«سفرمثبت» از پنج مسیر

بیایید این تفکر اشتباه درباره سفر را که همیشه تاثیر مخربی بر محیط‌زیست دارد از بین ببریم. چرا که به‌‌‌‌عنوان یک گردشگر حتی می‌توانید به نیروی خوب و اثرگذاری برای محیط‌زیست تبدیل شوید. اگر به‌‌‌‌دنبال سفرهای همگام با طبیعت هستید، می‌توانید به تنوع زیستی یک منطقه کمک کرده و از جوامع محلی در این مسیر حمایت کنید. تبدیل شدن به یک مسافر همگام با طبیعت، خوشبختانه آنقدرها هم سخت نیست. اول از همه باید به این سوال پاسخ داد که سفر همگام با طبیعت به چه معناست؟ به زبان ساده، به‌‌‌‌معنای متوقف و معکوس کردن آسیب به طبیعت است، به‌‌‌‌طوری که کل تنوع زیستی در جهان بتواند از وضعیت آسیب‌‌‌‌دیده فعلی خود بازگردد. این امر هم عاملی برای به‌‌‌‌حداقل رساندن آسیب‌‌‌‌های مداوم به محیط‌زیست و هم انجام اقدامات مثبت برای احیای طبیعت و ایجاد منفعت کلی برای تنوع زیستی و کمک به دستیابی به کربن خنثی (انتشار صفر دی‌‌‌‌اکسید کربن) است. حقیقت این است که وقتی در سفر هستید می‌توانید کارهایی انجام دهید که نه تنها تاثیر منفی شما را بر محیط‌زیست به‌‌‌‌حداقل می‌‌‌‌رساند، بلکه می‌تواند بر تغییرات معنادار تاثیر بگذارد. بنابراین، دیگر لازم نیست درباره برنامه‌‌‌‌ریزی سفرهای بعدی خود احساس گناه کنید. در مقابل می‌توانید با استفاده از ۵ روش سفر بعدی خود را به سفر همگام با طبیعت تبدیل کنید.

۱- «چیزی را پشت سر نگذارید.» شعارهای مشابه بسیار مفیدی برای مسافران وجود دارد، اما همه آنها حاوی یک پیام ضروری هستند. به عنوان یک مسافر مسوول، باید هدفتان این باشد که یک منطقه را دقیقا در همان حالتی که قبل از بازدیدتان بود ترک کنید. یک تصور غلط رایج این است که این راهنمایی فقط برای علاقه‌مندان به فضای باز اعمال می‌شود، اما بازدیدکنندگان از شهرها نیز باید آگاه باشند. در این مرحله، به عملکرد خود در رابطه با مثلا استفاده از پلاستیک فکر کنید. تبدیل شدن به یک مسافر بدون زباله پلاستیکی به این معنی است که پس از ترک مقصد، چیزی را پشت سر نخواهید گذاشت. به خاطر داشته باشید که هر دقیقه یک کامیون زباله پلاستیکی به اقیانوس‌‌‌‌های ما ریخته می‌شود، بنابراین در حین سفر باید استفاده از پلاستیک‌های یکبار مصرف را به حداقل برسانید، اگر نه کاملا از بین ببرید. اقدامات عملی و ساده‌‌‌‌ای که می‌تواند به شما در رسیدن به این هدف کمک کند، همراه داشتن فنجان‌‌‌‌های قهوه، بطری‌‌‌‌های آب و کیسه‌‌‌‌های خرید قابل شارژ مجدد است.

۲- وقتی در یک جامعه محلی هستید، «محلی فکر کنید». اگر به منطقه‌‌‌‌ای سفر کردید که قبلا به آن نرفته‌‌‌‌اید باید به دنبال تولیدکنندگان محلی غذا و نوشیدنی باشید. نه تنها از جوامع محلی حمایت خواهید کرد، بلکه اصل و ماهیت سفر یعنی تلاش برای چیزهای جدید به روشی پایدار را تجربه خواهید کرد. اگر در ساحل هستید، در یک رستوران غذاهای دریایی که صیدهای تازه و پایداری را که توسط ماهیگیران محلی آورده شده است، صرف ا کنید. در شهرها، می‌توانید رستوران‌ها و کافه‌‌‌‌هایی را جست‌وجو کنید که مواد و محصولات آنها از منطقه محلی می‌‌‌‌آیند. وقتی زمان رفتن به خانه فرا می‌رسد برای دوستانتان سوغاتی‌های خاص از یک صنعتگر محلی بخرید.

۳- «آن را تمیز نگه دارید.» خود را درگیر فعالیت‌های مربوط به پاکسازی محلی کنید. در کنارآفتاب گرفتن در یک ساحل بکر یا بازدید از یک پارک ملی به این موضوع توجه کنید که آیا روند پاکسازی سازماندهی شده‌ای وجود دارد که بتوانید در آنها کمک کنید. بسیاری از شهرها و روستاهای ساحلی در سراسر جهان به‌‌‌‌طور منظم سواحل را تمیز می‌کنند تا از اقیانوس‌‌‌‌ها که منبع نیمی از اکسیژن ما هستند محافظت کنند. این اقدامات علاوه بر سرگرم‌‌‌‌کننده بودن شرایطی را فراهم می‌کند تا با افراد جالب و همفکر بسیاری ملاقات کنید. یکی از راه‌‌‌‌های اطلاع از این رویدادها، از طریق شبکه‌های اجتماعی است. اما شما همچنین می‌توانید این کار را به روش قدیمی انجام دهید و از یک محلی بپرسید. در نظر بگیرید که با پای پیاده از سایت‌‌‌‌های گردشگری دیدن کنید. حمل‌ونقل عمومی موجود را نیز جست‌وجو کنید، زیرا هر مسافری می‌‌‌‌داند که هیچ راه بهتری برای شناخت یک مکان وجود ندارد.

۴- پرداخت هزینه برای دیدن حیوانات اشکالی ندارد البته تا زمانی  که«شرایط آنها خوب باشد». شما ممکن است عاشق حیوانات باشید، اما باید اطمینان حاصل کنید که اگر قصد دارید برای تماشای حیوانات هزینه ‌‌‌‌کنید، همه چیز در مورد مکانی که بازدید می‌‌‌‌کنید، کاملا اخلاقی باشد. متعهد شوید به سفرهایی بروید که به حفاظت از حیوانات و حیات وحش کمک می‌کند و از آن حمایت می‌کند و بر تنوع زیستی منطقه تاثیر منفی نمی‌‌‌‌گذارید.

۵- «شرکت‌ها و محل اقامت را با دقت انتخاب کنید.» شرکت‌هایی را انتخاب کنید که متعهد به سفر مسوولانه و  حفاظت از سیاره ما هستند. سایت «TreadRight.org» یک منبع عالی برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه است، و آنها حتی یک چک لیست مهم سفر دارند. یکی دیگر از پیشروان در سفرهای پایدار، یک بیناد سفر استرالیایی به‌‌‌‌نام «The Intrepid Foundation» است که در آن اطلاعات زیادی از سفر خواهید یافت و می‌توانید به پروژه‌‌‌‌ها، کمک مالی کنید. خبر خوب این است که این موسسه تمام هزینه‌‌‌‌های اداری را پوشش می‌دهد، بنابراین هر رقم اهدایی شما مستقیما به شرکای محلی و نیازمندان می‌‌‌‌رسد.