سهم کیش از توریست‌های جام‏‌جهانی

جام جهانی فوتبال قطر ۲۰۲۲، بیست و دومین دوره جام جهانی فوتبال است که از ۲۱ نوامبر تا ۱۸ دسامبر ۲۰۲۲ (۳۰ آبان تا ۲۷ آذر ۱۴۰۱) در قطر برگزار می‌شود. این نخستین جام جهانی است که در منطقه غرب آسیا برگزار می‌شود و صعود تیم ملی ایران هم به جام جهانی با توجه به وضعیت فعلی تیم ملی در مسابقات انتخابی قطعی است. آنچه در جام جهانی ۲۰۲۲ صعود تیم ملی کشورمان به این مسابقات را برای فوتبال‌دوستان جذاب‌تر می‌کند این است که با توجه به فاصله کم ایران تا محل برگزاری جام جهانی امکان تماشای مسابقات نیز بیش از دوره‌های قبل وجود دارد و این موضوع بسیار شگفت‌انگیز می‌تواند موجب توسعه اقتصادی صنعت گردشگری کشور نیز شود. البته اگر برنامه‌‌ریزی شده عمل کنیم.

یکی از گزینه‌های موجود جزیره کیش است که می‌تواند به هاب ترانسفر و جذب گردشگران این رویداد مهم ورزشی برای کشورمان مبدل شود. مسافت بین جزیره کیش تا دوحه قطر ۲۷۵ کیلومتر است؛ یعنی با پرواز هوایی این مسیر کمتر از یک ساعت و با کشتی حدود دو ساعت زمان می‌‌برد و ضمن اینکه فوتبال‌دوستان و گردشگران ایرانی می‌توانند برای نخستین‌بار تجربه رفتن در محل بازی‌های جام جهانی را پیدا کنند و تماشای مسابقات جام جهانی برای بسیاری از ایرانیان با توجه به این موقعیت زمانی و مکانی می‌تواند خاطره زیبایی را برای آنها تداعی کند.

باید توجه داشته باشیم جام جهانی محدود به استادیوم‌‌های مسابقات نیست و بسیاری برنامه‌های متنوع در حاشیه مسابقات برگزار می‌شود که علاقه‌‌مندان زیادی به خود جذب می‌کند و می‌توان با برگزاری برنامه‌های متنوع فرهنگی و ورزشی در منطقه آزاد کیش با توجه به مزیت‌‌های سفری که دارا است نسبت به جذب گردشگران اقدام کرد. در حالی‌که کمتر از یک سال به برگزاری جام جهانی قطر باقی مانده، ایران با توجه به روابط خوب سیاسی و اقتصادی با قطر، می‌تواند زیر‌ساخت‌‌های آن را مهیا کند و جزیره کیش با همیاری مسوولان منطقه آزاد کیش و حضور فعالان صنعت گردشگری کشور به مرکز تبادل گردشگر میان ایران و قطر تبدیل شود. راه‌‌اندازی مسیر پروازی بین کیش و دوحه با توجه به بین‌المللی بودن فرودگاه شهر کیش و همچنین راه‌‌اندازی مسیر دریایی بین کیش و قطر کار دشواری نیست. ایران با توجه به داشتن بنادر که ظرفیت پهلو گرفتن کشتی‌های مسافربری را دارند همچنین کشتی‌‌‌‌های خوب برای جابه‌جایی مسافر، کار دشوار و هزینه‌بر زیادی پیش رو ندارد.

اگر با برنامه‌‌ریزی صحیح عمل کنیم و نگاه منطقی و به دور از رویاپردازی داشته باشیم می‌توانیم حداکثر استفاده را از فرصت پیش رو داشته باشیم و علاوه بر ترانسفر فوتبال‌دوستان و گردشگران ایرانی برای ترانسفر گردشگران از کشورهای همسایه نیز اقدام کنیم.

گردشگران ایرانی و خارجی می‌توانند به کیش بیایند و پس از اقامت در این جزیره با کشتی یا هواپیما به قطر بروند و بازی‌های جام جهانی را تماشا کنند و به دلیل نزدیکی کیش به قطر، لازم نیست مسافران در هتل‌‌های قطر اقامت و هزینه ارزی پرداخت کنند؛ علاقه‌‌مندان می‌توانند صبح به قطر بروند و بعد از تماشای بازی به کشور برگردند و منطقه آزاد کیش را با ایجاد حال و هوای فرهنگی-ورزشی خاص پذیرای گردشگران ایرانی خارجی کرد که در مسیر کیش-قطر و برعکس ترانسفر می‌شوند و ضمن تماشای این مسابقات و سفر کوتاه به قطر در جزیره کیش اقامت دارند.