به گزارش روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، محمدحسن طالبیان با تاکید بر اینکه با هدف برنامه‌ریزی برای انجام فوری مرمت و حفاظت اضطراری به این منطقه سفر کرده، گفت: «حفاظت و مرمت اضطراری بناهای آسیب‌دیده هرچه زودتر با تجهیز کارگاه‌ها و تشکیل تیم مرمت آغاز می‌شود. البته برنامه دقیق مرمت باید پس از تصویب در شورای فنی سازمان میراث‌فرهنگی شروع شود، اما تیم‌های مرمت اضطراری از ۲۹ آبان وارد فاز اجرایی شده‌اند.» وی افزود: «استادکاران شاخصی در حوزه مرمت آثار تاریخی در استان وجود دارند و همچنین از افراد محلی هم می‌توان برای مرمت آثار تاریخی استفاده کرد. این امر منجر به اشتغال‌زایی هم می‌شود.» معاون میراث فرهنگی کشور با اشاره به ضرورت مرمت اضطراری و حفظ آثار تاریخی ادامه داد: «این آثار تاریخی به‌لحاظ هویتی برای منطقه بسیار مهم است. برخی از بناها مشکلاتی دارند که اگر به فوریت رسیدگی نشود، ممکن است در پس‌لرزه‌ها وضعیت بدتری پیدا کنند.» به گفته طالبیان، زلزله تخریب اساسی نداشته و به‌غیر از دو مجموعه تاریخی، وضعیت سایر آثار بغرنج نیست و می‌توان با مرمت جزئی آثار تاریخی را به وضعیت قبل بازگرداند.

وی ضمن تشریح بازدیدش از شهرستان دالاهو، تصریح کرد: «اثر تاریخی طاق‌گرا خوشبختانه آسیب ندیده و سالم است؛ فقط سنگ‌هایی که از کوه‌ها ریخته منجر به تخریب دیواره جاده منتهی به طاق‌گرا شده است. این جاده نیازمند بازسازی است که با همکاری اداره راه استان باید نسبت به این کار اقدام شود.» این مقام مسوول ادامه داد: «بنای زیج منیژه در شهرستان سرپل‌ذهاب، نیز دیواره‌ها و طاق‌های ضلع جنوبی‌اش در اثر زلزله آسیب‌دیده و در کل می‌توان آسیب این اثر تاریخی را ۵ درصد عنوان کرد که امکان مرمت سریع این اثر وجود دارد.»

طالبیان افزود: «یک دیواره قلعه‌گبری هم در سرپل‌ذهاب ریخته و حدود ۷درصد تخریب اتفاق افتاده است.» به گفته معاون میراث فرهنگی کشور، سنگ‌هایی که در اثر زلزله از کوه ریخته منجر به تخریب بام و مناره مسجدعبدالله بن عمر شده و از این رو، مناره در دو سه نقطه نیازمند مرمت فوری است و دو ترک در پشت بام ایجاد شده که باید با سرعت رسیدگی شود تا در پس لرزه‌ها آسیب جدی به بنا وارد نشود. وی خاطرنشان کرد: «مقابر ابودجانه هم یکی از مجموعه‌های مهم تاریخی استان کرمانشاه است. ۱۰ میل در این اثر تاریخی وجود دارد که تخریب شده است. همچنین مقبره اصلی آسیب دیده و گنبد مقبره نیازمند کلاف‌بندی است و باید مرمت اضطراری انجام شود.»

طالبیان درباره کاروانسرای قصرشیرین نیز تصریح کرد: «این، یک بنای تاریخی مهم است و در مسیر جاده ابریشم قرار دارد که حالا دچار تخریب شده. متأسفانه اداره اوقاف بارگذاری غیراصولی در این کاروانسرا داشته که مغایر با نگهداری بناهای ثبتی است.» وی تاکید کرد: «مدیرکل میراث‌فرهنگی استان باید با سرعت شرایط مرمت و حفاظت از این اثر تاریخی را فراهم کند.» معاون میراث فرهنگی کشور در پایان یادآورشد: «تجهیز کارگاه و تشکیل گروه مرمت و حفاظت اولین اقدام ما است. این بناها ارزشمند هستند و سازمان میراث‌فرهنگی با سرعت برای مرمت این آثار اقدامات لازم را انجام می‌دهد.»