بهای سفر به جام جهانی

8

موضوع دیگر به هزینه سفر به جام‌‌جهانی برمی‌‌گردد، از آنجا که «عرضه تور» برای جام جهانی به‌شدت پایین است هزینه‌ها تقریبا قابل بررسی، سنجش و تصمیم‌گیری نیستند اما با یک فرمول می‌توان تخمین زد که هزینه سفر به شکل انفرادی چه میزان خواهد بود. این فرمول محاسبه هزینه سفر به قطر (دوحه) در ماه قبل از برگزاری جام‌‌جهانی برای یک سفر 7 روزه است.

درباره هزینه بلیت‌‌های مسابقات آرین قایی فعال در حوزه گردشگری در این باره به «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید: سری اول بلیت‌‌‌‌فروشی‌‌ بازی‌ها چندی پیش شروع و برای بار دوم نیز روز سه‌‌شنبه 16 فروردین بلیت‌‌‌‌فروشی‌‌ها آغاز شده است که تا هشتم اردیبهشت ادامه دارد. علاقه‌‌مندان به فوتبال و جام‌‌جهانی از سراسر دنیا می‌توانند از طریق سایت فیفا خریدهایشان را انجام دهند اما از آنجا که ما در ایران مسترکارت و ویزاکارت نداریم، کسانی که ساکن کشورمان هستند یا باید از طریق اقوام و دوستانی که در خارج از کشور دارند یا از طریق صرافی‌‌ها بلیت‌‌ها را تهیه کنند.

او درباره قیمت بلیت‌‌های جام جهانی عنوان می‌کند: با قیمت دلار 27 هزار و 100 تومان قیمت‌‌ها برای سه بازی ایران در صندلی رده سوم 6 میلیون و 235 هزار تومان، صندلی رده دوم 14 میلیون و 772 هزار تومان، ‌‌استقرار در دو طرف ورزشگاه 19 میلیون و 650 هزار تومان و جایگاه ویژه 77 میلیون و 235 هزار تومان است.

این فعال حوزه گردشگری درباره خدمات تورهایی که برای جام‌‌جهانی تدارک دیده شده‌‌اند می‌گوید: پکیج‌‌ تورها کامل بوده و شامل اقامت، بیمه، لیدر، ترانسفر فرودگاهی، گشت شهری به علاوه بلیت بازی‌های ایران خواهد بود. البته کسانی ممکن است خودشان بلیت را تهیه کرده باشند که در این صورت از بقیه خدمات تور بهره‌‌مند می‌شوند.

او در این باره که تورها به مقصد قطر چندروزه تعریف شده‌‌اند، می‌‌افزاید: انواع بسته‌های تور برای این رویداد آماده شده‌‌ که دو تور 7 و 13 روزه بخشی از آنها هستند. این دو بسته شامل یک بازی و بیش از آن می‌شوند. البته ممکن است گردشگرانی بخواهند علاوه بر بازی ایران‌‌، مسابقه‌‌ تیم‌‌های مورد علاقه‌‌شان را ببینند که برخی آژانس‌‌ها در تدارک هستند بلیت برخی بازی‌های دیگر را هم تهیه کنند تا مسافران‌‌شان با کمترین مشکل مواجه شوند.

قایی در این باره که آیا استقبال از تورهای جام جهانی در ایران قابل توجه بوده یا خیر، می‌گوید: با توجه به محل برگزاری مسابقات، بسیاری مایلند از این فرصت استفاده کنند و همین امر باعث شده آژانس‌‌های برگزارکننده روزانه حداقل 20 تا 25 تماس برای شرکت در جام جهانی داشته باشند. با این حال باید توجه داشت قیمت تورهای جام جهانی بسیار متفاوت است.

برخی تصور می‌کنند با 20 میلیون تومان می‌توانند بازی‌ها را ببینند و با  دیدن قیمت‌‌ها متعجب می‌شوند. با این حال بسیاری هم در حال جمع کردن پول‌‌‌‌هایشان برای شرکت در این رخداد ورزشی هستند.

تماس «دنیای اقتصاد» با آژانس‌‌هایی که تورهای خود به مقصد جام جهانی را باز کرده‌‌اند نشان می‌دهد چنانچه گردشگری بخواهد یک تور 6 شبه با دو بازی از طریق اقامت در هتل سه ستاره تهیه کند‌‌، هزینه‌‌ای در حدود 160 میلیون تومان را باید بپردازد. این مبلغ برای هتل چهار ستاره 180 میلیون و 700 هزار تومان و برای هتل پنج ستاره 200 میلیون تومان است. تورهای 13 شبه که شامل بازی ایران و انگلیس، ایران و آمریکا و پلی‌‌آف هستند نیز با 240 میلیون تومان برای هتل سه ستاره شروع می‌شوند.

هزینه این تور برای هتل چهار ستاره 265 میلیون و برای هتل پنج ستاره 295 میلیون تومان است که در آنها خدماتی مانند بلیت هواپیما، قطار، ویزا، بلیت بازی‌ها و گشت شهری عرضه می‌شود.

چنانچه گردشگران علاقه‌‌مند به فوتبال بخواهند به شکل فردی نیز به قطر سفر کنند هزینه بلیت آنها از 29 آبان که یک روز قبل از شروع مسابقات جام جهانی است، برای هر نفر بلیت رفت و برگشت بین 27 تا 74 میلیون تومان خواهد بود.