فرصت جهانی توریسم اصفهان

شبکه همکاری‌‌‌های بین‌‌‌شهری میراث فرهنگی ناملموس (ICCN) تنها سازمان بین‌المللی دولت‌‌‌های محلی و نهادهای فرهنگی است که در حوزه حفاظت از میراث فرهنگی ناملموس جهان فعالیت می‌کند. کشف سیاست‌های خلاقانه و موثر برای حفاظت از میراث ناملموس فرهنگی ملل مختلف و رابطه جدانشدنی‌‌‌شان با توسعه محلی پایدار اتفاقی است که این شبکه به دنبال محقق کردنش است و البته هدف غایی هم ایجاد صلح فرهنگی بر مبنای درک متقابل و گفت‌‌‌وگوهای میان‌‌‌ فرهنگی است. هشتمین مجمع آی‌‌‌سی‌‌‌سی‌‌‌ان (ICCN ۸th General Assembly) قرار بود در سال ۲۰۲۰ همزمان با فستیوال بزرگ این شهر برگزار شود. اما مقتضیات دوران کرونا باعث شد آذر امسال میهمانانی از سراسر دنیا به صورت آنلاین در مجمع شرکت کنند. این رویداد دو روزه با حضور اعضایی از ایران، ایتالیا، اسپانیا، هند، کره‌جنوبی، لتونی، نیوزلند، هنگ‌‌‌کنگ، بنگلادش، فلسطین و چین به میزبانی شهر گانگ نئونگ در کره‌جنوبی و به صورت آنلاین برگزار شد. پیش از این، اصفهان در سال ۱۳۹۳ چهار روز میزبان اجلاس و جشنواره بین‌المللی میراث فرهنگی ناملموس بود.

محمدعلی ایزدخواستی، نماینده مدیریت شهری اصفهان در مجمع بین‌المللی آی‌‌‌سی‌‌‌سی‌‌‌ان، با اشاره به اهمیت حفاظت از میراث ناملموس تصریح کرد: «میراث فرهنگی ملموس و ناملموس از جمله حوزه‌‌‌هایی هستند که در زمره ثروت‌‌‌های اساسی شهرها قرار می‌‌‌گیرند. شهرهای جهان برای بقا در دنیای امروز به مزیت‌‌‌های انحصاری نیاز دارند و تلاش می‌کنند این مزیت‌‌‌ها را افزایش دهند.»

به روایت این مسوول شهری، بهترین بستر خلق مزیت‌‌‌ها، داشته‌‌‌های شهرهاست و دو رویکرد را نسبت به این داشته‌‌‌ها می‌توان در نظر گرفت؛ اول، «کشف مزیت‌‌‌های موجود» و دوم، «خلق مزیت‌‌‌های تازه.» که رویکرد اول، ارجحیت دارد. با همین نگاه، می‌توان گفت میراث ناملموس، یکی از بهترین مزیت‌‌‌هاست؛ به‌خصوص برای اصفهان که گنجینه‌‌‌های متنوع فراوانی در این حوزه دارد از جمله بیان و سنت‌‌‌های شفاهی، هنرهای نمایشی، فعالیت‌های جمعی و آیین‌‌‌ها و جشن‌‌‌ها، دانش سنتی و اعمال مرتبط با کیهان و سنت‌‌‌های مرتبط با صنایع دستی که تعداد قابل‌توجهی از این مواریث می‌توانند در سطح جهانی با اقبال روبه‌‌‌رو و به مزیت‌‌‌های رقابتی اصفهان در جذب مخاطبان بیشتر تبدیل شوند.

عضو هیات‌مدیره بنیاد میراث ناملموس اصفهان ادامه داد: «شبکه آی‌‌‌سی‌‌‌سی‌‌‌ان با هدف غنابخشی به وجوه میراث ناملموس بشری به سمت افق روشنی حرکت می‌کند.

این سازمان به دنبال به اشتراک گذاشتن دانش‌‌‌ها و تجارب شهرها در این زمینه است و تلاش می‌کند در جهت حفاظت و پاسداری و انتقال بینانسلی اثربخش میراث ناملموس ملل قدم بردارد.»

به گفته او، اصفهان به عنوان یکی از اعضای تاثیرگذار، در قامت عضو هیات‌رئیسه سازمان آی‌‌‌سی‌‌‌سی‌‌‌ان همواره نقش فعالی در عرصه سیاستگذاری‌‌‌های این سازمان داشته است. اجلاس امسال نیز با تمرکز بر همفکری جهت فعالیت‌های حفاظتی و توسعه‌‌‌ای در حوزه میراث ناملموس با هدف غلبه بر اثرات کرونا برگزار شد؛ این نکته یکی از مسائل مهم شهرها در عرصه حفاظت از میراث ناملموس و نیازمند برنامه‌‌‌ریزی دقیق و تعاملات میان‌‌‌فرهنگی بسیار است.  علی مقتدری، عضو هیات‌مدیره بنیاد میراث ناملموس اصفهان نیز درباره تصمیمات اتخاذ شده تصریح کرد: «تا پیش از این، آی‌‌‌سی‌‌‌سی‌‌‌ان فقط دفتر اروپا و مدیترانه داشت اما در مجمع هشتم مصوب شد که دو دفتر منطقه‌‌‌ای یکی در خاورمیانه و یکی در جنوب آسیا تشکیل شوند؛ بنیاد میراث ناملموس اصفهان به عنوان مقر دفتر منطقه‌‌‌ای خاورمیانه شناخته شد و بنیاد فولکلند هم مقر دفتر منطقه‌‌‌ای جنوب آسیا شد. تصمیم دیگر نیز در خصوص تعیین میزبان مجمع نهم گرفته و مقرر شد که شهر کرلا در جنوب هندوستان میزبان نهمین مجمع عمومی شبکه همکاری‌‌‌های بین‌‌‌شهری میراث فرهنگی ناملموس در سال ۲۰۲۳ باشد و منطقه سیسیل ایتالیا هم میزبانی ورک‌‌‌شاپ ۲۰۲۲ و جلسه هیات‌رئیسه را برعهده بگیرد.  به روایت او، یکی از تصمیم‌گیری‌‌‌های مهم این مجمع، انتخاب هیات‌رئیسه جدید بود که جایگاه شهرداری‌‌‌های اصفهان و شیراز در آن حفظ شد. همچنین شهرهایی از کره‌جنوبی، اسپانیا، فلسطین، اسلوواکی و یک نهاد مجمعی از لتونی (مجمع شهرداری‌‌‌ها و حکومت‌‌‌های محلی لتونی) ترکیب هیات‌رئیسه جدید را تشکیل دادند. «سیاست‌های محلی برای حفاظت از میراث فرهنگی ناملموس در دوران پساکرونا» سوژه‌ای بود که برای مجمع هشتم انتخاب شده بود و سخنرانی‎‌‌‌ها با این محور ارائه شدند چنان که دکتر آتوسا مومنی، عضو هیات‌مدیره بنیاد میراث ناملموس اصفهان نیز سخنرانی‌‌‌اش را با عنوان «کرونا، مجالی نو در کارآمدی میراث فرهنگی ناملموس برای رسیدن به صلح جهانی و توسعه پایدار در زمین» انجام داد.