رشد منفی درآمد خاورمیانه از صنعت اقامت عكس: یکی از هتل‌های مهم دبی

افزون بر این، به‌نظر می‌رسد خاورمیانه و آمریکای شمالی در صنعت حمل‌ونقل هوایی خود نیز کمترین رشدها را نسبت به سایر نقاط جهان داشته‌اند. این امر برای خاورمیانه تا حدودی متاثر از بحران قطر نیز بوده، اما در آمریکای‌شمالی پای سیاست‌های نادرست مهاجرتی و نیز بحث ممنوعیت وسایل الکترونیکی مطرح است. گزارش کمیسیون سفر اروپا همچنین بار دیگر ایسلند را به‌عنوان مقصدی که بیشترین رشد را در ورود گردشگران در میان مقاصد اروپایی داشته، مطرح کرده و افزون بر آن از بهبود وضعیت حمل‌ونقل هوایی در این قاره خبر می‌دهد. همچنین پیش‌بینی می‌شود که خاورمیانه در سال ۲۰۱۷ با رشد ۹ درصدی گردشگری خروجی و ۷/ ۴ درصدی گردشگری ورودی روبه‌رو شود.

  دورنمای توریسم اروپا

اما براساس این گزارش، توریسم اروپا در ماه‌های تابستان رشد کرده است. ورود گردشگران بین‌المللی در ۸ ماه نخست سال ۲۰۱۷ در قاره سبز با رشد ۸ درصدی مواجه بوده است. به‌رغم تنش‌های ژئوپلیتیک و حملات تروریستی که از سال ۲۰۱۵ در این منطقه رخ داده‌اند، این منطقه به رشد باثبات خود ادامه می‌دهد. افزایش میزان گردشگران در فصل سوم سال منعکس‌کننده رشد اقتصادی در بازارهای بزرگ این قاره است. تقریبا نیمی از مقاصد اروپایی شاهد افزایش دو رقمی ورود گردشگران بین‌المللی بوده‌اند و این درحالی است که نام مقاصدی که مدتی پیش از دغدغه‌های امنیتی رنج می‌بردند نیز در این فهرست به چشم می‌خورد. ترکیه یکی از همین مقصدها است که در این گزارش موردتوجه قرار گرفته و استقبال گردشگران روس از این کشور به‌عنوان یکی از مهم‌ترین عناصر این رشد تلقی شده است.

این گزارش که داده‌ها تا پایان ماه اوت را مورد بررسی قرار داده است، ایسلند را به‌عنوان پرشتاب‌ترین مقصد اروپایی با رشد ۳۰ درصدی در ورود گردشگران معرفی کرده است؛ هرچند هنوز هم دغدغه‌هایی در مورد ظرفیت‌های اقامتی و محدودیت‌های زیرساختی این کشور وجود دارد. مقاصدی مانند اسلوونی، صربستان، مالت و قبرس که در منطقه جنوب مدیترانه قرار داشته‌اند، رشد ۱۵ تا ۱۹ درصدی در رشد گردشگران ورودی خود را تجربه کرده‌اند که عامل رشد آنها بیشتر خورشید تابستانی بوده است. در واقع رشد گردشگرانی که به این مقاصد روی آورده‌اند ناشی از سواحل آفتابی این کشورها بوده ‌است. اسپانیا نیز به‌رغم تنش‌هایی که اخیرا در کاتالونیا تجربه کرد و نیز برخی حملات تروریستی، توانسته رشد دو رقمی را تجربه کند. گزارش کمیسیون سفر اروپا نشان می‌دهد در مورد برخی کشورهای دیگر از جمله ایرلند نیز رشد ۳ درصدی ایجاد شده که این رشد اندک، ناشی از کاهش تعداد بریتانیایی‌ها بوده است که به‌دنبال برگزیت با کاهش ارزش پوند روبه‌رو شده‌اند. براساس گزارشی که کمیسیون سفر اروپا تهیه کرده است، این قاره همچنان برترین منطقه جهان در جذب گردشگران بین‌المللی محسوب می‌شود و به این روند ادامه می‌دهد. به نظر می‌رسد در بلندمدت مقاصد اروپایی تشویق شوند تا روی افزایش آگاهی اروپایی‌ها از فعالیت‌های بازاریابی مشترک تمرکز کنند.

