جاذبه‏‏‌های جنوب برای سفرهای نوروزی

«دنیای اقتصاد» در گفت‌‌‌وگو با محمدحسین ارسطوزاده مدیرکل سابق میراث فرهنگی بوشهر که در روزهای اخیر جای خود را به اسماعیل سجادی منش داده است از او درباره تاثیر کرونا بر توریسم بوشهر و برنامه‌‌‌هایی که برای توسعه توریسم بوشهر در نوروز ۱۴۰۰ چیده شده است،‌‌‌ پرسید.

آیا آماری از آسیب‌‌‌های کرونا به سه حوزه گردشگری و میراث فرهنگی و صنایع دستی در استان بوشهر وجود دارد؟ به عنوان مثال از کسانی که پیش از کرونا به عنوان لیدر حضور داشتند و حالا از این شغل انصراف داده‌‌‌اند یا هنرمندان صنایع دستی که از این حرفه خارج شده‌‌‌اند. همچنین خانه‌‌‌های قدیمی که به عنوان اقامتگاه مورد استفاده قرار می‌‌‌‌‌‌گرفت یا درخواست برای آنها وجود داشت و با رکود گردشگری تغییر کاربری دادند یا مرمت آنها رها شد؟

در استان بوشهر ۵۶۷ نفر در حوزه گردشگری و ۳۸۴ نفر در حوزه صنایع دستی بیکار شده‌‌‌اند و مجموع خسارت‌‌‌ها در سه حوزه گردشگری،‌‌‌ صنایع‌دستی و میراث فرهنگی بیش از ۱۱ میلیارد تومان بوده است. در راستای کاهش آسیب‌‌‌پذیری در حوزه گردشگری ثبت نام مشمولان در سامانه جهت گرفتن تسهیلات را داشتیم و فعالان صنایع‌دستی که خسارت دیده‌‌‌اند نیز به ستاد ملی کرونا معرفی شدند تا جهت اخذ وام اقدام کنند. در عین حال در سطح استان پیش از شرایط کرونایی حدود ۱۷ لیدر و راهنمای تور  فعالیت داشتند که در طول این دو سال به‌رغم وجود پاندمی ۱۹ نفر دیگر به این تعداد اضافه شده‌‌‌اند که این راهنمایان و سایر فعالان این عرصه با چالش‌‌‌هایی نظیر  کم شدن مسافران نسبت به سال‌های قبل، کم شدن درآمد، عدم حضور تورهای گروهی و تغییر شیوه سفر از گروهی به انفرادی و نداشتن زیر ساخت مناسب حمل ونقل برای تورهای کم تعداد مواجه شده‌‌‌اند. همین موضوع سبب شده  تا اغلب تاسیسات گردشگری با کمتر از ظرفیت اسمی خود به فعالیت محدود مشغول باشند. همچنین در ایام کرونایی  با تعطیلی موقت فعالان حوزه  گردشگری که غالباً رستوران های سنتی و ساحلی هستند، مشکلات بازپرداخت‌های تسهیلات داده شده در این حوزه و درخواست های زیاد امهال و افزایش قیمت‌ها به طور کلی مواجه بوده و هستیم.  ازجمله راهکارهای اساسی در پشتیبانی و مدیریت این بحران استفاده از فضای مجازی و آموزش در این حوزه بود که کمک زیادی در معرفی مناطق گردشگری، برگزاری دوره ها و تورهای  مجازی و .... داشته و دارد.

در عین حال با وجود همه مشکلات موجود و به خصوص محدودیت‌های کرونایی و افزایش شاخص قیمت‌ها در بخش صنایع، تولید، حمل‌و‌نقل و ... ،  درخواست های سرمایه‌گذاری برای ساخت هتل، ایجاد اقامتگاه‌های سنتی، بوتیک هتل، بوم‌گردی، خانه مسافر، کشتی‌های تفریحی، رستوران های آبی و ...  بیش از پیش بوده و با استقبال سرمایه‌گذاران این حوزه روبه رو بودیم و غالباً مشکلاتی از قبیل افزایش نرخ تورم  و برخورد به خلأ های قانونی باعث کند شدن روند پیشرفت پروژه ها شده است.

  با توجه به این آسیب‌‌‌ها و رکود گردشگری آیا آمادگی برای پذیرش مسافران در نوروز ۱۴۰۰ در این استان وجود دارد؟

ضمن آرزوی صحت و سلامتی برای همه ملت ایران، امسال هم مانند همه سال‌ها استان بوشهر آمادگی لازم رابرای پذیرش مسافر در ایام نوروز با مدیریت بحران کرونا دارد. علاوه بر آن طی دو سال اخیر با افزایش ۶۰درصدی ظرفیت اقامتی استان با شرایط بهتری برای پذیرش میهمانان نوروزی روبه رو هستیم که به‌رغم افزایش ظرفیت مراکز اقامتی، استان بوشهر کماکان با مشکل کمبود ظرفیت و نداشتن هتل های چهار و پنج ستاره روبه رو ست که برای سرمایه‌گذاری در این زمینه اقدامات اولیه و برنامه ریزی های لازم صورت گرفته و در دست اقدام قرار دارد.

متوسط هزینه اقامت و تور در استان بوشهر در نوروز ۱۴۰۱ چقدر است؟

برای یک شب اقامتگاه در این استان هزینه‌‌‌های اقامتگاه های سنتی و بوتیک هتل ۶۰۰ هزار تومان، بوم‌گردی‌ها ۱۵۰ هزار تومان، اتاق ۵۰۰ هزار تومان،‌‌‌ هتل آپارتمان ۱ خوابه ۶۵۰ هزار تومان و هتل آپارتمان ۲ خوابه ۷۵۰ هزار تومان  است. همچنین هزینه‌های تور بسته به تعداد روز، انواع خدمات و مبدا حرکت متغیر خواهد بود که به طور متوسط برای یک تور سه روزه نفری ۳ میلیون تومان پیش‌بینی می شود.

با توجه به اینکه استان شما جزو مقاصد محبوب توریست‌‌‌هاست،‌‌‌ در نوروز امسال آیا مقاصد کمتر شناخته شده برای جذب گردشگران معرفی شده‌‌‌اند ؟

در نوروز امسال برنامه ریزی هایی برای معرفی و طراحی تورهای مختلف در سطح استان و تلاش بسیار برای معرفی مقاصد کمتر شناخته شده برای جذب گردشگر داریم. بعضی از این جاذبه‌ها شامل:چشمه های آبگرم  مناطق حفاظت شده (مند- حله- نایبند)،‌‌‌ ترویج گردشگری کشاورزی و شیلات ( کاشت و برداشت نخیلات و خرما، صید ماهی و میگو  پرنده نگری ، قایق سواری و جت اسکی)،‌‌‌ تورهای گردشگری دریایی به جزایر و سواحل بکر استان،‌‌‌تولیدات صنایع دستی ( گبه، عبا، حصیر بافی ...) و  معرفی بافت تاریخی در کل استان توسط لیدرها است.