رشد قیمتی بازگشایی با توجه به اینکه قیمت روز قبل نماد یک‌ریال بود، سبب تعجب اکثر فعالان بازار شد؛ فعالانی که به تابلو چشم دوخته بودند. البته این رشد زیاد ممکن است گمراه‌‌‌کننده باشد؛ زیرا دلایل خاصی دارد که در ادامه گفته خواهد شد.

«قاروم» یک شرکت قندی با سابقه بیش از ۷۰سال است و سهامدار اصلی آن خانواده‌‌‌ای زنجانی هستند که همزمان سهامدار «قند شهد» (غشهد) هم به شمار می‌روند. نام برخی از خانواده‌‌‌های فعالان صنعت قندوشکر هم در بین سهامداران درصدی «قاروم» به چشم می‌‌‌خورد. شناوری پایین (کمتر از ۵درصد) سهم سبب شده است، از آذر ۱۳۹۴ که نماد سهم در بازار توافقی گشایش یافت، کمتر از ۲۰روز معاملات بر روی آن صورت گیرد.

درواقع طی این ۶، ۷سال، مجموع حجم معامله‌شده کمتر از ۳میلیون برگه سهم بود که البته بیش از ۲میلیون از آن در اردیبهشت ۱۳۹۷ از کد حدود ۴۰نفر از سهامداران خرد، عمدتا به کد سهامدار عمده منتقل شد.

عدم‌انجام معاملات قابل‌توجه روی سهم سبب شد که رشد قیمتی چندانی برای سهم رخ ندهد، اما در سوی دیگر دو رویداد «افزایش ‌‌‌سرمایه از سود انباشته و اندوخته» و «تقسیم سود» سبب شد تا به‌طور پی‌‌‌درپی از قیمت پایانی سهم کم شود و در نهایت در روز بازگشایی براساس رقم اولیه یک‌ریال، حراج و کشف قیمت صورت گیرد.

«قاروم» در اولین بازگشایی در سال ۱۳۹۴ کمی بیش از ۱۶میلیون سهم، یعنی سرمایه‌‌‌ای بیش از یک‌میلیارد و ۶۰۰میلیون تومان داشت. در اردیبهشت ۱۳۹۸ سرمایه شرکت از محل سود انباشته و اندوخته (سهام جایزه) به بیش از ۱۷میلیارد تومان افزایش یافت، اما بازگشایی سهم در خرداد ۱۳۹۹ با توجه به ملاحظات ناظر فرابورس با محدودیت نوسان قیمت صورت گرفت؛ یعنی عملا سهم با همان قیمت تئوریک (تعدیل‌شده) ناشی از افزایش سرمایه که حدود ۲۷۰تومان بود، باز شد؛ بدون اینکه باتوجه به عدم‌تغییر قیمت سهم طی چند سال پیش از آن، کشف قیمت متناسبی صورت بگیرد.

 با تقسیم سود ۳۳۰تومانی به‌‌‌ازای هر سهم در مجمع سالانه منتهی به تیرماه ۱۴۰۰ که در آبان سال پیش برگزار شد، این مبلغ از قیمت سهم کم شد و طبیعتا قیمت بازگشایی یک‌ریال منظور شد (توجه دارید که حاصل کم‌‌‌کردن ۳۳۰تومان از ۲۷۰تومان عددی منفی است؛ اما قیمت سهم نمی‌‌‌تواند کمتر از یک‌ریال باشد).

با سخاوتی که هنگام بازگشایی نماد «قاروم» صورت گرفت، چندان دور از انتظار نبود که در فردای بازگشایی نماد (روز دوشنبه) صف فروش بیش از نیم‌‌‌میلیونی برای سهم تشکیل شود و شاید حتی سهامدار عمده‌‌‌ای که حدود ۲میلیون سهم از حدود ۳میلیون سهم معامله‌شده را فروخته، حاضر نشود در قیمت‌های اندکی پایین‌‌‌تر جایگزین کند!

«قاروم» در روز بازگشایی ارزش بازار حدود ۳۴۰۰میلیارد تومانی را به خود گرفت که بیشتر از تمام شرکت‌های قندی دیگر است و البته شاید با توجه به ظرفیت اسمی مصرف روزانه ۳۵۰۰تن چغندر آن که بیشتر از شرکت‌های دیگر است، قابل انتظار باشد، اما احتمالا متناسب نیست (البته در این رتبه‌‌‌بندی از «کشت و صنعت جوین» (جوین) با ظرفیت اسمی ۵هزارتن چغندر که در گروه «زراعت و خدمات وابسته» درج شده است، چشم‌‌‌پوشی کردیم). نسبت قیمت بر سود (P/ E)  یک‌سال اخیر نماد «قاروم» هم به بالای ۳۶ رسید که بیش از دوبرابر متوسط گروه قندی است.