صنعت گردشگری چین طی چند سال گذشته با رشد عظیمی همراه بوده و حالا نیز نشانی از کند شدن این رشد مشاهده نمی‌شود. بر اساس آمار رسمی دولت چین، انتظار می‌رود شمار گردشگران چینی مقاصد خارجی در سال ۲۰۲۰ میلادی به ۲۰۰ میلیون نفر برسد. لورنز فن‌در اور، رئیس بخش بازاریابی کمپانی فوروارد کیز توضیح داد: «اژدهای چینی اکنون داغ‌تر از هر زمان دیگری نفس می‌کشد و رزروهای چینی‌ها برای سفر به کشورهای دیگر طی سال نو چینی مصادف با فوریه ۲۰۱۸، در مقایسه با آمار مشابه سال گذشته ۴۰ درصد رشد داشته است.» بنا بر همین گزارش، در این میان کشور تایلند با رشد ۴۷ درصدی، محبوب‌ترین مقصد خارجی گردشگران چینی در ۴ ماه آینده خواهد بود و پس از آن ویتنام با رشد ۴۰ درصد، فرانسه با ۳۱ درصد، سنگاپور با ۲۸ درصد، ژاپن با ۲۷ درصد و کانادا با رشد ۲۳ درصد در مقایسه با سال گذشته قرار می‌گیرند.

این چینی‌های حساس!

همچنین براساس آنچه در این گزارش آمده است، گرچه هیچ نشانی از کاهش سفر خارجیِ چینی‌ها دیده نمی‌شود، اما چینی‌ها نسبت به اخبار بد بسیار حساس هستند و اگر تصویر مقاصد گردشگری در نظر آنها لکه‌دار شود، به سرعت به مقاصد دیگر سفر می‌کنند. به‌عنوان مثال استقرار سامانه ضدموشکی «THAAD» در کره‌جنوبی با ناخرسندی دولت چین روبه‌رو و این موضوع سبب شد دولت، مردم را به تحریم گردشگری کره‌جنوبی تشویق کند. از این رو از ابتدای سال میلادی تا اول آوریل، تعداد گردشگران چینی در کره‌جنوبی ۶۷ درصد کاهش یافته است.  از سوی دیگر، تحریم گردشگری کره‌جنوبی از سوی چینی‌ها موجب تقویت توریسم در سایر کشورهای منطقه همچون ویتنام با رشد۵۰ درصدی، مالزی با رشد ۴۰ درصدی، تایلند با رشد ۱۱ درصدی و سنگاپور با رشد ۶ درصدی شده است.

علاوه‌بر این موضوع، حملات تروریستی فرانسه در نوامبر ۲۰۱۵، آنچنان گردشگران چینی را ترساند که میزان رزروهای آنها در سه هفته پس از این حملات ۷۲ درصد کاهش یافت و کشورهای روسیه و ویتنام بیشترین بهره را از این اتفاق بردند و میزان رزروهای چینی‌ها در این دو کشور به ترتیب ۳۹۸ درصد و ۵۸ درصد رشد پیدا کرد. براساس دیگر اطلاعات ارائه شده توسط شرکت «فوروارد کیز»، میزان علاقه چینی‌ها به آمریکا در ماه‌های اخیر با کاهش قابل‌ملاحظه‌ای همراه بوده و نزول ۱۰ درصدی سفرها را به این کشور در پی داشته است. با این وجود کشورهای همسایه آمریکا چون کانادا و مکزیک بیشترین بهره را از این شرایط برده‌اند و میزان سفر چینی‌ها به این دو کشور به ترتیب ۵۴ و ۲۹ درصد افزایش یافته است. یکی دیگر از آمارهای جالب توجه، میزان هزینه‌کرد گردشگران چینی در مقاصد خارجی است که از سال ۲۰۰۸ تاکنون ۷۳۰ درصد رشد داشته است.  از سال ۲۰۱۴ تا به امروز بیش از ۱۰ کشور از جمله مراکش، مولداوی، تونس، صربستان، پرو و شیلی با آگاهی از ظرفیت‌های گردشگری چین و با تغییر قوانین خود چینی‌ها را تشویق به سفر کردند و شاهد رشد چند صد درصدی حضور توریست‌های چشم‌بادامی‌ در کشورهایشان بوده‌اند.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، همه اینها در حالی است که نگاهی به روند تبادل گردشگر بین ایران و چین حکایت از آن دارد که در سال ۲۰۱۶ از میان حدود ۱۳۵ میلیون گردشگر چینی تنها حدود ۷۳ هزار چینی به ایران سفر کردند. این موضوع نشان‌دهنده عملکرد ضعیف کشور در جذب گردشگران چینی به کشور است و با توجه به حجم توریست‌های خارجی چین در سال‌های آینده، باید در این مورد اقدامات اساسی انجام شود تا کشور از مزایای آن بهره‌مند شود.