8

باتوجه به اینکه روزانه 2/ 13‌میلیون دز واکسن در سراسر جهان تزریق می‌شود، بازگرداندن گردشگران جهت کاوش و تفریح برای صنعتی که در طول همه‌گیری به شدت آسیب دیده، یک موهبت خواهد بود. بر اساس داده‌‌‌های سازمان ملل متحد، کرونا احتمالا از سال 2020 به بیش از 4 تریلیون دلار اقتصاد جهانی ضربه زده است و به‌‌‌ویژه برای کشورهایی که به درآمد گردشگری وابسته هستند، تلفات اقتصادی سختی وارد کرده است. تاکنون تغییرات سریع در پوشش‌‌‌ها، آزمایش‌‌‌ها، واکسن‌‌‌ها و قرنطینه‌‌‌ها مانعی برای بهبود صنعت بوده است.

بر اساس گزارش «بلومبرگ» شاید بتوان کلید لغو محدودیت‌های سفر مرتبط با ویروس کرونا را از بریتانیا در 18 مارس دانست که پس از آن 6 کشور اروپایی دیگر و بعدها تعداد بیشتری از آن پیروی کردند. مسافرانی که وارد این منطقه می‌‌‌شوند، دیگر اهمیتی ندارد که واکسینه شده باشند یا نه. حتی اکنون مقاصد دیگری نیز اضافه شده‌‌‌اند که برای سفر به این کشورها نیازی به تست قبل و بعد ورود، اجرای قوانین قرنطینه یا پرکردن فرم‌‌‌های خوداظهاری برای مسافر نخواهد بود.

اگرچه مسافران بین‌المللی همچنان برای سفر به ویزا نیاز دارند، اما اکنون کشورهایی در هر قاره‌‌‌ای وجود دارد که نگرش‌شان را نسبت به سفر در دوران پس از همه‌گیری تغییر داده‌‌‌اند و تصمیمات جدیدی اتخاذ کرده‌‌‌اند. حتی برخی کشورها در داخل، زندگی بدون ماسک و برداشتن قرنطینه برای افراد با تست مثبت کرونا را شروع کردند. کاهش محدودیت‌ها، پس از دو سال قوانین همه‌گیر ماندن در خانه و بسته شدن مرزها، منجر به ایجاد خوش‌بینی برای ماجراجویان و علاقه‌مندان به سفر شد. البته این کاهش محدودیت‌ها پرچم قرمز برای مسافرانی است که همچنان نسبت به سفر رویکرد محتاطانه‌‌‌ای دارند. بروک لاوری، مدیر یکی از آژانس‌‌‌های مسافرتی می‌‌‌گوید: «اکثر مشتریان ما نمی‌‌‌دانند که چه پروتکل‌‌‌هایی وجود دارد یا دیگر وجود ندارد. تایلند اعلام کرده که از اول ماه مه قانون آزمایش هنگام ورود لغو می‌شود. یونان نیز قرار است همین کار را تا قبل از تابستان انجام دهد. مصرف‌کنندگان در حال حاضر درگیر فوران اطلاعاتی بدون وجود یک منبع مرکزی اطلاعات سفر هستند.» داشتن الزامات واضح و مختصر و البته برخی بدون الزامات، از سوی برخی دولت‌‌‌ها به‌‌‌ویژه با کاهش میزان بیماری کرونا و واکسیناسیون گسترده، به‌‌‌عنوان راهی رو به جلو تلقی می‌شود. حتی در کشورهایی که هنوز الزامات مربوط به کرونا را اجرا می‌کنند، تلنگرهایی را برای تغییر نگرش دریافت کردند و به‌‌‌دنبال اقدامات لازم جهت برداشتن محدودیت‌های کرونایی هستند.

البته با وجود برداشتن محدودیت‌ها برای سفر به یک کشور، به مسافران توصیه می‌شود، تمام مقررات داخلی مربوط به استفاده از ماسک، پاسپورت واکسن، بررسی سلامت و موارد مشابه همچون حضور در رستوران‌‌‌ها و شرکت در کنسرت را بررسی کنند، زیرا فهرست 36 کشور صرفا درباره عبور از مرزهاست. حتی ممکن است بیمه مسافرتی ضروری باشد.

فهرست 36 کشور بدون الزامات کرونایی

بلومبرگ 36 مقصدی را که مسافران می‌توانند بدون واکسن و بدون نیاز به آزمایش کووید یا قرنطینه سفر کنند، اعلام کرده است که بر اساس آن، مسافران آرژانتین از 7 آوریل دیگر نیازی به دریافت بیمه و پرکردن فرم خوداظهاری ندارند. آروبا کشوری در منطقه کارائیب در 19 مارس، همه شرایط ورود براساس پروتکل کووید-19 را حذف کرد. بحرین از 20 فوریه هیچ مدرکی مبنی بر آزمایش کرونا یا واکسیناسیون دریافت نمی‌‌‌کند.

