تورهای بهاری شمال و جنوب

8

در این میان گروه سومی  هم هستند که از خیر آزادی عمل در توقف‌‌های بین ‌‌راه می‌‌گذرند با این حال ترجیح‌‌ می‌دهند خود را از قید هماهنگی‌‌ها خلاص کرده و آن را به متخصصان این حوزه بسپارند. این گروه همچنین می‌خواهند در طول سفر دوستان جدیدی پیدا کنند و با افرادی آشنا شوند که سلایق مشابه با آنها دارند. از نظر آنها سفر با تور می‌تواند داده‌های آنان درباره مقصد را با توجه به توضیحاتی که راهنما در زمان بازدیدها ارائه می‌دهد، افزایش داده و به درک عمیق‌‌تری منجر شود. از سوی دیگر در تور امکان گپ زدن‌‌های گروهی وجود دارد و شرکت‌‌کنندگان می‌توانند با تجربه‌های سایرین در سفرها آشنا شوند و همین امر حتی زمینه انتخاب مقاصد بعدی را برای افراد مهیا می‌‌سازد. از دیگر مولفه‌های مثبت تور برنامه‌‌ریزی سفر است، شما از پیش می‌‌دانید چه جاذبه‌هایی را قرار است ببینید و با زمان‌‌بندی‌‌هایی که آژانس گردشگری برای شما انجام داده می‌توانید این جاذبه‌ها را مشاهده کنید، این در حالی است که در سفرهای شخصی معمولا افراد به تمام هدف‌‌هایی که از پیش تعیین کرده‌‌اند نمی‌‌رسند. همچنین از آنجا که لیدرهای تور معمولا چندین بار به آن منطقه سفر کرده‌‌اند می‌توانند بهترین راهنما برای خرید صنایع‌‌دستی یا انتخاب غذاهای محلی برای علاقه‌‌مندان به خوراک بومی یا خرید سوغات محلی باشند. نگاهی به تورهایی که برای ابتدا و انتهای اردیبهشت از سوی آژانس‌‌ها و دفاتر خدمات مسافرتی پیش‌‌بینی شده، نشان می‌دهد افراد می‌توانند از تورهای یک روزه تا چند روزه برای سفر برنامه‌‌ریزی کرده و هزینه‌هایی از جمله 390 هزار تا 5/ 7 میلیون تومان را به ازای هر نفر از سفر یک روزه تا سه روزه در نظر بگیرند.

بررسی‌‌های «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد تورهای یک روزه از تهران به مقصد مناطق طبیعی مازندران با وسیله نقلیه توریستی 44 نفره هزینه‌ای بین 390 تا 490 هزار تومان دارد. در این تورها وعده غذایی صبحانه به همراه میان‌‌وعده به توریست‌‌ها داده شده. این تورها بین ساعت 30/ 4 تا 8 صبح شروع شده و تا 10 شب ادامه خواهد داشت.

در تورهای 5/ 2 روزه طبیعت‌‌گردی که یک شب اقامت در اقامتگاه بوم‌‌گردی و یک شب در وسیله نقلیه به مقصدی مانند استان گلستان با اتوبوس VIP با در نظر گرفتن پنج وعده غذایی باشد هزینه تور به ازای هر نفر یک میلیون و 920 هزار تومان است. این سفر با یک روز افزایش یعنی یک شب در وسیله نقلیه و دو شب در اقامتگاه بوم‌‌گردی و شش وعده غذایی به مقصد استان ایلام هزینه‌‌ای معادل 2 میلیون و 570هزار تومان خواهد داشت و چنانچه هتل و گشت با پاترول به آن اضافه شده و وعده‌های غذایی به چهار وعده کاهش یابد به عدد 2 میلیون و 820 هزار تومان می‌‌رسد.

در همین بازه زمانی تورهایی به مقصد شیراز برای دو نفر به ازای سه شب و هزینه حمل‌‌ونقل، هتل و خدمات تور با کمترین هزینه 4 میلیون و 400 هزار تومان برای هتل سه‌ستاره است که تا 9 میلیون و 600 هزار تومان برای هتل پنج ستاره افزایش می‌‌یابد. به این ترتیب هزینه هر نفر بین 2 میلیون و 200 تا 4 میلیون و 800 هزار تومان می‌شود.

تور کیش هم در این بازه زمانی برای دو نفر و سه شب با حمل و نقل، هتل و خدمات تور بین 3 میلیون و 640 هزار تومان برای هتل دو ستاره تا 14 میلیون و 920 هزار تومان برای هتل پنج ستاره متغیر است.