حالا به‌گزارش میراث‌آریا، محمدحسن طالبیان از اعزام گروه‌های فنی‌‌مرمتی، بازرسی و حقوقی به اصفهان خبر داده و گفته است: «در حال حاضر کارگاه مرمت برای بازسازی عین‌به‌عین خانه صفوی نائل در حال تجهیز و پیگیری‌های حقوقی و قضایی از عاملان تخریب این بنای ارزشمند تاریخی تشکیل شده است. قرار است در مرحله نخست بازسازی حصار و تحدید زمین و در مرحله دوم پیگیری پلان و آماده‌سازی عین‌به‌عین خانه براساس مستندات موجود صورت گیرد.» وی تصریح کرده است: «از آنجا که خانه نائل در سال ۱۳۵۴ در فهرست آثار میراث فرهنگی کشور به ثبت رسیده، تمام مستندات در مورد این بنا موجود است که بر اساس آنها، طرح بازسازی اجرا می‌شود.» معاون میراث فرهنگی کشور از انجام اقدام قضایی درخصوص عامل تخریب خانه نائل نیز خبر داده و اعلام کرده که پس از بررسی‌ گزارش‌های مستند، با عاملان و متخلفان این اقدام برخورد قانونی خواهد شد.

   جزئیات تخریب

در همین حال، مدیرکل حفظ و احیای بناها، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی که حالا به‌همراه تعدادی از کارشناسان میراث فرهنگی برای بررسی‌های کارشناسی درباره خانه تاریخی نائل هم‌اکنون در اصفهان حضور دارد نیز با تاکید بر اینکه این خانه تاریخی نائل باید عین‌به‌عین ساخته شود، گفته است: «بیش از پنج دانگ از این خانه در مالکیت اداره‌کل میراث‌فرهنگی بود و اقداماتی نیز برای ساماندهی و مرمت این خانه تاریخی انجام شده بود.» غلامرضا میثاقیان با بیان اینکه شواهد و بررسی‌ها نشان داد این خانه تاریخی با لودر تخریب شده، افزوده است: «اینکه این تخریب را چه‌کسی انجام داده، از حیطه کاری ما خارج و بر عهده دستگاه‌های قضایی است. تیمی متشکل از کارشناسان معاونت حقوقی، مجلس و امور استان‌ها، یگان حفاظت و نیز دفتر عملکرد، بازرسی و پاسخگویی به شکایات سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری برای بررسی‌های بیشتر به اصفهان آمده‌اند. دستورات قانونی لازم اخذ شده است و پیگیری‌های قانونی برای شناسایی مسببان این تخریب ادامه دارد.»

وی با اشاره به جلسه‌ای درخصوص خانه تاریخی نائل یادآور شده که قرار است مستندسازی بنا تکمیل شود و بر اساس عکس‌ها و اطلاعات موجود، تزئینات داخلی بنا نیز مستندسازی شود. به گفته میثاقیان، هم‌اکنون فقط یک اتاق از این بنای تاریخی سالم مانده است و حتی متاسفانه بازسازی عین‌به‌عین نیز نمی‌تواند اصالت را به این اثر تاریخی برگرداند. این مقام مسوول با بیان اینکه اطلاع‌رسانی به‌موقع می‌تواند آمار تخریب بناهای تاریخی را کاهش دهد، خاطرنشان کرده است: «باید کارهای فرهنگی نیز صورت گیرد تا مردم خودشان نیز برای حفظ آثار تاریخی تلاش کنند؛ زیرا متاسفانه همسایه‌ها و مردم محلی نیز نسبت به تخریب خانه نائل بی‌توجهی کردند و درحالی که تخریب این خانه ساعت‌ها به طول می‌انجامید، اطلاع‌رسانی از سوی مردم صورت نگرفت. اگر مردم متوجه ارزش و اهمیت بناهای تاریخی نشوند تلاشی نیز برای نگهداری آن انجام نمی‌دهند.»

مدیرکل حفظ و احیای بناها، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی با بیان اینکه حفاظت از مواریث فرهنگی باید به مطالبه مردم تبدیل شود، اظهار کرده است: «این بنا نباید به بنایی متروکه تبدیل می‌شد، زیرا همین مساله نیز نقش مهمی در تخریب ایفا کرد. اگر فردی در این بنا ساکن بود یا از این بنا بهره‌برداری صورت می‌گرفت، شاهد تخریب این بنای تاریخی نبودیم.» خانه تاریخی نائل یکی از بناهای ارزشمند دوره صفوی در استان اصفهان است که در سال ۱۳۵۴ در فهرست آثار ملی به‌ثبت رسیده است. این بنای تاریخی به علت تعریض مسیر تخریب شده است. به گزارش «دنیای اقتصاد»، به باور کارشناسان، احیا و تغییر کاربری اصولی بناهای تاریخی می‌تواند علاوه بر آنکه به حفظ یک بنا منجر شود، عاملی برای درآمدزایی نیز باشد؛ درآمدی که از تخریب آن بنا نیز جلوگیری خواهد کرد. مطالبه اصلی فعالان میراث فرهنگی این است که بناهای تاریخی از بناهای فرسوده تمییز داده شوند و سازمان میراث فرهنگی و ادارات استانی آن در برابر حفاظت از این بناها مسوولانه عمل کند. در مورد اخیر، فعالان میراث فرهنگی معتقدند اداره میراث فرهنگی اصفهان در رسیدگی به این موضوع پیش از تخریب، کوتاهی داشته است.