روایت «ایندیپندنت» از مهمان‌نوازی ایرانیان

 وی پس از اشاره به دیدار با خانواده‌ای و نشستن بر سفره آنها ادامه می‌دهد: «در کنار خانواده‌ها روی قالیچه‌های نرم پارسی قدم گذاشتم. خانه‌های سنتی ایرانیان میز غذاخوری یا تختخواب ندارند؛ این راهی است که بتوان از یک اتاق به چند طریق استفاده کرد.» دالی به ادامه سفر خود و رفتن به تنکابن نیز اشاره‌ای می‌کند و توضیح می‌دهد: «چوپانانی که در کوهستان‌ها می‌بینید به ندرت شهروندان غربی را پس از دهه ۷۰ دیده‌اند.» او در ادامه به تحولات ایران و تحریم‌ها و برجام اشاره می‌کند و می‌نویسد: «پیش از دیدار من، مطمئن نبودم که ایرانیان چگونه با یک گردشگر غربی رفتار خواهند کرد. وقتی در طول سفر با همراهانم به پیچه بن رسیدم، یک گروه از کردهای ایرانی با دست‌های افراشته به طرف ما آمدند. آنان به ما خوشامد گفته و دست دادند و برای ما چای آوردند. البته اینها بهایی دارد؛ خانواده‌ها می‌خواهند که برای سلفی‌های دسته جمعی کنارشان بایستیم.»

وی در مورد سفرهای خود اضافه می‌کند: «تجربه مهمان‌نوازی ایرانیان بی‌نظیر است. حدود ۳ ساعتی تهران، پایتخت ایران، از دره الموت دیدن کردم که نامش فورا چنین مهمان‌نوازی را به خاطر نمی‌آورد: قلعه الموت (حشاشین). پس از بازدید از شیراز، شهر شاعران، اصفهان باشکوه و خرابه‌های پرسپولیس، پایتخت امپراتوری هخامنشیان، به یزد رسیدم.» دالی در مورد شهر یزد می‌نویسد: «یزد که بین دو کویر قرار گرفته است، شهری است که به‌طور کامل از آجرهای گلی خشک‌شده در آفتاب ساخته شده است. برای من، یزد جایی بود که یک خودرو شاسی‌بلند مرا به کویر نزدیک برد، جایی که جیپ ما با سرعت زیاد از تپه‌های شنی عبور می‌کرد.» وی می‌افزاید: «آنچه در مورد ایران در اخبار شنیده‌اید را فراموش کنید، خوشایندی آن را بپذیرید و وقتی گردشگران هنوز در آنجا چیزی تازه هستند، به آنجا بروید.» دالی در مورد وسایل مورد نیاز برای سفر به ایران پس از ویزا به این موضوع اشاره می‌کند که خودپردازهای ایران کارت‌های بانکی خارجی را قبول نمی‌کنند. بنابراین گردشگران باید با خود یورو و دلار آورده و آن را با ریال ایران در داخل کشور معاوضه کنند. لغت‌نامه انگلیسی- فارسی یا واژه‌نامه نیز از دیگر چیزهای سودمند است.

سه محل شگفت‌انگیز

دالی در بخش پایانی گزارش خود به سه دیدنی مهم از دید خود می‌پردازد؛ مسجد صورتی (نصیرالملک شیراز)، نقش رستم و اصفهان. وی می‌نویسد: «پشت یک ورودی خیابان معمولی مسجد صورتی زیبایی قرار دارد که به‌دلیل کاشی‌های صورتی‌رنگش در سقف آن به این نام خوانده می‌شود. اوایل صبح که خورشید به پنجره‌های آن می‌تابد، ترکیبی از رنگ‌های قرمز روشن، آبی و سبز در مسجد دیده می‌شود.» او ادامه می‌دهد: «نقش رستم که درست بیرون شهر ویران‌شده پرسپولیس قرار دارد، شامل مقبره چهار پادشاه هخامنشی است- خشایار شاه اول، داریوش اول، اردشیر اول و داریوش دوم. اما قابل‌توجه‌ترین چیز در مورد این مقبره‌های صلیب شکل، وضعیت آنها است؛ ورودی به هر کدام در ارتفاعی درون یک صخره حنایی‌رنگ کنده شده است.» دالی در پایان به اصفهان اشاره و ذکر می‌کند: «شهر مرکزی ایرانیان یعنی اصفهان بر اثر یک ضرب‌المثل فارسی، «نصف جهان» نیز خوانده می‌شود.» او با اشاره به زیبایی‌های میدان نقش جهان یادآور می‌شود: «فواره‌ای زیبا در قلب آن در کنار کاخی ۶ طبقه و مدخل ورودی ۳۰ متری گنبد مسجد‌شاه با کاشی‌‌های آبی‌اش قرار دارد.»