بونیر جزیره‌‌‌ای در منطقه کارائیب، از 20 آوریل به شرایط پیش از همه‌گیری و تنها دریافت اعلامیه بهداشتی بازگشته است. شیلی از 14 آوریل اجازه ورود همه مسافران را داده است، اگرچه بیمه‌‌‌نامه الزامی است و ممکن است همچنان هنگام ورود تحت آزمایش‌‌‌های تصادفی قرار بگیرند. کاستاریکا اجبار مبنی بر مجوز نهایی سلامت و بیمه مسافرتی حتی برای بازدیدکنندگان واکسینه نشده را از اول آوریل حذف کرده است. در کوبا از ششم آوریل، مسافران می‌توانند آزادانه وارد شوند، مشروط بر اینکه فرم خوداظهاری را پرکرده و با امکان آزمایش تصادفی کرونا در بدو ورود موافقت کنند. کوراسائو کشوری در منطقه کارائیب، از 10 مارس، قانون تست کرونا از بازدیدکنندگان هنگام ورود و تست مجدد در روز سوم را حذف کرد. جمهوری چک نیز از جدیدترین کشورهای اروپایی بود که مرزهای خود را از 9 آوریل به‌‌‌طور کامل بازگشایی کرده است. علاوه بر دانمارک، گرینلند نیز از 29 مارس، تمامی محدودیت‌های باقی مانده را به‌‌‌جز وضعیت واکسیناسیون برداشته است. مقررات مربوط به کووید در السالوادور در 24 فوریه لغو شد. گرانادا از 4 آوریل همه شرایط ورود به دریای کارائیب را حذف کرد. الزامات مربوط به تست کرونا و قوانین مربوط به ماسک از 16 آوریل در جامائیکا برداشته شد. گابن، اولین کشور آفریقایی بود که از 16 مارس همه شرایط ورود درباره کرونا را لغو کرد. در مجارستان از 7 مارس دیگر هیچ محدودیت کرونایی برای سفر وجود ندارد. ایسلند همه محدودیت‌های ورود به کووید را در ۲۵ فوریه حذف کرد. در ایرلند نیز از 6 مارس، هیچ محدودیتی برای سفر وجود ندارد.

مسافران اردن از اول مارس، نیازی به ارائه تست کووید-19 نداشته‌اند. لتونی از اول آوریل، دیگر هیچ کشوری را در گروه پرخطر قرار نداده و محدودیت‌های کرونایی را برای همه کشورها برداشته است. مالدیو اورژانس بهداشت عمومی خود را از 13 مارس لغو کرده و اجازه ورود رایگان را داده است. مکزیک که در بسیاری از زمان‌‌‌ها محدودیت‌های بهداشتی مربوط به کرونا نداشته، اما مسافران ممکن است در هنگام ورود با بررسی‌‌‌های بهداشتی مواجه شوند. مولداوی اگرچه باتوجه به جنگ اوکراین، توصیه‌های جدیدی به‌‌‌همراه دارد، اما از 16 مارس به همه الزامات ورود پایان داده است.

مغولستان اولین کشور آسیایی است که از 14 مارس مرزهای خود را روی همه مسافران بین‌المللی بدون الزامات بهداشتی مربوط به کرونا گشود. از تاریخ 10 مارس برای سفر به مونته‌‌‌نگرو، هیچ مدرکی مبنی بر واکسن، آزمایش یا فرم ردیابی مسافر نیاز نیست. مقدونیه شمالی کشوری در منطقه بالکان، از 21 آوریل همه الزامات بهداشتی را حذف کرد و از 12 فوریه برای سفر به نروژ، هیچ آزمایش، قرنطینه یا ثبت‌‌‌نامی لازم نیست. در 28 مارس، همه الزامات باقی‌‌‌مانده ورودی مربوط به کووید و حتی ماسک‌‌‌های داخلی و قوانین قرنطینه در لهستان برداشته شد. رومانی همه محدودیت‌های کووید را در ۱۶ مارس لغو کرد. عربستان سعودی الزامات ورود مرتبط با کووید را برای دارندگان ویزای گردشگری در ۶ مارس حذف کرد. در اسلوونی از 19 فوریه، دیگر هیچ محدودیتی برای ورود به این کشور برای ویروس کرونا وجود ندارد. اسلواکی در 6 آوریل همه آزمایش‌‌‌ها، واکسن‌‌‌ها و الزامات قرنطینه را حذف کرد. سوئد ممنوعیت ورود مسافران خارج از اتحادیه اروپا را از 1 آوریل برداشته و مرزهای کشور را به روی همه مسافران جهان بازگشایی کرد. سوئیس و لیختن‌اشتاین از 10 مارس هیچ کشوری را در لیست مقاصد پرخطر قرار نداده‌اند. بریتانیا آخرین قوانین همه‌گیری باقی‌‌‌مانده خود را برای سفرهای بین‌المللی در ۱۸ مارس لغو کرد. در یمن اگرچه سایر توصیه‌‌‌های سفر باقی مانده است، اما الزامات ورودی مربوط به کووید در 17 مارس لغو شد. البته علاوه بر این 36 کشوری که در بلومبرگ نام برده شده، کشورهایی همچون سنگاپور، استرالیا، نیوزی  لند و امارات نیز میزان محدودیت‌های خود را به حداقل رسانده‌‌‌اند.