غفلت از قشم در توریسم خارجی

سعید انوری‌‌نژاد فعال در حوزه گردشگری دریایی از جمله این افراد است. او به «دنیای اقتصاد» در این باره می‌گوید: از دو سال پیش بحث جذب گردشگران جام جهانی به ایران مطرح شده است. ابتدا متولیان عنوان می‌کردند قصد دارند کمپ تیم‌‌ها را به ایران بیاورند که نیاز به امکانات و زیرساخت‌های  زیادی داشت و در حال حاضر برنامه این است  که سر‌ریز مسافران جام‌‌جهانی به کشورمان بیایند.

او درباره اینکه بین جزایر خلیج فارس کدام جزیره جذابیت‌‌ بیشتری برای توریست‌‌ها دارد عنوان می‌کند: اگر قرار بود برنامه‌‌ریزی در این زمینه صورت بگیرد، قشم می‌توانست گزینه بهتری باشد. کیش یک محل توریستی مدرن است که باید با اماکن اقامتی و هتل‌‌های قطر رقابت کند و شاید در این رقابت ما موقعیت برتر را از نگاه توریست‌ها نداشته باشیم. البته کیش یک جزیره مرجانی است و از این جهت برای گردشگران جذاب خواهد بود.

این فعال حوزه گردشگری دریایی درباره جاذبه‌های قشم می‌گوید: ما در این جزیره فرهنگ بومی، مناطق زیبای طبیعی مانند ژئوپارک‌‌ و... را داریم. سه جزیره در کنار قشم قرار گرفته‌‌اند که هر کدام جذابیت‌‌های خود را دارند و قشم هاب آنها به حساب می‌‌آید.

او می‌‌‌‌افزاید: گردشگرانی که در قطر هستند چنانچه بخواهند سفر متفاوتی داشته باشند قشم به آنها این امکان را می‌دهد تا بتوانند تجربه‌های خاص داشته باشند. در عین حال گرچه قشم به لحاظ هتل ضعیف است اما اقامتگاه‌های سنتی دارد که می‌توانند پذیرای گردشگران باشند.

انوری‌‌نژاد با اشاره به اینکه ما در ایران نیازمند اپلیکیشن‌‌هایی برای رزرو اقامتگاه‌های بوم‌‌گردی توسط توریست‌‌های خارجی هستیم، اضافه می‌کند: آژانس‌‌ها هم در ایران عموما با اقامتگاه‌ها در ارتباط نیستند و معمولا با هتل‌‌ها کار می‌کنند که در این زمینه می‌توان چنین ارتباطی را ایجاد و تقویت کرد.

این فعال گردشگری دریایی رسیدگی به زیرساخت‌‌های توریستی در این جزیره‌ها را نیز خواستار شده و می‌گوید: کیفیت خدمات در اسکله‌ها باید افزایش یابد و همچنین شکل ارائه آنها نیز تغییر کند تا مورد پسند توریست‌‌های خارجی قرار گیرد.

انوری‌‌نژاد که درصدد گرفتن مجوزهای لازم برای سفر به قطر و ارائه خدمات به توریست‌‌ها در سواحل این کشور در دوره برگزاری مسابقات است به تجربه خود در سفرهای دریایی با توریست‌‌های خارجی اشاره و بیان می‌کند: کسانی که این سفرها را با ما تجربه کردند، تور متفاوتی را در ایران برای خود تدارک دیده بودند، به عنوان مثال یک گروه اسپانیایی که ابتدا در تور عشایر شرکت کرده و در ادامه سفرشان می‌خواستند سفر با لنج را داشته باشند و برافراشتن بادبان‌‌ها به همان شکل سنتی را از نزدیک ببینند، سایر گروه‌های اروپایی نیز از سفر با لنج رضایت داشتند و برایشان یک تجربه خاص بود.

او در این باره که چه مولفه‌هایی قشم را برای توریست‌‌های جام جهانی جذاب می‌کند، می‌گوید: از نظر من موسیقی و غذای قشم پتانسیل‌‌های بالایی برای این حوزه دارند ضمن اینکه نیازمند سرمایه‌‌گذاری گسترده یا انجام کارهای زمان‌‌بر این حوزه نیستیم. موسیقی در همه روستاهای جزیره جزئی از زندگی ساکنان آن است. در قشم همچنین ما غذاهای متنوع را داریم که می‌تواند توریست‌‌ها با انواع سلیقه‌ها را راضی کند. زندگی روزانه مردم اعم از صیادی به اشکال مختلف مانند مشتاداری، لباس محلی و... از دیگر جاذبه‌های قشم هستند که می‌تواند پکیج متفاوتی را در اختیار توریست‌‌های جام‌جهانی بگذارد.

انوری‌‌نژاد در این باره که سفر دریایی از ایران به جام‌‌جهانی چقدر طول می‌‌کشد بیان می‌کند: اگر لنج با سرعت ۱۰-۱۲ مایل را در نظر بگیریم ۳۰ ساعت از قشم و ۲۳ ساعت از کیش طول می‌‌‌‌کشد. اما اگر با کشتی با سرعت ۱۵ مایل سفر کنیم این سفر از قشم ۲۳ ساعت خواهد بود که به همین نسبت از کیش نیز ساعت‌‌ها کاهش می‌‌یابد، گردشگرانی که علاقه‌‌مند به توریسم دریایی هستند این گزینه برایشان جذاب است و می‌توانند سفری یک روزه را تجربه کنند.

آنچه از گفته‌های این فعال حوزه گردشگری برمی‌‌آید نشان‌دهنده پتانسیل‌های فراوانی است که در ایران برای جذب توریست‌‌های جام جهانی داریم. پتانسیل‌‌هایی که برای پرداختن به آنها زمان زیادی باقی نمانده است‌‌، هفت ماه دیگر جام جهانی آغاز می‌شود و کشورهای همسایه جنوبی ما تمام توان خود را به کار گرفته‌‌اند تا بتوانند سهم قابل‌‌توجهی از این بازار داشته باشند. با این حال نمی‌توان مانند یک سال قبل با همان طمانینه و به آهستگی کارها را پیش برد، متولیان گردشگری در کشور باید به کار خود سرعت بخشند و تلاش کنند از این فرصت به بهترین نحو استفاده کنند زیرا جام‌‌جهانی رویدادی نیست که به این زودی و طی یک یا دو دهه آینده قابل تکرار باشد.