برای هتل‌ها، تکنولوژی بیشتر از یک اختراع است که می‌تواند مشتریان را به چالش بکشاند. آیا فناوری به توسعه فعالیت هتل کمک می‌کند؟ پژوهشگران ۵ فناوری مهم را برای هتل‌ها در سال ۲۰۱۷ مهم ارزیابی می‌کنند:

۱. امنیت اطلاعاتی: امروزه هیچ اولویتی بالاتر از حفظ اطلاعات مشتریان وجود ندارد و باید حفظ اطلاعات شخصی میهمانان همیشه در اولویت باشد. اگر در این خصوص استراتژی مشخصی وجود نداشته و میهمانان همیشه بیم به سرقت رفتن یا لو رفتن اطلاعات خود را داشته باشند، باید با این کسب‌وکار خداحافظی کرد. مشتریان انتظار دارند در فضاهایی که اطلاعات خود را اعلام می‌کنند شاهد نظم و امنیت اطلاعاتی باشند. اخبار منتشره درخصوص هک شدن اطلاعات سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ، مشتریان را دچار مشکلات زیادی کرده است. هکرها دائما درحال رصد کردن و هک کردن فعالیت‌ها و اطلاعات هتلداران هستند. از نمونه‌های اخیر می‌توان هک اطلاعات کاربران یاهو یا هتل حیات که اخیرا اعلام کرد اطلاعات کارت اعتباری مشتریان، توسط یک برنامه هدفمند مخرب به سرقت رفته، اشاره کرد که برای هتل مشکلات عدیده‌ای به‌وجود آورد.

۲. تلفن همراه: شاید پرسیده شود که چند درصد از وقت مشتریان برای جست‌وجوی یک هتل از طریق تلفن همراه صرف خواهد شد؟ من با جسارت به شما این پاسخ را می‌دهم که صددرصد. تلفن‌ها همه‌جا هستند و راه بسیار خوبی برای رسیدن به خواسته‌های مشتریان به‌شمار می‌آیند. با طراحی یک اپلیکیشن کاربردی برای هتل، می‌توان مشتریان را به سمت هتل سوق داد و حتی رزروهای آینده را از این طریق مدیریت کرد. هتل‌ها اکنون به‌دنبال راهی برای برقراری ارتباط با مشتریان، از طریق ایجاد برنامه‌های کاربردی موبایل مشتری هستند. طبق گزارش‌های مستند سال ۲۰۱۶، هتلداران به‌دنبال راه‌حل‌های مناسب در این زمینه هستند و ۸۴ درصد از مدیران هتل درحال برنامه‌ریزی برای استفاده هر چه بیشتر از این فناوری در سال ۲۰۱۷ بوده‌اند. یک اپلیکیشن کاربردی هتل تنها در مورد رزرو هتل قابلیت ندارد بلکه می‌تواند بدون نیاز به تماس با کارکنان هتل، باعث راحتی بسیار، وسیله پرداخت و حتی کلید درب اتاق باشد.

۳. اتاق‌های مدرن: به‌نظر خسته‌کننده می‌رسد که داخل اتاق‌های یک هتل شاهد وجود تلویزیون‌های قدیمی با برچسب کانال‌های در دسترس و باتری معیوب آن باشیم. حتما تهیه تلویزیون‌های مسطح جدید با ایجاد کانال‌های اختصاصی هتل پرهزینه است، اما درواقع باصرفه است. به‌طور مثال سامسونگ، «تلویزیون‌های هوشمند»ی ارائه می‌دهد که دارای قابلیت فراوان و بدون نیاز به سیم‌کشی است. واقعیت این است که باگذشت هر سال تکنولوژی جدید در رقابت با تکنولوژی گذشته برنده بوده و به‌راحتی آن را منسوخ می‌کند. ولی استفاده از تکنولوژی‌های جدید حتما بر رضایت مشتری تاثیر می‌گذارد.

۴. Wi-Fi: دوران استفاده از اتاق‌ها یا کابین‌های استفاده از اینترنت در هتل‌ها به سر رسیده است. همه باید بتوانند از اینترنت Wi-Fi استفاده کنند تعداد بسیار زیادی از میهمانان هتل اولین سوالی را که از پذیرش هتل می‌پرسند امکان استفاده از خدمات Wi-Fi است. گرچه موضوع اکنون هزینه استفاده از خدمات اینترنت در هتل نیست ولی باید خدمات ارائه‌شده با هزینه‌های دریافتی ارتباط مشخص و مستقیمی داشته باشد. تحقیقات انجام‌شده نشان می‌دهد یکی از موارد مطلوب مورد درخواست میهمانان هتل استفاده رایگان از خدمات Wi-Fi است. ضعف خدمات‌رسانی اینترنت حتما هتل را به ترک از جایگاه رقبا ترغیب خواهد کرد و این رقبا خواهند بود که بازار را در دست خواهند گرفت.

۵. شخصی‌سازی: این موضوع می‌تواند بسیار هیجان‌انگیز باشد. ایجاد امکانات شخصی برای هر مشتری هدفی است که باید انجام پذیرد. ایجاد زیرساخت‌های کاربردی رضایتمندی مشتری خارج از شعارزدگی باید براساس اصول شخصی کردن این سطح از رضایتمندی به‌عنوان هدف اصلی موردنظر قرار گیرد. یکی از مدیران باتجربه هتلداری می‌گفت ما در هتل‌های خود به‌جای کلمه مشتری لفظ میهمان را به‌کار می‌بریم.

شخصی کردن خدمات برای میهمانان می‌تواند برای آنان بسیار لذت‌بخش باشد. فکر کنید میهمان به اتاق خود می‌رود آبمیوه طبیعی دوست‌داشتنی خود را در کنار یک‌کاسه ذرت بو داده تازه می‌بیند، بدون دادن سفارش خاص، صبحانه گرم موردعلاقه را برای او می‌برند، دیدن پروفایل شخصی در صفحه تلویزیون و ریز اقامت‌های قبلی، بیدار کردن در راس ساعت مورد انتظار، پذیرایی اختصاصی بعد از استفاده از استخر و سالن ورزشی هتل و شناسایی نیازهای مورد علاقه او به‌طور دائمی بخشی از این نوع خدمات است. چیزی که میهمان متوجه نمی‌شود این است که او هر چه برای اولین بار درخواست کرده شما آنها را یادداشت و در حافظه سیستم قرار داده و در اقامت بعدی بدون هیچ‌گونه درخواست و هزینه‌ای در اختیار او قرار می‌دهید. آیا این میهمان برای اقامت آتی خود جای دیگری را انتخاب خواهد کرد؟  تکنولوژی چیزی نیست که از آن بترسید بلکه باید از آن به‌عنوان جادویی برای حفظ میهمانان استفاده کرد. این می‌تواند هتل را متمایز کند.