«زپارس»: شرکت ملی کشت و صنعت و دامپروری پارس طی اطلاعیه‌‌‌ای در کدال توضیحاتی در خصوص اطلاعات و صورت‌های مالی منتشرشده خود ارائه کرد. در بخشی از این اطلاعیه شرکت در خصوص عدم‌پرداخت سود سهام و رعایت تکلیف قانونی اعلام‌کرد، عمده سود شناسایی‌شده در سه‌سال اخیر از محل تولید بذر کلزا و ذرت بوده که در راستای سیاست‌‌‌های کلان وزارت جهاد کشاورزی و به منظور جلوگیری از واردات بذر تولید شده است، اما به دلیل عدم‌فروش بذر کلزا و بخشی از لاین ذرت به جهت کاهش سطح زیر کشت در کشور که ناشی از تنش آبی و عدم‌پرداخت خسارت وارده از این محل از سوی وزارت جهاد کشاورزی بوده، این شرکت با مشکل تبدیل منابع خود به نقدینگی و پرداخت سود سهام مواجه بوده و عملا توان پرداخت سود سهام را نداشته است. همچنین عدم‌ثبت افزایش سرمایه شرکت به دلیل عدم‌صدور مجوز از سوی سازمان حسابرسی خصوصی‌‌‌سازی بوده است. از سوی دیگر، این شرکت اعلام کرد علت تاخیر ثبت صورتجلسه مجمع عمومی عادی سالانه مورخ ۳۰فروردین ۱۴۰۰ تاخیر در صدور مجوز از سوی سازمان خصوصی‌‌‌سازی بوده است.

«سرود»: شرکت سیمان شاهرود طی اطلاعیه‌‌‌ای در سامانه کدال دلایل افزایش ۵۴درصدی سود عملیاتی سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ نسبت به دوره مشابه سال قبل را به شرح ذیل اعلام کرد:

- درآمدهای عملیاتی در سال مالی مذکور نسبت به سال مالی قبل ۶۴‌درصد افزایش داشته که ناشی از افزایش نرخ‌های فروش محصولات داخلی به میزان ۷۶‌درصد نسبت به دوره مشابه و افزایش نرخ‌های صادراتی از ۲۳دلار در سال قبل به ۲۹دلار در سال مذکور به میزان ۳۲‌درصد و افزایش نرخ ارز در سال ۱۴۰۰ بوده است.

- مدیریت هزینه‌‌‌ها با وجود تورم و شرایط اقتصادی به علت افزایش هزینه‌‌‌های سرسام‌‌‌آور گاز و مازوت به میزان ۳۴۳درصد، برق به میزان ۴۱درصد، هزینه تعمیرات و نگهداری قطعات و لوازم‌یدکی به میزان ۶۴‌درصد و پاکت به میزان ۵۷‌درصد نسبت به سال قبل به‌رغم محدودیت در تحویل برق و گاز، همچنین کنترل خرید پاکت و مواد اولیه با نرخ کمتر در سال ۹۹ و تاثیر موجودی‌‌‌های نیمه‌ساخته پایان دوره در کاهش بهای تمام‌شده تاثیر مثبت داشته است.

- افزایش درآمدهای غیر‌عملیاتی به میزان ۱۴۴‌درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل ناشی از افزایش سود سپرده‌‌‌گذاری منابع مازاد در بانک‌هاست.

«زکوثر»: شرکت سرمایه‌گذاری کشاورزی کوثر اعلام کرد که نام شرکت مرغ اجداد زربال از شرکت‌های تابعه این شرکت که در تاریخ ۱۵/ ۱۰/ ۱۳۹۹ به‌عنوان ناشر اوراق بهادار ثبت شده بود، از فهرست شرکت‌های ثبت‌شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار حذف شده است. اقدامات لازم در خصوص ثبت و پذیرش مجدد شرکت مذکور در راستای عرضه اولیه سهام آن در دست پیگیری و اقدام است.

«سبزوا»: شرکت سیمان لار سبزوار اعلام کرد که با توجه به تغییرات قیمت سهام این شرکت و به دنبال ضرورت برگزاری کنفرانس اطلاع‌‌‌رسانی و با توجه به عدم‌طرح سوال در سامانه تدان به اطلاع می‌‌‌رساند که تغییرات اخیر در قیمت سهام این شرکت با توجه به شرایط بازار و وضعیت عادی معاملات سهام بوده است.

«قنیشا»: شرکت قند نیشابور در خصوص دلایل تغییرات سود عملیاتی خود در سال مالی منتهی به ۲۹اسفندماه نسبت به دوره مشابه سال قبل اعلام کرد نظر به اینکه سود عملیاتی این شرکت برای دوره مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ نسبت به دوره مشابه ۸/ ۴۱‌درصد کاهش داشته، این کاهش عمدتا به دلیل کاهش ۵/ ۶۶درصدی فروش و ۴/ ۹۱درصدی بهای تمام‌شده نسبت به دوره مشابه قبل شده است که عوامل ایجاد‌کننده آن به شرح ذیل هستند:

-کاهش جذب چغندر و تولید و فروش: در دوره مالی منتهی به ۲۹اسفند ۱۴٠٠ شرکت قند نیشابور فقط موفق به جذب مقدار ۷/ ۱۶۵هزار تن چغندرقند از مناطق عملیاتی خود شد. این در حالی است که در دوره مشابه مالی گذشته موفق به جذب ۵/ ۱۷۰‌هزار تن چغندر شده بود. از این ‌‌‌رو تولید و فروش مقادیر شکر سفید و محصولات فرعی (تفاله و ملاس) نسبت به دوره مالی مشابه قبل نیز کاهش یافته است.

- همچنین در دوره جاری ۸/ ۲۸‌هزار تن شکر خام تصفیه‌شده تولید شده است. این در حالی است که در دوره مشابه سال گذشته ۸/ ۱۲‌هزار تن شکر خام تصفیه‌شده تولید شده بود (نرخ تصفیه دوره مشابه گذشته هر کیلو ۲هزار و ۱۸۱ریال و متوسط دوره مالی سال‌جاری ۴‌هزار ریال بوده است).

- استفاده حداکثری از ظرفیت کارخانه، موجب کاهش دوره بهره‌‌‌برداری (دوره مالی جاری ۱۱۰روز و دوره مالی مشابه ۱۱۷روز) شده، همچنین افزایش بهره‌‌‌وری از طریق افزایش متوسط مصرف ۴۸تنی چغندرقند در شبانه‌روز نسبت به دوره مالی گذشته (دوره جاری هزار و ۵۰۶تن، سال گذشته هزار و ۴۵۸تن) و از طرف دیگر کاهش راندمان تولید به دلیل شرایط آب و هوایی (گرمای بیش از حد و کمبود بارش‌‌‌ها) که باعث افت کیفیت چغندرقند تولیدی شده (دوره جاری ۸/ ۱۴روز و دوره گذشته ۲۵/ ۱۶روز) نیز از عوامل کاهش سودآوری نسبت به دوره قبل بوده است.