افزایش تقاضای غربی‌ها برای سفر به خاورمیانه

چرایی اشتیاق آمریکایی‌ها

وب‌سایت این نشریه با اشاره به افزایش تعداد گردشگران در منطقه خاورمیانه می‌نویسد: «درحالی‌که صنعت گردشگری ترکیه مصمم است با موانع و شکست‌های ناشی از تصمیم هفته گذشته دولت ترکیه برای توقف صدور ویزا برای گردشگران آمریکایی مقابله کند، سایر بخش‌های منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا در حال تجربه روند رو به رشدی برای تورگردانان در این منطقه هستند که انتظار می‌رود تا سال ۲۰۱۸ ادامه پیدا کند.»

جامی لوبکمن، معاون شرکت «امریکن اکسپرس ترول» که در ماه گذشته گزارشی منتشر کرده بود که به موجب آن میزان رزروها برای بیروت تا ۱۵۰ درصد افزایش پیدا کرده‌اند، معتقد است: «آمریکایی‌ها از هراس به سمت درک خاورمیانه حرکت کرده‌اند و آزادانه در حال سیاحت از مقاصدی در خاورمیانه هستند که جریان توریسم در آنها در حال رونق است.» این وضعیت همگام با چیزهایی بوده است که سازمان جهانی گردشگری سازمان ملل متحد (UNWTO) در نیمه سال ۲۰۱۷ گزارش کرد و به موجب آن رشد گردشگری در خاورمیانه با ۹ درصد بیشترین مقدار بود و پس از آن نیز اروپا با ۸ درصد، آفریقا با ۸ درصد، آسیا و اقیانوسیه با ۶ درصد و در نهایت قاره آمریکا با ۳ درصد قرار داشتند.

حتی با وجود آنکه مقاصد در سراسر خاورمیانه و شمال آفریقا به‌دلیل تهدیدهای امنیتی و آشوب‌های رخ داده در طول چند سال اخیر به چالش کشیده شده‌اند، مقاصدی همچون مصر، سرزمین‌های اشغالی رژیم صهیونیستی، اردن و حتی قلمروهای فلسطین و ایران علاقه گردشگران زیادی را به خود جلب کرده‌اند. براساس گزارش سازمان جهانی گردشگری سازمان ملل متحد تا پایان نیمه اول سال جاری میلادی، فلسطین پرشتاب‌ترین مقصد بوده و افزایش ۵۷ درصدی در ورود گردشگران در میان ماه‌های ژانویه تا ژوئن را تجربه کرده است. روند رو به رشد آگاهی و پذیرش سفر به فلسطین موجب شد سامی خوری، رئیس انجمن تورگردانان «هالی لند» در ماه گذشته از ایالات متحده آمریکا دیدن و تلاش کند تا ارتباطاتی برقرار کند که وضعیت سفر در این منطقه با توجه به پتانسیل‌های گردشگری را گسترش دهد.

وی معتقد است: «پس از دوره‌هایی از ناآرامی‌ که میان اشغالگران و فلسطینی‌ها رخ داد، اکنون آرامش زیادی به وجود آمده است.» این مساله حاکی از آن است که این انجمن که نماینده حدود ۹۰ درصد از صنعت سفر ورودی به این کشور است، با افزایش تقاضا روبه‌رو شده است. خوری همچنین خاطر نشان می‌کند که بیشتر گردشگرانی که از قلمروهای فلسطینی بازدید می‌کنند غالبا مسافرانی معتقد هستند که با هدف‌های زیارتی به این سفر دست زده‌اند. ‌‌با این حال وی اضافه می‌کند: «به تدریج و آهسته آهسته، کنجکاوی‌های فرهنگی به وجود می‌آید که بخواهند این منطقه را هر چه بهتر بشناسند و گردشگران مذهبی به دنبال محصولات متنوع‌تر و تجاربی متفاوت نیز علاوه‌بر یادمان‌های مذهبی و سایت‌های تاریخی خواهند بود.»

بنابراین، اعضای این انجمن مسافرتی که تورگردانان داخلی آمریکا هستند، در حال توسعه تجارب جدیدی هستند که از آن جمله می‌توان به سازمان دادن فعالیت‌های پیاده‌روی و فعالیت‌های بیشتر در فضای باز که به برنامه‌های پیشین آنها اضافه می‌شوند، اشاره کرد. برنامه‌های سفر که شامل فلسطین می‌شوند، به‌طور قابل توجهی با سفر به سرزمین‌های اشغالی و گاهی با اردن نیز مرتبط هستند و این مقاصد همگی علاقه زیادی را به خود جلب کرده‌اند. خوری همچنین ابراز می‌کند که به این موضوع پی برده که رشد مداوم آنها وابسته به ثبات نسبی و در مورد این مساله «با احتیاط خوش‌بین» است.

تحلیل شرکت‌ها

لی بارنز، رئیس بخش آمریکای شمالی «گروه اینترپید» نیز معتقد است که این شرکت افزایش ۷۰ درصدی در میزان رزروها به مقصد خاورمیانه را شاهد بوده است. وی می‌گوید: «قطعا اشتهایی برای سفر و سیاحت کردن آن بخش از جهان وجود دارد.» شرکت «جی ادونچرز» نیز تقاضای بزرگی را برای سفر به مقصد خاورمیانه مشاهده کرده است. این شرکت در مقایسه سال به سال نسبت به رزروها در سال ۲۰۱۷، رشد ۳۶ درصدی را شاهد بوده است و این مساله موجب شده است که توری به مقصد عمان را به مقاصد خاورمیانه‌ای و آمریکای شمالی خود اضافه کند تا مقاصد خود را برای سال ۲۰۱۸ با این مقصد جدید تکمیل کند. جرمی برادی، مدیر فروش بخش آمریکای شرکت «جی ادونچرز»، عمان را یک مقصد رو به رشد می‌داند. او اظهار می‌کند که مقصد شماره یک برای سفر در سال گذشته، کشور مراکش بوده و همواره در میان ۳ مقصد برتر این شرکت قرار داشته است. علاوه‌بر آن، مصر نیز که سال‌ها پس از وقوع قیام بهار عربی در سال ۲۰۱۱ با مشکلاتی روبه‌رو شده بود، دوباره به میان ۱۰ مقصد برتر شرکت «جی ادونچرز» بازگشته است.

تلاش متفاوت دبی

علاوه‌بر مقاصدی که در بالا گفته شد، تراول ویکلی به ابوظبی به عنوان پررشدترین شهر مقصد در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا اشاره می‌کند و افزون بر آن براساس گزارش شاخص شهرهای مقصد جهانی که توسط مسترکارت تهیه شده است، عنوان می‌کند که این شهر از نظر رشد پرشتاب در تبدیل شدن به یک مقصد در سال ۲۰۱۷، در رتبه چهارم جهانی قرار دارد. سیف سعید قباش، مدیرکل دپارتمان فرهنگ و گردشگری امارات متحده عربی در این مورد معتقد است: «با اعلام اخیر مبتنی بر آغاز به‌کار «لوور ابوظبی» و نمایشگاه‌های فرهنگی دیگری همچون «حج: خاطرات یک سفر»، اعتبار پایتخت به‌عنوان مقصدی متمایز به رشد ادامه خواهد داد.» ابوظبی در سال ۲۰۱۶ از ۴/  ۴ میلیون گردشگر میزبانی کرده و درصدد است تا در سال ۲۰۱۷ با هدف‌گذاری مناسب به رقم ۹/  ۴ میلیون بازدیدکننده دست پیدا کند.