«سهرمز»: شرکت سیمان هرمزگان اعلام کرد که نحوه اجرای وضع عوارض برای صادرات برخی کالاها و نحوه‌‌ اجرای بخشنامه مزبور دارای ابهاماتی است که نیاز به اصلاح و بازنگری دارد و با توجه به پیگیری‌‌‌ نهادهای ذی‌ربط از جمله انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان حذف یا اصلاح محتمل است. این شرکت در سال مالی گذشته ۱۵‌درصد از محصولات خود را صادر کرد و در سال مالی جدید ۲۶‌درصد صادرات پیش‌بینی شده است؛ اما با توجه به موارد مطروحه و ابهامات موجود درخصوص این بخشنامه امکان برآورد و آثار مالی آن بر درآمد و سودآوری این شرکت فراهم نیست.

«سپاها»: شرکت سیمان سپاهان نیز اعلام کرد که نحوه اجرای بخشنامه جدید (وضع عوارض صادراتی) دارای ابهاماتی است که نیاز به اصلاح و بازنگری دارد که با توجه به پیگیری‌‌‌ نهادهای ذی‌ربط از جمله انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان، حذف یا اصلاح محتمل است. همچنین اقدامات محتملی از جمله افزایش نرخ صادرات سیمان و کلینکر می‌‌‌تواند اثر عوارض صادراتی مذکور را تا حدود زیادی برطرف کند. با توجه به موارد مطروحه و ابهامات در خصوص اجرای آن و شرایط حاضر، امکان برآورد آثار اجرای این بخشنامه بر عملکرد مالی این شرکت فراهم نیست.

«فروس»: شرکت فروسیلیس ایران در خصوص وضع عوارض بر صادرات اعلام کرد که ‌درصد عوارض صادراتی محصول فروسیلیس به میزان ۸‌درصد تعیین شد که براساس پیش‌بینی و برنامه‌‌‌ریزی‌‌‌های شرکت در خصوص فروش‌های صادراتی این محصول در سال ۱۴۰۱، آثار مالی آن بر کاهش سود و زیان پیش‌بینی‌شده طبق محاسبات و مفروضات شرکت مبلغ ۵/ ۲۴میلیارد تومان و به ازای هر سهم طبق آخرین سرمایه ثبتی، حدود ۶۱ریال خواهد بود.

«فروسیل»: شرکت فروسیلیسیم خمین نیز پیرو بخشنامه جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت با موضوع اعلام نرخ عوارض صادراتی اعلام کرد که اثرات وضع عوارض مذکور در اولین گزارش تفسیری اعلام خواهد شد.

«ساوه»: شرکت سیمان ساوه در خصوص وضع عوارض برای صادرات برخی کالاها اعلام کرد که نحوه اجرای بخشنامه مزبور دارای ابهاماتی است. علاوه بر این، اقداماتی به‌‌‌ منظور تعدیل و اصلاح مفاد آن از سوی نهادهای ذی‌‌‌ربط (از ‌‌‌جمله انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان) در دست پیگیری است. صنعت سیمان در حال حاضر دارای ظرفیت تولیدی در حدود ۵/ ۸۸میلیون تن در سال و مصرف داخل به‌‌‌طور معمول بالغ بر ۶۰میلیون تن است. براین اساس مازاد ظرفیت عملی عمدتا باید از طریق مرزهای زمینی و دریایی صادر شود تا علاوه بر تامین نیاز ارزی کارخانه‌ها سیمان به شرایط تعادل عرضه و تقاضای داخل نیز کمک کند. بر این اساس انتظار می‌رود بخشنامه موصوف در خصوص این صنعت مورد تعدیل واقع شود. با عنایت به موارد مذکور امکان برآورد آثار اجرای این بخشنامه بر درآمد و سودآوری این شرکت فراهم نیست. پس از روشن‌شدن ابهامات نحوه اجرا، نسبت به اعلام تاثیرات ناشی از وضع عوارض در قالب برنامه‌ریزی برای صادرات شرکت اقدام لازم انجام خواهد پذیرفت.

«سفانو»: شرکت سیمان فارس‌نو نیز مانند «ساوه» در خصوص وضع عوارض برای صادرات کالاها اعلام کرد که با توجه به ابهامات وارده به بخشنامه جدید، امکان برآورد آثار اجرای این بخشنامه بر درآمد و سودآوری این شرکت فراهم نیست. پس از روشن شدن ابهامات نحوه اجرا، نسبت به اعلام تاثیرات ناشی از وضع عوارض در قالب برنامه‌ریزی برای صادرات شرکت اقدام لازم انجام خواهد پذیرفت.