  پیش‌بینی آینده توریسم

پیش‌بینی‌های وضعیت سفر در آینده که از سوی کمیسیون سفر اروپا انجام شده، نشان می‌دهد گردشگری ورودی خاورمیانه در سال ۲۰۱۷ رشد ۷/ ۴ درصدی و در سال ۲۰۱۸ رشد ۵ درصدی را تجربه خواهد کرد. این رشد در سال‌ ۲۰۱۴ بسیار قابل‌توجه بود و به ۶/ ۱۰ درصد ‌رسید اما در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ به ترتیب ۲/ ۲ و ۹/ ۲ درصد رشد کرد. رشد گردشگری خروجی خاورمیانه نیز در سال ۲۰۱۷ تقریبا با رشد ۹ درصدی روبه‌رو خواهد بود و در سال ۲۰۱۸ نیز پیش‌بینی می‌شود رشد ۵ درصدی را تجربه کند. این درحالی است که رشد گردشگری خروجی در خاورمیانه در سال ۲۰۱۴ به ۱۰ درصد می‌رسید و در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ نیز به ترتیب ۷/ ۰ و ۴/ ۵- درصد رشد کرده بود. این آمار حاکی از روند رو به رشد گردشگری خروجی و البته بهبود گردشگری ورودی در این منطقه است. در منطقه آسیا و اقیانوسیه نیز رشد توریسم ورودی در سال ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ به ترتیب به ۵/ ۶ و ۸/ ۳ درصد و رشد گردشگری خروجی در این سال‌ها به ترتیب به ۵/ ۵ و ۵ درصد خواهد رسید. در قاره اروپا نیز رشد گردشگری ورودی در سال ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ به ترتیب ۵/ ۷ و ۸/ ۳ درصد و رشد گردشگری خروجی به ترتیب ۱/ ۶ و ۲/ ۴ درصد خواهد بود.

  رشد هوایی توریسم

گزارش کمیسیون سفر اروپا نشان می‌دهد در سال‌جاری، حمل‌ونقل هوایی جهان براساس معیار درآمد به ازای هر مسافر در هر کیلومتر، با رشد ۹/ ۷ درصدی تا اینجای سال نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۶ همراه بوده است.  این مساله زمانی اهمیت خود را نشان می‌دهد که بدانیم میانگین رشد سالانه در ۱۰ سال گذشته ۲/ ۵ درصد بوده است. این تقاضای بالاتر با بهبود شرایط اقتصادی در جهان نیز همراه بوده و این درحالی است که میزان حساسیت به تقاضا در نتیجه هزینه‌های کمتر هوایی کمتر نیز شده. در این گزارش براساس اطلاعاتی که تا ماه آگوست ذکر شده است، معیار درآمد به ازای هر مسافر در هر کیلومتر در آسیا- اقیانوسیه بیشترین مقدار و با رشد ۲/ ۱۰ درصدی روبه‌رو بوده است. رشد این متغیر در سراسر سال با سرعت تداوم پیدا کرده؛ هرچند در برخی مواقع رشد کمتری را تجربه کرده است. سال ۲۰۱۷ نیز از نظر رشد این متغیر در یک دهه اخیر بی‌سابقه بوده است. پیدایش ظرفیت‌های جدید از جمله راه‌اندازی مسیرهای اروپایی بیشتر، رشد صنعت حمل‌ونقل هوایی را در آسیا تداوم خواهند بخشید و رشد گسترده ظرفیت خطوط هوایی چین و هند در این میان به‌شدت موثر خواهند بود.

  از زیان ترامپ تا معضل قطر

براساس این گزارش و همان‌طور که اشاره شد، خاورمیانه اکنون از نظر درآمد به ازای هر مسافر در هر کیلومتر پس از آمریکای‌شمالی کمترین رشد را در میان مناطق مختلف جهان دارد. این رویداد ناشی از محدودیت‌های ترامپ بر صنعت سفر، از جمله ممنوعیت حمل دستگاه‌های الکترونیکی شخصی و ممنوعیت‌هایی برای مسلمانان نیز هست که بر حجم سفرهای هوایی به ایالات‌متحده اثر گذاشته است. مسدود شدن ارتباطات قطر با کشورهای همسایه‌اش از ماه ژوئن امسال که شامل ۴کشور از ۵ کشور عضو همکاری خلیج‌فارس به‌جز کویت می‌شد، بر میزان سفرهای هوایی در تابستان اثرگذار بوده است. انسداد مسیرهای هوایی قطر منجر به محدودیت‌های شدیدی بر قطر و صنعت حمل‌ونقل هوایی آن شده است.

  افول صنعت اقامت خاورمیانه در تابستان

براساس اطلاعاتی که در این گزارش تا ماه سپتامبر وجود دارد، عملکرد اقامتی جهان در سال ۲۰۱۷ بهتر شده است. اگر متغیر درآمد به ازای هر اتاق موجود را در نظر بگیریم، نسبت به مدت مشابه سال گذشته در تمام مناطق جز خاورمیانه و آفریقا رشد کرده است. در منطقه آسیا- اقیانوسیه این میزان درآمد ۷/ ۱ درصد بالاتر از مدت مشابه سال گذشته بوده است. قسمت عمده آن، ناشی از عملکرد خوب آسیای جنوبی و مرکزی و نیز استرالیا و اقیانوسیه است. عملکرد شمال‌شرقی آسیا در زمینه اقامت به‌دلیل تنش‌های بین دو کره چندان مهم نبوده و علاوه بر این، سفر اتباع چینی به کره‌جنوبی نیز در سال ۲۰۱۷ با کاهش قابل‌توجهی روبه‌رو بوده است. در این میان قاره اروپا عملکرد خوبی در بخش اقامت داشته. اگرچه رشد اقامت در قیاس با ۴/ ۳ درصدی که در ابتدای سال مشاهده می‌شد کندتر شده، اما هتل‌های اروپایی قادر بوده‌اند تا نرخ متوسط روزانه خود را بالا ببرند. این موضوع نمایانگر خوبی برای این موضوع است که تقاضای هتل و سفر در این منطقه وضعیت مناسبی دارد.