Priceline Group شرکتی است که اکنون در آمریکا مستقر و دارای چندین کارگزار حمل‌ونقل مسافر و موتورهای جست‌وجوی متفاوت از قبیل Booking.com، Priceline.com، Kayak.com، Cheapflights، Rentalcars.com، Momondo و OpenTable و... است. این وب‌سایت‌ها به ۴۰ زبان فعالیت می‌کنند. در سال ۲۰۱۶ مصرف‌کنندگان، ۵۵۶.۶ میلیون اتاق اقامت در اتاق، ۶/ ۶۶ میلیون روز اجاره اتومبیل و ۳/ ۷ میلیون بلیت هواپیمایی را با استفاده از وب‌سایت‌های متعلق به Priceline Group رزرو کردند. درآمد این گروه از سال ۲۰۰۸ با ۸۸/ ۱ میلیارد دلار با رشد سالانه بالغ ‌بر یک میلیارد دلار، در سال ۲۰۱۶ به رقم شگفت‌انگیز ۷۴/ ۱۰ میلیارد دلار رسیده است. سهم درآمدی این شرکت در سال ۲۰۱۶، عبارت از ۴/ ۹۳ درصد از درآمد حاصل از کمیسیون‌ها و ۶/ ۶ درصد از درآمد حاصل از تبلیغات بود. براساس گزارش سالانه این گروه به سهامدارانش، نفوذ در بزرگ‌ترین بازارهای مسافرتی جهان، سرعت بخشیدن به نوآوری را در این شرکت افزایش داده و محیط پیچیده و رقابتی را تقویت کرده است.

اکنون گروه Priceline راه‌حل‌هایی را برای پیشبرد ماموریت و کمک به مردم جهان پیدا کرده و شواهد نیز نشان می‌دهد که موفق است. این شرکت در بیش از ۱۳۰ کشور دنیا نمایندگی دارد و به مصرف‌کنندگان در بیش از ۲۲۰ کشور و سراسر جهان خدمات ارائه می‌کند. در سال ۲۰۰۵ پرایس لاین، Booking.com را به مبلغ ۱۳۳ میلیارد دلار خریداری و به تبع آن، نام این شرکت در سال ۲۰۰۶، از Active Hotels Limited به Booking.com تغییر کرد. این خرید از سوی بعضی از رسانه‌های اجتماعی به‌عنوان «بهترین تجربه در تاریخ اینترنت» موردستایش قرار گرفت؛ چراکه بازار مسافرتی دیجیتال سودآور بود، تا جایی که مطالعات نشان می‌دهد بیش از ۵۰درصد از تمام هتل‌های رزرو شده در اروپا از booking.com انجام شده است.

نفرت عاشقانه هتل‌ها به بوکینگ!

اما این اپلیکیشن دارای وسواس قیمت است و این به آن معنی است که باید همیشه بهترین قیمت ممکن را اخذ کند. در گزارش اخیر این گروه اعلام شد که Booking.com دارای بالاترین رضایت مشتری در خصوص قیمت نسبت به وب‌سایت‌های سفر مستقل است. این وسواس قیمت باعث ایجاد ارتباطی با هتلداران شده که اغلب به آن نفرت عاشقانه می‌گویند. آنها رزروهایی را که Booking.com به آنها می‌دهد، دوست دارند، اما وقتی‌که آنها باید به قیمت‌های پایین اتاق را بفروشند از آن متنفر هستند.

این مسائل و قدرت بازار Booking.com، ارتباط آن با هتل‌ها را دشوار کرده است. هتل‌ها ممکن است درآمد قابل‌توجهی را از رزروهایی که از طریق سایت ساخته‌شده است، دریافت کنند، اما در خصوص قیمت دارای قدرت چانه‌زنی اندکی هستند. Booking.com به‌تازگی تصمیمات یکپارچه‌ای در مورد نحوه عملکرد سیستم و اجبار هتل‌ها برای تطبیق را آغاز کرده است. به‌عنوان‌مثال، booking.com به‌تازگی حق خود را برای فروش مجدد یک اتاق که یکی از مشتریان آن لغو شده، برای محافظت از کمیسیون خود محفوظ نگه‌داشته است. Booking.com همچنین سیاست اطلاعات خود را تغییر داده و در حال حاضر دسترسی به اطلاعات مشتری را مسدود کرده، برای مثال با حذف آدرس‌های ایمیل مشتریان برای جلوگیری از تماس مستقیم بین هتل‌ها و مشتریان اقدام کرده است.

اگر Booking.com تصمیم به افزایش کمیسیون خود بگیرد وضعیت اکثر هتل‌ها ممکن است خیلی دشوار شود. از این‌رو می‌توان گفت وضعیت دشواری در حال بروز است؛ کانال‌های الکترونیکی به‌صورت گسترده‌ای در حال شیوع و درآمد هتلداران در مقابله با این کانال‌ها در حال کم شدن است. هتل‌ها نیاز به درک چگونگی استفاده از Booking.com به نفع خوددارند، اما نباید بیش‌ازحد وابسته به آن باشند. آنها باید با در اختیار داشتن یک استراتژی بازاریابی دیجیتال، به سرویس رزرو خود در هتل سروسامان بدهند.