p11 copy

در سال 2020 ایران با تولید 279هزار و 330تن کاتد مس رتبه هفت‌آسیا و رتبه 19 جهان را به خود اختصاص داد. در بازار سهام دو شرکت ملی صنایع مس ایران و صنایع مس شهید باهنر فعالیت دارند. «فملی» سهم مهمی از تولیدات مس کشور را در اختیار دارد. از آنجا که میزان قابل‌توجهی از فروش این دو شرکت مربوط به صادرات است (حدود 50‌درصد از فروش کل «فملی» و 19‌درصد از فروش کل «فباهنر» به فروش صادراتی تعلق دارد)، رشد قیمت‌ها در بازار جهانی به رشد سودآوری این دو شرکت منجر خواهد شد. به دنبال تنش‌‌‌های ایجادشده و جنگ میان روسیه و اوکراین، بهای کامودیتی‌‌‌ها روند رو به رشدی را تجربه کرده است. به همین منظور در اواخر فروردین‌‌‌ماه امسال، براساس سیاست جدید وزارت صمت، صادرات محصولات زنجیره ارزش فولاد، از سنگ‌‌‌آهن تا شمش فولاد و محصولات پایین‌‌‌دست، محصولات زنجیره فلزات اساسی مس، آلومینیوم و روی از کنسانتره تا فلز و محصولات پایین‌‌‌دست، محصولات زنجیره پتروشیمی و شیمیایی، شیشه، کلینگر، سیمان و انواع فروآلیاژها، مشمول عوارض صادراتی پلکانی شدند.

اعلام این موضوع، واکنش‌‌‌های بسیاری را در پیش داشت و شرکت‌ها یک‌به‌یک نسبت به اثرات احتمالی این عوارض بر سود خود شفاف‌‌‌سازی کردند. بر این اساس، «فملی» اعلام کرد که درصورت اعمال عوارض با حفظ قیمت‌های کنونی ماهانه 151میلیارد تومان از سود سهامداران شرکت کاهش خواهد یافت. «فباهنر» نیز اعلام کرد که به دلیل ابهامات موجود در بخشنامه جدید، امکان برآورد آثار این بخشنامه بر درآمد و سودآوری این شرکت فراهم نیست. براساس شنیده‌‌‌ها و به دنبال اعتراضات گسترده به بخشنامه جدید، طی اصلاحیه‌‌‌ای ابلاغ‌‌‌شده از سوی مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت، فهرست کالاهای مشمول عوارض صادراتی تعدیل و کالاهایی نظیر نبشی، ناودانی، میلگردهای کلاف فولادی، ورق قلع‌‌‌اندود، ورق گرم آلیاژی و روی و مس از فهرست عوارض حذف شدند. البته در فهرست اصلاح‌شده همچنان به کنسانتره مس 5‌درصد عوارض صادراتی تعلق خواهد گرفت. به نظر کاتد مس از فهرست حذف شده است.

دو نماد مسی در بازار سهام

دو نماد «فملی» و «فباهنر» که هر دو در زمینه تولید فرآورده‌‌‌های مس فعالیت دارند، در مجموع با ارزش بازار 312‌هزار میلیارد تومان در بازار اول (تابلوی اصلی) بورس معامله می‌‌‌شوند. بر اساس صورت‌های مالی 12ماهه حسابرسی‌نشده «فباهنر» و گزارش عملکرد ماهانه «فملی» این دو شرکت در مجموع سال گذشته 56میلیون تن فرآورده‌‌‌های مسی تولید کرده‌‌‌اند. در ادامه به بررسی عملکرد یک‌ساله این دو شرکت پرداخته شده است.

«فملی»: در سال 1351 دولت اقدام به تاسیس «شرکت سهامی مس سرچشمه کرمان» کرد که در سال 1355 نام شرکت به «شرکت ملی صنایع مس ایران» تغییر یافت. سهام شرکت «فملی» از اواخر سال 1385 در بورس اوراق بهادار تهران عرضه شد. در حال حاضر ظرفیت اسمی تولیدات شرکت به شرح ذیل است:

  سنگ سولفیدی: 4/ 48میلیون تن در سال؛

  کنسانتره مس: 1/ 1میلیون تن در سال؛

  کاتد مس: 5/ 452‌هزار تن در سال؛

  مفتول و اسلب: 6/ 182‌هزار تن در سال؛

  سولفور مولیبدن: 4/ 7‌هزار تن در سال؛

  اکسید مولیبدن: 1/ 2‌هزار تن در سال؛

  اسید سولفوریک: 5/ 1میلیون تن در سال.

