وی افزود: با هر نوع انتقال آب که مخالف بحث‌های زیست محیطی است و حقآبه استان خوزستان را کاهش می‌دهد، مخالف هستیم. وی در ادامه با اشاره به اینکه در خوزستان که ۴۰ درصد منابع بودجه عمومی دولت را تامین می‌کند نرخ بیکاری از متوسط کشوری بالاتر است، افزود: باید اقدامات در این زمینه سازماندهی شود و در قالب یک برنامه دوساله تدوین شود. وی افزود: از روزهای شروع به کار، این برنامه دوساله را برای تصویب به دولت فرستادیم تا مشکلات استان حل شود.

خلیلیان در ادامه گفت: این مصوبات اکنون به تصویب رسیده و ابلاغ شده‌­اند. در سفر رئیس‌جمهوری به خوزستان، موفق شدیم ۳۶ هزار میلیارد تومان از هیات دولت مصوبه بگیریم. وی ادامه داد: ۲۰ هزار میلیارد تومان توسعه سرمایه‌­گذاری در این چارچوب در خوزستان داریم و ۳۵۰۰ میلیارد تومان اعتبارات تسهیلاتی برای پشتیبانی از تولید و ۳۵۰۰ میلیارد تومان نیز برای ازدواج جوانان مشخص شده است.

استاندار خوزستان درباره مشکلات کشت و صنعت نیشکر هفت­‌تپه نیز گفت: طی۶، هفت سال گذشته مسائلی در این کشت و صنعت رخ داده بود و در نهایت با اقدامات انجام شده، خلع ید از بخش خصوصی انجام شد. با مکاتباتی که با رئیس‌جمهوری در این زمینه انجام شد، پیشنهاد شد این شرکت به کشت و صنعت نیشکر و صنایع جانبی واگذار شود که این کار به تصویب رسید و در نهایت کارخانه در یک مسیر درست قرار گرفت.

وی درباره زلزله اندیکا نیز اظهار کرد: بلافاصله پس از حضور در این منطقه، توجه رسانه­‌ا ی به این منطقه جلب شد و یک میلیارد و ۱۲۰ میلیون تومان مصوبه برای این منطقه به تصویب دولت رسید و بازسازی انجام شد. خوشبختانه تاکنون ۴۶۰ واحد در روستاهای مختلف اندیکا به مراحل نهایی رسیده‌­اند که با وام تکمیلی توسط کمیته امداد این واگذاری‌­ها به انجام خواهد رسید و در برنامه است تا پایان خرداد بازسازی اندیکا به اتمام برسد.

استاندار خوزستان با بیان اینکه یکی از مشکلات خوزستان شبکه دفع فاضلاب است، افزود: از اوایل مهر بازسازی شبکه فاصلاب آغاز شد. این اقدام در یک طرح اضطراری انجام شد که حدود ۸۰ درصد از مشکلات را پاسخگو بود. این طرح که در حال انجام است از ۲۴ نقطه ورودی فاضلاب به رودخانه کارون است و تا دو، سه ماه آینده ۱۹ نقطه مسدود خواهد شد و با تکمیل این طرح، ورودی‌­ها به رودخانه کارون مسدود خواهند شد.

خلیلیان در ادامه خاطرنشان کرد: حدود ۵۰۰ شرکت صنعتی و کارگاه به صورت نیمه فعال و تعطیل در استان وجود دارد که باید نسبت به فعال‌­سازی آنها با حل مشکلات این واحدها اقدام شود. این کار، یک راه میانبر برای اشتغال‌زایی در استان است. وی درباره تنش آبی در خوزستان نیز گفت: ما مشکلاتی داریم که به دلیل تغییرات آب و هوایی، کمتر به آن پرداخته شده است. سال گذشته یکی از اقدامات برای حل مشکلات جهت عبور از خشکسالی، تغییر الگوی کشت بود. در این زمینه خوشبختانه با تعییر الگوی کشت و مساعدت تشکل­‌های کشاورزی از مشکلاتی که ممکن بود در پاییز رخ دهد عبور کردیم. در شرایط فعلی بیشترین مشکلات آبی استان در حوزه کرخه است ،زیرا در استان‌های ایلام، کرمانشاه و لرستان بارندگی خوبی نداشتیم. در شرایط فعلی تراز کرخه را می‌توانیم مثل پاییز سال ۱۴۰۰ مدیریت و با تغییر الگوی کشت شرایط را کنترل کنیم. در حال انجام اقداماتی هستیم که بتوانیم با مدیریت این موضوع را حل کنیم.