برنده‌ها و بازنده‌های تغییرات در رزرواسیون اقامت

اگرچه شرایط در سه شرکت مذکور متفاوت است، ولی همه آنها در تقابل با سایت‌هایی مانند Airbnb و دیگران که جایگزین عملکرد فروش سنتی هتل شده‌اند، دچار مشکلات زیادی شده‌اند. این مشکل در کنار مسائلی همچون مبارزه هتل‌های زنجیره‌ای برای پایان دادن به سلطه کسب‌وکارهای مغرور اینترنتی آنلاین، مبارزه را سخت‌تر کرده است. در این میان اما Priceline عقب‌نشینی نکرد. گلن فوگل، مدیر اجرایی این شرکت در سخنانی گفت: «ما اکنون یک کسب‌وکار بزرگ هستیم و در ساختارهایی همانند ما که رشد زیادی دارند، افزایش نرخ به‌سختی صورت گرفته و طبیعی است که گاهی کاهش هم وجود داشته باشد!» با این‌همه، مدیر ارشد مالی TripAdvisor در تماس خود با سهامداران متذکر شد که درآمد سالانه در مقایسه با سال گذشته ۱۱ درصد کاهش‌یافته است.

رقیب قدر

گردشگری

از زمان راه‌اندازی Airbnb در سال 2008، این سیستم رزرواسیون اقامت به‌ویژه در حوزه خانه‌های اجاره‌ای تبدیل به یک غول بزرگ اقامتی و هتلداری شده است. Airbnb یک کسب‌وکار آنلاین درزمینه خدمات اقامتی است که مردم را قادر می‌سازد با اجاره کوتاه‌مدت نسبت به اجاره آپارتمان، خانه‌های اقامتی، تخت خوابگاه‌ها یا اتاق‌های هتل اقدام کنند. این شرکت فاقد هرگونه محل فیزیکی اقامت بوده و فقط یک کارگزار است و با توجه به انجام هر رزرو، از طرفین میهمان و میزبان کمیسیون دریافت می‌کند. هزینه اقامت در این اماکن شخصا از سوی میزبان تعیین می‌شود. لیست مکان‌های اقامتی Airbnb اکنون شامل بیش از 3 میلیون امکان اقامت در 65 هزار شهر و 191 کشور جهان است. ارزش کنونی این سایت بالغ بر ۳۱ میلیارد دلار است. بر اساس بررسی‌های به‌عمل آمده این سایت به‌زودی دستخوش تغییرات زیادی می‌شود، سیاست‌های جدیدی را اعلام و خدمات جدیدتری را ارائه خواهد کرد.

سرنوشت سایت‌های رزرواسیون

گردشگری

در چنین شرایطی، شرکت‌هایی مانند هلدینگ Hilton Worldwide در جذب مشتریان و در مواجهه با سایت‌های رزرواسیون آنلاین واسطه، ‌فعال‌تر شده و به مشتریان به‌طور مستقیم مشوق‌هایی همچون اینترنت رایگان و قیمت‌های تخفیف‌دار به‌شرط رزرو اتاق از طریق سایت‌های اختصاصی هتل یا برنامه‌های نرم‌افزاری موبایل ارائه می‌کنند. هیلتون برای سومین بار در سال جاری میلادی، پیش‌بینی سود سالانه خود را افزایش داده است. در این خصوص کریستوفر ناستا، مدیر اجرایی هتل‌های هیلتون اعلام کرده که «بیشترین رشدی که در سال‌های اخیر شاهد آن هستیم، همچنان در ایجاد کانال‌های مستقیمی بوده که با مشتریان برقرار کرده‌ایم و فکر می‌کنیم این رشد ادامه خواهد داشت.» البته او نیز معتقد است به‌شرط رعایت «معیارهای اقتصادی مناسب» امکان توسعه فعالیت و افزایش ارزش از طریق سایت‌های رزرواسیون آنلاین کماکان وجود خواهد داشت.

کارشناسان و تحلیلگران معتقدند هتل‌ها در حال مذاکره در مورد کمیسیون‌های پرداخت‌شده به سایت‌های رزرواسیون آنلاین هستند، اما علاقه‌مندند که نسبت به افزایش سهم خود در بازار مستقیم، کسب حداکثر صرفه اقتصادی و همچنین نسبت به بازپس‌گیری سهم خود از مشتریان رزرواسیون آنلاین اقدام کنند. سایت‌های رزرواسیون اینترنتی آنلاین تصمیم گرفته‌اند در راستای جذب مشتریان، هزینه بیشتری برای تبلیغات انجام داده و تبلیغات تلویزیونی را در برنامه خود قرار خواهند داد. Priceline به سرمایه‌گذاران گفته است برای معرفی نام تجاری خود و همچنین سایت مربوطه ۵۵ درصد بیش از گذشته هزینه کرده و برنامه‌هایی برای تبلیغ بیشتر خدمات خود به عموم مردم در نظر دارد. درحالی‌که شرکت‌های مسافرتی آنلاین تلاش‌های زیادی برای جذب مشتریان داشته و غول‌های بزرگ رزرواسیون همچون Expedia و Priceline به‌سختی تلاش می‌کنند، Airbnb هنوز در بازار پیشرو بوده و به نظر نمی‌رسد که روند رو به رشد آن کاهشی را تجربه کند.