به گزارش روابط‌عمومی سازمان میراث‌فرهنگی، معاون رئیس‌جمهوری در این نشست همچنین با اشاره به فرآیندهای طولانی سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری که یکی از دغدغه‌های فعالان این بخش است، از بازنگری‌هایی در این‌خصوص خبر داد. وی در این‌باره تصریح کرد: «البته بخش اعظم این فرآیند طولانی مربوط به اخذ استعلام از سایر دستگاه‌هاست که ما تلاش می‌کنیم در جلسات مختلف با مسوولان دستگاه‌ها این موضوعات را مطرح و پیگیری کنیم.» مونسان افزود: «تفویض اختیارات قابل‌واگذاری به استان‌ها در معاونت توسعه مدیریت و معاونت حقوقی سازمان میراث‌فرهنگی در دست بررسی است تا فعالان بخش خصوصی در حوزه دریافت مجوز مسیر هموارتری داشته باشند.»

او با اشاره به بازدیدهای خود از سایت‌ها و محوطه‌های تاریخی استان فارس گفت: «این بازدیدها متاسفانه برای ما دلگیرکننده بود؛ چراکه با وجود این تعداد ظرفیت و آثار تاریخی چندهزارساله شاهد حضور گردشگران زیادی در محوطه‌های تاریخی نبودیم و این نشان می‌دهد ما در گردشگری در پله اول هستیم.» این مقام مسوول خاطرنشان کرد: «اگر می‌خواهیم این صنعت جایگاه خود را داشته باشد باید گردشگری در تولید ناخالص داخلی کشور نقش‌آفرینی کند.» وی تصریح کرد: «نباید فراموش کنیم که مسیر برای حرکت روبه‌جلو در صنعت گردشگری باز است و باید از فرصت‌ها و ظرفیت‌ها استفاده کنیم. با ابتکار و خلاقیت، ایرادات و موانع قابل حل است و در این مسیر نباید به بودجه دولتی اکتفا کنیم؛ چراکه امروز دولت با مشکل بودجه مواجه است.» مونسان ادامه داد: «امروز چاره‌ای جز این نیست که بخش‌های اقتصادی را به دوش مردم بگذاریم. سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بیشترین قرابت و نزدیکی را در این موضوع دارد زیرا تمام کار در حوزه میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری از سوی بخش خصوصی انجام می‌شود.»

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با تاکید بر نقش ارگان‌های شهری در توسعه گردشگری نیز گفت: «در شهرهای تاریخی دنیا شهرداری‌ها و ارگان‌های شهری مسوولیت بسیار زیادی بر دوش دارند. شیراز هم یک شهر تاریخی است و با توجه به وجود شعرایی همچون حافظ و سعدی و آثار تاریخی همچون تخت‌جمشید و پاسارگاد معرفی می‌شود. دستگاه‌های درون استانی باید همکاری و مشارکت لازم را برای توسعه گردشگری در استان‌ها و به‌ویژه در شهر شیراز داشته باشند. در واقع تمام شهر باید خواهان توسعه گردشگری در شهر شیراز باشند.» وی ضمن اشاره به حضور و مشارکت شهرداری شیراز در رونق و توسعه گردشگری این شهر، خاطرنشان کرد: «شهرداری شیراز نباید از تاسیسات گردشگری عوارض دریافت کند و این موضوعات شهری باید در شورای شهر و با تقاضای فعالان این بخش رفع شود.»

معاون رئیس‌جمهوری با یادآوری ارائه تسهیلات به پروژه‌های گردشگری، اظهار کرد: «مدیران استان‌ها باید نسبت به معرفی پروژه‌های نیمه‌کاره برای دریافت تسهیلات اقدام کنند. ما برای اعطای تسهیلات به پروژه‌های گردشگری از طریق صندوق توسعه ملی مشکلی نداریم و در حال‌حاضر چهار بانک عامل موظف به همکاری و ارائه تسهیلات به پروژه‌های گردشگری هستند.» مونسان در نهایت با انتقاد از نبود مسیرها و لوب‌های گردشگری و بسته‌های گردشگری، یادآور شد: «هنوز تورهای ورودی به‌صورت سلیقه‌ای توسط راهنمایان تورها هدایت می‌شوند و ما ظرفیت‌های مختلف استان‌های کشور را معرفی نکرده‌‌ایم. باید تلاش کنیم با تعریف اهداف ملی و استراتژیک در حوزه گردشگری روی موضوعات متمرکز شویم.»