مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران در خصوص عملکرد سال مالی شرکت سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران در گفت‌وگو با بورس‌نیوز، اظهار کرد: میزان تولیدات شرکت در سال گذشته در بخش‌‌‌های مختلف با رشد مواجه بود. در تولید نرمال پارافین رشد ۲۱درصدی، در LAB رشد ۱۳درصدی و در HAB رشد ۸درصدی داشتیم. درمجموع بالغ بر ۵‌هزار و ۲۰۰میلیارد تومان فروش شرکت را ثبت کردیم.

وی افزود: سود شرکت سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران بالغ بر ۲هزار و ۴۴۰میلیارد تومان بود که عمده آن در سود عملیاتی محقق شد. در سود عملیاتی که در سال‌های گذشته داشتیم، در سال‌جاری توانستیم ۵۲‌درصد سود عملیاتی سال گذشته را به ۸۹‌درصد سود ساخته‌شده از محل سود عملیاتی برسانیم و این اقدام خوبی در مجموعه بوده است. مطابق برنامه‌ریزی انجام‌شده، افزایش سرمایه را پیش‌رو داریم که با عنوان یکی از برنامه‌‌‌های جدی این موضوع را پیگیری خواهیم کرد.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران درخصوص محل افزایش سرمایه بیان کرد: این افزایش سرمایه از محل سود انباشته سال‌های گذشته انجام خواهد شد و افزایش سرمایه صد درصدی است که سرمایه شرکت از ۹۶۴میلیارد تومان به ۱۹۲۰میلیارد تومان افزایش پیدا می‌کند و می‌‌‌تواند خبر خوبی برای سهامداران باشد.

زرندی درباره طرح‌‌‌های توسعه‌‌‌ای شرکت ادامه داد: بزرگ‌ترین کاری که در پیش‌رو داریم، طرح توسعه دوبرابر‌سازی ظرفیت LAB شرکت است که تا الان پیشرفت ۱۹درصدی داشته و همه تمرکزمان را روی این مساله گذاشتیم تا در اسفندماه سال ۱۴۰۱ به بهره‌برداری برسد. زمان‌بندی اولیه ما خرداد ۱۴۰۲ بود؛ اما در پی جلساتی که با پیمانکاران داشتیم این طرح در اسفندماه سال ۱۴۰۱ با دوبرابر‌سازی ظرفیت شرکت به بهره‌برداری می‌‌‌رسد. اگر این طرح به نتیجه برسد با درآمد کنونی تقریبا ۱۲۰۰میلیارد تومان درآمد شرکت افزایش پیدا می‌کند. وی در این باره خاطرنشان کرد: طرح دتال را نیز در برنامه داشتیم که به دلیل تحریم ملغی شده بود؛ اما با توجه به اخبار منتشرشده سعی می‌‌‌کنیم مطالعاتمان را به‌روز کنیم و ظرفیت‌‌‌هایی را که بخشی از قرارداد‌‌‌ها و پیش‌پرداخت‌‌‌های آن قبلا انجام شده بود، هم پیگیری کنیم. مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران عنوان کرد: کار مهمی که برای این ظرفیت‌سازی‌‌‌ها باید صورت بگیرد، این است که باید تیم بازرگانی شرکت را شکل دهیم و در بازار‌‌‌های منطقه حضورمان را گسترده کنیم. درحال حاضر سعی داریم نمایندگی‌های شرکت را در بازار ترکیه و پاکستان فعال کنیم و این کار را در حوزه شمال آفریقا شروع کردیم و اینها عواملی هستند که در عملکرد شرکت می‌‌‌توانند موثر باشند. زرندی درخصوص افزایش نرخ بیان کرد: از آنجا که فروش محصولات ما دلاری است، افزایش قیمت‌ها در فروش صادراتی می‌‌‌تواند به نفع شرکت باشد.

وی افزود: اگر تحریم‌‌‌ها برداشته باشد ترم‌‌‌های فروش ما نیز تغییر می‌کند. ما در حال حاضر تحویل در بندرعباس و بندر بوشهر را داریم؛ اما اگر تحریم برداشته شود، ترم‌‌‌های جدید مثل CFA و CAD را شروع کرده‌ایم و این کار را انجام می‌‌‌دهیم و نمایندگی‌هایمان را فعال می‌‌‌کنیم و خودمان را برای ظرفیت خوب آماده می‌‌‌کنیم.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران ادامه داد: سیستم بازرگانی شرکت را کامل کردیم. علاوه بر اینکه یک اسکله اختصاصی مواد شیمیایی داریم، ۳۰‌هزار تن مخزن اختصاصی برای محصولات خود و مشابه داریم. اسکله را ترمیم کردیم و در حال حاضر کشتی در این اسکله پهلو می‌گیرد و سیستم حمل‌ونقل زمینی و دریایی را در قالب شرکت زیرمجموعه، یعنی شرکت کشتیرانی خدمات بندری ایران فعال کردیم و امید است این موضوع هم در گسترش حوزه بازرگانی ما موثر باشد.

زرندی از تقسیم سود ۱۸۰ تومانی به ازای هر سهم بین سهامداران خبر داد و افزود: شرکت سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران، شرکت رو به توسعه‌ای است و شاید لازم است نسبت به شرکت‌های مشابه بهتر شناخته شود و از بسیاری از پتروشیمی‌‌‌هایی که هم‌اندازه این شرکت هستند به نوعی بزرگ‌تر بوده و عملکرد بهتری دارد و در بازار جهانی محصولات این شرکت جذابیت بیشتری دارد. تقریبا ۴۰ تا ۵۰‌درصد محصولات شرکت با توجه به طرح‌‌‌های توسعه‌‌‌ای که داریم قابلیت صادرات و حضور دربازار‌‌‌های جهانی را دارد. با نگاهی که به ایجاد ارزش‌افزوده بالاتر در قالب پارک‌‌‌های شیمیایی داریم، مطالعاتی انجام شده که محصولاتی را که می‌شود پایین‌دست HAB، نرمال پارافین و LAB تولید کرد با سرمایه‌گذاری‌‌‌های جدید به صورت مشارکتی انجام دهیم.