این شرکت دارای سه واحد کسب‌وکار اصلی (مجتمع‌های مس سرچشمه، مس شهربابک و مس سونگون) و یک واحد دفتر مرکزی است. با توجه به اینکه صورت‌های مالی 12ماهه و فصل زمستان این شرکت هنوز در سامانه کدال منتشر نشده، اطلاعات ذیل از آخرین گزارش عملکرد ماهانه و صورت‌های ‌‌‌مالی‌‌‌ سه‌فصل اول 1400 استخراج شده است. بنابراین براساس آخرین گزارش عملکرد ماهانه، «فملی» در 12ماه 1400، 3/ 56میلیون تن محصولات مسی و جانبی تولید کرده که نسبت به سال 99 با رشد 5/ 1درصدی همراه بوده است. میزان فروش داخلی شرکت در 12ماه برابر با 42‌هزار میلیارد تومان و فروش صادراتی شرکت برابر با 8/ 37‌هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به سال 99 با رشد 77درصدی در فروش داخلی و افزایش 105درصدی در فروش صادراتی همراه شده است. سال گذشته حدود 50‌درصد از فروش شرکت به صادرات تعلق داشته است. میزان درآمد شرکت در فصل بهار 5/ 13هزار میلیارد تومان، در فصل تابستان 5/ 21‌هزار میلیارد تومان، در فصل پاییز 2/ 20‌هزار میلیارد تومان و در فصل زمستان 6/ 24‌هزار میلیارد تومان بوده است. براساس آخرین صورت مالی میزان دارایی‌‌‌های «فملی» 7/ 105‌هزار میلیارد تومان و سرمایه شرکت 40‌هزار میلیارد تومان بوده است. شرکت ملی صنایع مس ایران، در حال حاضر با ارزش بازار 6/ 303‌هزار میلیارد تومان در بازار اول (تابلوی اصلی) بورس با قیمت 7590ریال معامله می‌شود. P/ E گذشته‌نگر سهم برابر با 5/ 6 است.

«فباهنر»: شرکت گسترش صنایع نورد فولاد در تاریخ دوم شهریورماه 1362 به صورت شرکت سهامی خاص تاسیس شد و از اواخر سال 1369، شروع به بهره‌برداری کرد. در تاریخ 27 فروردین‌ماه سال 1365 نام شرکت به شرکت «صنایع مس شهید باهنر» تغییر یافت. شرکت در تاریخ 18مردادماه سال 1374 به شرکت سهامی عام تبدیل و در 10 آبان‌ماه سال 1374 در بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شده است. در حال حاضر ظرفیت اسمی تولیدات شرکت به شرح ذیل است:

  محصولات نورد: 8/ 33‌هزار تن در سال؛

  محصولات اکستروژن: 3/ 22‌هزار تن در سال؛

  محصولات لوله مسی: 5/ 12‌هزار تن در سال؛

   محصولات سکه‌زنی: 5‌هزار تن در سال.

به طور کلی مجموع ظرفیت اسمی تولیدات شرکت 6/ 73‌هزار تن در سال است که سال گذشته شرکت موفق به تولید 3/ 35‌هزار تن محصول شده است. در سال 99 تولیدات واقعی شرکت 33‌هزار تن بوده است.

براساس صورت‌های مالی 12ماهه، این شرکت با میزان دارایی 2/ 5‌هزار میلیار تومان و سرمایه ثبت‌شده 5/ 262میلیارد تومان، در سال گذشته مجموعا 5/ 5‌هزار میلیارد تومان درآمد داشته که نسبت به دوره مشابه سال قبل رشد 81درصدی را ثبت کرده است. از این میزان درآمد حدود 4‌هزار میلیارد تومان از فروش در داخل کشور کسب شده و یک‌هزار میلیارد تومان ماحصل فروش صادراتی شرکت بوده است. میزان فروش داخلی شرکت در 12ماه 1400، 43‌درصد و فروش صادراتی 373‌درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل رشد داشته است. میزان درآمد شرکت در فصل بهار 1/ 963میلیارد تومان، در فصل تابستان 4/ 1‌هزار میلیارد تومان، در فصل پاییز 58/ 1‌هزار میلیارد تومان و در فصل زمستان 6/ 1‌هزار میلیارد تومان بوده است. شرکت صنایع مس شهید باهنر، در حال حاضر با ارزش بازار 4/ 8‌هزار میلیارد تومان در بازار اول (تابلوی اصلی) بورس با قیمت 32هزار و 160ریال معامله می‌شود. P/ E گذشته‌نگر سهم برابر با 3/ 6 است.