محمدحسین اسحقی گفت: این طرح‌ها به منظور افزایش ایمنی و انضباط ترافیکی و کنترل و رصد حداکثری ترافیک معابر شهر اجرا می‌شود. وی اظهار کرد: این طرح‌‌‌ها در چهار موضوع اساسی شامل نصب دوربین‌‌‌های کنترل و ثبت سرعت غیرمجاز در ۲۰ معبر حادثه‌‌‌خیز، دوربین‌‌‌های ثبت پلاک در ۲۰ نقطه تعیین‌‌‌شده برای کنترل ترددهای غیرمجاز در محدوده کاهش آلودگی هوا و خطوط ویژه است.

مدیرعامل سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل‌‌‌و‌‌‌نقل شهرداری تبریز گفت: نصب دوربین‌‌‌های نظارت تصویری در ۳۰ معبر پرتردد شهر جهت نظارت و مدیریت بهینه جریان ترافیکی و توسعه شبکه ارتباطی فیبرنوری به طول ۱۰ کیلومتر برای انتقال پرسرعت داده‌‌‌های سامانه‌‌‌های هوشمند از دیگر موضوعات این طرح‌‌‌هاست.

اسحقی ادامه داد: با اتمام این طرح‌‌‌ها بخش اعظمی از نقاط حادثه‌‌‌خیز شهر که بروز حوادث در آنها ناشی از عدم‌رعایت سرعت ایمن در حرکت خودروهاست، تحت پوشش دوربین‌‌‌های مکانیزه قرار می‌گیرد.  وی با بیان اینکه با اجرای این طرح‌‌‌ها مبادی ورودی طرح محدوده کاهش آلودگی هوا به دوربین‌‌‌های ثبت پلاک مجهز خواهد شد، یادآوری کرد: با توسعه سامانه‌‌‌های نظارت تصویری نیز پوشش نظارتی معابر شریانی درجه یک و ۲ از ۱۳‌درصد به ۱۸‌درصد افزایش می‌‌‌یابد.