشاورزی در اختیار شرکت‌های مذکور قرار گیرد. تفاوت نرخ اوره تکلیفی با نرخ‌های علی‌الحساب منظورشده در دفاتر برای دی‌ماه ۱۴۰۰ این شرکت مبلغ ۶۷۶میلیارد تومان و مبلغ تجمیعی از ابتدای سال مالی به مبلغ ۱/ ۳‌هزار میلیارد تومان بوده است.

شلرد

کود شیمیایی اوره لردگان در دی‌ماه امسال، مبلغ ۱۰۱۷میلیارد تومان درآمد داشته؛ رقمی که نسبت به ماه قبل ۱۶۷درصد و نسبت به میانگین ماه‌های قبل ۹۶۵‌درصد افزایش داشته است. از کل این فروش ۳۷/ ۷‌درصد مربوط به فروش داخلی و ۶۳/ ۹۲‌درصد مربوط به کل صادرات شرکت است. از ابتدای سال مالی تا پایان تاریخ ۳۰ دی‌ماه ۱۴۰۰ جمع درآمدهای شرکت ۱,۸۶۱میلیارد تومان بوده است. شرکت در این دوره ۳۳۰میلیارد تومان فروش داخلی و ۱,۵۳۹میلیارد تومان صادرات داشته است. تفاوت نرخ اوره تکلیفی این شرکت با نرخ‌های علی‌الحساب منظورشده در دفاتر تا پایان دی‌ماه سال ١۴٠٠ مبلغ ۷/ ۲۴میلیارد تومان عنوان شده است.

شیراز

پتروشیمی شیراز در دی‌ماه حدود ۸۲۰میلیارد تومان فروش ثبت کرد که افت ۳۹درصدی نسبت به آذر و افت ۱۴درصدی نسبت به میانگین ۹ ماه گذشته سال نشان می‌دهد. مقدار کل فروش در این ماه نسبت به ماه گذشته ۳۲‌درصد کاهش داشته است.

جمع درآمد فروش شرکت در دوره ۱۰ماه منتهی به دی سال‌جاری با رشد ۶۶درصدی نسبت به دوره مشابه سال گذشته به حدود ۹۶۰۰میلیارد تومان رسیده است. شیراز در خصوص کاهش مقدار فروش‌های صادراتی توضیح داده است، به دلیل روند نزولی و عدم‌تثبیت قیمت‌ها، خریداران در دی‌ماه حاضر به حمل محصول نشده‌اند. گفته شد این شرکت در حال فروش موجودی انبارهای داخلی و مقاصد صادراتی است.

خراسان

پتروشیمی خراسان در ماه ابتدایی زمستان، مبلغ ۹/ ۳۷۶میلیارد تومان درآمد داشته که ۰۹/ ۷۳‌درصد آن مربوط به فروش داخلی و ۹۱/ ۲۶‌درصد آن مربوط به کل صادرات شرکت است. درآمد شرکت در این دوره نسبت به ماه قبل ۸/ ۶۰‌درصد و نسبت به میانگین ماه‌های قبل ۵۸/ ۱۵درصد کاهش داشته است. همچنین شرکت نسبت به دوره یک‌ماه مشابه سال قبل ۳۳/ ۹۳درصد افزایش درآمد داشته است. مقدار فـروش اوره داخلی شرکت در دی‌ماه ۱۵‌هزار تن و اوره صادراتی ۳‌هزار تن بوده است.  از ابتدای سال مالی تا پایان تاریخ ۳۰ دی‌ماه ۱۴۰۰ درآمد شرکت برابر با ۴,۴۶۷میلیارد تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل (برابر با یک‌میلیارد و ۸۰۵هزار و ۳میلیارد تومان) به میزان ۱۴۷‌درصد افزایش یافته است.

این شرکت اعلام کرده که مقدار ۳۹هزار و ۶۳۹تن اوره در انبار مجتمع و مقدار ۲۴هزار و ۸۰۸تن اوره در انبار مقاصد صادراتی ذخیره‌‌‌سازی شده که فروش آنها در ماه یا ماه‌‌‌های آینده انجام خواهد شد.

کرماشا

صنایع پتروشیمی کرمانشاه دی‌ماه ۱۴۰۰، مبلغ ۲/ ۸۲۰میلیارد تومان درآمد داشته که ۵۱/ ۴۴‌درصد آن مربوط به فروش داخلی و ۴۹/ ۵۵درصد آن مربوط به کل صادرات شرکت است. درآمد شرکت در این دوره نسبت به ماه قبل ۷۶/ ۳درصد و نسبت به میانگین ماه‌های قبل ۰۵/ ۱۴۴درصد افزایش داشته است. مقدار فروش کل محصولات در دی‌ماه ۶۰‌هزار تن گزارش شده که این عدد برای ماه گذشته ۳۲‌هزار تن بوده است.فروش شرکت از ابتدای سال مالی تاکنون به ۳۸۹۷میلیارد تومان رسیده که در دوره مشابه سال قبل ۲۰۷۰میلیارد تومان بوده است.